عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد؛

ظرفیت‌های دولت سیزدهم برای سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

1401/04/28 - 14:21 - کد خبر: 68907 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی دستاوردهای معنی‌داری، از جمله فروش بیشتر نفت، استفاده از ظرفیت صادراتی خدمات فنی و مهندسی و انتفاع اقتصادی ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی خروجی این پالایشگاه‌ها در بر خواهد داشت.

به گزارش نصر، حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره راهکار سهامداری پالایشگاه‌های فراسرزمینی در جهت بی‌اثر کردن تحریم فروش نفت گفت: درحوزه‌ دیپلماسی انرژی می‌توان اقدامات ارزشمندی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها انجام داد که منجر به فروش بیشتر نفت شود. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مسئولان جدید در وزارت نفت، ارتباطات بسیار خوبی با کشورهای تحریمی انجام شده است که بخشی از این دیپلماسی فعال حوزه انرژی در بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی نمود پیدا می‌کند که با برخی کشورها نظیر ونزوئلا در حال انجام است و با کشورهای دیگر نیز در این زمینه با فعال‌سازی دیپلماسی هوشمند انجام خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: می‌توان با رویکرد سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به فروش بیشتر نفت ایران دست یابیم، از یک طرف، از ظرفیت صادراتی خدمات فنی و مهندسی ایران استفاده می‌شود؛ از طرف دیگر به دلیل سهامدار شدن ایران در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی، از محل فروش فرآورده های نفتی خروجی این پالایشگاه‌ها نیز انتفاع اقتصادی دست پیدا خواهیم کرد. این کار هم آورده‌ اقتصادی و ارزی برای کشور به همراه دارد و هم باعث جلوگیری از خام فروشی می‌شود. این مسئله می‌تواند به متنوع سازی منابع مان منجر شود. امیدوارم این روند مثبت دولت سیزدهم ادامه داشته باشد تا تمام اهداف محقق شود.
حسین زاده در رابطه با صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی و تعمیر پالایشگاه‌های تولید بنزین کشورهایی نظیر ونزوئلا و نیکاراگوئه و اخذ سهام شرکت‌های پالایشی این کشورها و فروش تضمینی نفت ایران گفت: وقتی صحبت از پالایشگاه فراسرزمینی می‌شود منظورمان توسعه‌ میادین نفتی وگازی و صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد پالایشگاه و هدف و مقصود دستیابی به تمام این اهداف است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره همکاری دوجانبه ایران و ونزوئلا به عنوان کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفتی در زمینه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی و نقش ایران در بازار انرژی جهان، گفت: باید این نقش آفرینی‌ها ادامه داشته باشد چون ما دومین کشور دارنده‌ مخازن نفت و گاز در دنیا هستیم.  
حسین زاده تصریح کرد: ایران جزو مهمترین کشورهای دارنده‌ منابع گاز دنیا است، به همین علت در حوزه‌ انرژی به عنوان کشوری قدرتمند شناخته می‌شود و از این نظر باید به دنبال بازاریابی باشد؛ بنابراین طبیعی است باید از هر روشی برای تحقق این اهداف و توسعه و نقش آفرینی استفاده کند.
انتهای پیام/
ظرفیت‌های دولت سیزدهم برای سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی خبرگزاری برنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار