رئیس اداره فرش سازمان صمت استان مطرح کرد:

تعطیلی 700 کارگاه فرش در آذربایجان شرقی/ تداوم ضربات زیان بار حذف بیمه قالیبافی 

1401/04/28 - 11:14 - کد خبر: 68856 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره فرش سازمان صنعت؛ معدن و تجارت آذربایجان شرقی از غیرفعال شدن 700 کارگاه فرش دارای پروانه کسب در استان خبر داد.

به گزارش نصر، علی سلیمانی در حاشیه بازدید از کارگاه های قالیباقی و سایر حرف جانبی تولید کنندگان فرش با حضور روساء و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی در گفت و گویی افزود: با وجود پیگیری بیمه قالیباقان ولی مهمترین مشکل  بیمه مذکورعدم تخصیص بودجه مربوطه در طول 8 سال گذشته در کل کشور است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه چندین مرتبه در جلسات حضوری با نمایندگان   مجلس شورای اسلامی؛ مدیران مرکز ملی فرش ایران و سایر نهاد های دیگر و مکاتبات متعدد کارشناسی با عدم اجرای بیمه قالیبافان با نرخ 27 درصد مواجه هستیم که متاسفانه تاکنون شکل اجرایی نگرفته است.
وی با بیان اینکه این امرعلاوه بر اینکه بر امنیت شغلی قالیبافان تاثیر منفی گذاشته بر سایر فعالیت های دیگر این حوزه نیز اثرنامطلوبی دارد؛ اذعان داشت: عدم بیمه کارگران بافنده کارگاه های بالای پنج  نفر در کارگاه های قالیبافی ؛ عدم بیمه بافندگانی که تغییر مکان می دهند؛ عدم امنیت شغلی برای بافندگان شرکت های تعاونی که عضو هیات مدیره می شوند از موارد جانبی آن محسوب می شوند.
سلیمانی اضافه کرد: بدین منظور آثار جانبی فقدان بیمه قالیبافان بر کاهش زیانبار آمار قالیبافان تکبافت؛ به ویژه در کارگاه های قالیبافی مشهود است. متاسفانه حذف کمک دولتی 20درصد برای بافندگان بالای پنج نفر در کارگاه های قالیبافی  به دلیل عدم توان پرداخت  کارفرمایان بر تعطیلی این کارگاهها منجر می شود. 
وی با اشاره به آمار تعطیلی این کارگاه ها اذعان داشت: به این دلیل در طول چند سال گذشته از یک هزار و 200 کارگاه قالیبافی دارای پروانه کسب به تعداد 500 کارگاه کاهش پیدا کرده و چنانکه روند عدم تخصیص بودجه بیمه قالیبافان ادامه یابد شاهد کاهش بیشتردر اغلب حوزه ها خواهیم بود.
رییس اداره فرش آذربایجان شرقی در پایان اعلام کرد: خواستگاه قانونی و اصلی بیمه قالیبافان آذربایجان شرقی است؛ خوشبختانه پیگیری های لازم در خصوص بیمه قالیبافان تا تحقق نهایی مطالبات جامعه فرش ادامه دارد . 
وی اضافه کرد: در این راستا آخرین پیگیری ها ؛ انجام اقدامات کارشناسی در جلسات مختلف از جمله کمیته فرش است که در نهایت مقرر شده در اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان با حضور مسئولان ارشد موضوع بیمه قالیبافان و موارد دیگر مشابه مطرح و در دست پیگیری قرار گیرد.
انتهای پیام/
تعطیلی 700 کارگاه فرش در آذربایجان شرقی/ تداوم ضربات زیان بار حذف بیمه قالیبافی  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار