براساس لایحه اصلاح قانون؛

هزینه‌‌های درمان و مسکن‌ از میزان مالیات پرداختی مردم کسر می‌شود

1401/04/26 - 16:49 - کد خبر: 68768 نسخه چاپی

نصر: براساس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که از سوی وزارت اقتصاد به دولت تقدیم شده، هزینه‌های درمان، آموزش، اجاره مسکن یا اقساط وام مسکن جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی شده است و از سطح میزان پرداخت مالیات کسر خواهد شد.

به گزارش نصر، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم افزایش پایه‌های مالیاتی به‌منظور تحقق عدالت مالیاتی و کاهش اتکای بودجه عمومی به درآمدهای نفتی و درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی است.
در همین راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه‌ای با عنوان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و باهدف ایجاد پایه مالیات بر مجموع درآمد تهیه و به هیات دولت تقدیم کرده است. 
یکی از ویژگی‌های این لایحه، توجه به هزینه‌های مودیان مالیاتی است به‌طوری که هزینه اجاره یا اقساط تسهیلات خرید مسکن، هزینه‌های درمان، هزینه آموزش و مواردی از این دست جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد. براساس این بخش از لایحه، صرفا درآمد، ملاک تشخیص میزان مالیاتی پرداختی نیست و هزینه‌های زندگی از میزان مالیاتی پرداختی کسر خواهد شد.
در متن لایحه آمده است:‌ «متن زیر به‌عنوان ماده 129 به قانون الحاق می‌شود: جمع درآمدهای مشمول مالیات سالانه اشخاص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهای تحصیل‌شده در ایران و خارج از ایران و نیز اشخاص حقیقی غیر ایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهای تحصیل شده در ایران (به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون از پرداخت مالیات معاف یا مشمول نرخ صفر و یا نرخ جداگانه می‌باشد) پس از کسر معافیت‌ها و کسورات به شرح ذیل به نرخ مقرر در ماده 131 مشمول مالیات است».
در ادامه این لایحه آمده است: هزینه‌های سالانه ذیل به عنوان هزینه مودی و اشخاص تحت تکفل وی که اظهارنامه جداگانه نداده‌اند منظور می‌شود:
1- هزینه‌های دارو و درمان پرداختی تا سقف تعرفه عادی اعلامی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به استثناء هزینه خدمات هتلینگ ویژه مشروط به اینکه از طریق وزارتخانه‌ها، یا موسسات دولتی یا شهرداری‌ها یا سازمان‌های بیمه یا موسسات عام المنفعه و یا سایر اشخاص جبران نشود. همچنین در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه‌های مذکور، هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز کسر می‌شود.
2- حق بیمه درمانی پرداختی به موسسات بیمه ایرانی بابت بیمه درمانی تا سقف پایه.
3- هزینه‌های پرداختی به مراکز آموزشی برای تحصیل در مقاطع رسمی تا پایان دوره دبیرستان مطابق با شهریه اعلامی توسط وزارت آموزش و پرورش تا سقف معافیت پایه موضوع جزء یک بند الف ماده 129 این قانون برای هر فرزند.
در صورت عدم تسلیم اسناد و مدارک هزینه جهت بهره‌مندی از کسورات بندهای 1 و 3 این ماده، مطابق دستورالعملی که به پینشهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، معادل 15 درصد معافیت پایه موضوع جزء یک بند الف ماده 129 از درآمد مشمول مالیات هر شخص قابل کسر است.
4- هزینه اجاره پرداختی بابت یک واحد مسکونی جهت سکونت مشروط به ثبت قرارداد در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تا 1.5 برابر مبلغ معافیت پایه موضوع جزء 1 بند الف ماده 129 این قانون.
5- سود و کارمزد اقساط تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز برای خرید یک واحد مسکونی محل سکونت برای مودی و فرزان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل وی براساس اسناد مثبته تا یک برابر مبلغ معافیت جزء یک بند الف ماده 129 این قانون، پذیرش هزینه‌های این بند مشروط بر این است که سهم واحد مسکونی مذکور بابت وام مسکن در رهن پرداخت کننده وام قرار گیرد.
‌در صورتی که این لایحه به تصویب نهایی رسیده و قانون شود، معافیت‌های مالیاتی صنوف، رسته‌ها و بخش‌ها، به معافیت براساس سطح درآمد تبدیل خواهد شد به‌طوری فقط در صورتی که میزان درآمد از یک حدودی کمتر باشد، افراد از مالیات آنها صفر درصد تعیین خواهد شد اما اگر از یک عددی بالاتر برود، مشمول پرداخت مالیات می‌شود. از طرف دیگر کسانی که باوجود کسب درآمد بیش از سقف تعیین شده، هزینه‌های بالای زندگی مانند هزینه درمان، اجاره، اقساط وام و غیره داشته باشد، آن هزینه‌ها به عنوان هزینه مالیاتی درنظر گرفته خواهد شد. 
اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد و سایر قوانین که لازمه آن تشخیص دقیق درآمد افراد و هزینه‌هاست، نیازمند ایجاد سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی دقیق و برخط است. یکی از این سامانه‌ها، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است که این هفته در سازمان امور مالیاتی رونمایی خواهد شد. این سامانه در کنار سامانه جامع تجارت، سامانه املاک و اسکان، تراکنش‌های بانکی، نقل و انتقال حساب‌ها در شبکه بانکی امکان شناسایی دقیق هزینه و درآمدهای افراد حقیقی و حقوقی را مشخص خواهد کرد و امکان ایجاد عدالت مالیاتی را برای دولت فراهم می‌کند.
انتهای پیام/
هزینه‌‌های درمان و مسکن‌ از میزان مالیات پرداختی مردم کسر می‌شود خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار