رئیس اسبق شورای شهر تبریز مطرح کرد:

حذف شورا به نفع شهر است / تنگ نظری ها کمر تبریز را شکسته است/ نمره 15 از 100 به شورای فعلی

1401/04/28 - 08:49 - کد خبر: 68741 نسخه چاپی

نصر: عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: متاسفانه تنگ نظری های جدی در تبریز وجود دارد، صدا و سیما یکی از چندین نهاد هایی است که در آن تنگ نظری وجود دارد، تنگ نظری های کمر تبریز را شکسته است. 

به گزارش نصر، "کریم حسین زاده دلیر" رئیس دور دوم شورای شهر کلانشهر تبریز با حضور در تحریریه نصر در آستانه پایان اولین سال شورای ششم به سوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد. 
وی در ابتدا به فلسفه وجودی شوراهای شهر اشاره کرد و گفت: اینکه ماهیت و فلسفه وجودی شوراهای شهری می‌تواند تاثیر گذار باشد یا خیر باید به چند نکته توجه داشته باشیم؛ از سال 75 شورا ها تشکیل یافتند و تا امروز در مرحله ششمین دور شورای شهر قرار داریم.
حسین زاده دلیر افزود: در دور دوم شورای شهر تبریز حضور داشتم و مسئولیت ریاست شورا را بر عهده داشته و به لحاظ تخصصی تخصص شهرسازی و معماری داشتم، در پیچ و خم شورا قرار گرفته و دقیقا از تمام نکات شورا اطلاع دارم.
وی بیان کرد: اینکه در سال 75 شورا ها مطرح و تشکیل یافتند در آن زمان یک اشتباه بزرگی رخ داد و آن این بود که یک کار ناپخته شروع شد، با این نیت که بعد از آغاز شورا در ادامه مسیر راه ها هموار و مشکلات حل می گردد، اما کار شورا ها برخلاف نظر اولیه برعکس نتیجه داد.

حذف شورا ها موانع پیشرفت را رفع می کند
وی ادامه داد: به نظرم شوراهای دور اول و دوم بسی بهتر از شوراهای پنجم و ششم بوده است، اگر در وضعیت فعلی ده نفر از ذی صلاحان جامعه یک جا جمع شده و صلاح جامعه را به بحث و بررسی بگذارند قطعا حذف شوراها یکی از مهمترین و اساسی ترین کارها و با اولویت بسیار بالا است! با این کار قطعا مانعی برای پیشرفت شهرها نخواهد بود. با این کار بسیاری از مشکلات مالی، اقتصادی و فرهنگی حل می شود.


شهرداری به جای مشکلات شهری به فکر حقوق است 
حسین زاده دلیر در ادامه به وضعیت فعلی شهرداری تبریز پرداخت و افزود: قبل از تشکیل شوراها در آذربایجان شرقی استاندار آقای عبدلعلیزاده و فریدون درویش زاده به عنوان شهردار کلانشهر تبریز بودند که با این ها بسیار ارتباط تنگاتنگی داشتیم.
وی افزود: در آن زمان بدنه شهرداری بسیار بهتر از اکنون بود یعنی در‌ واقع شهرداری با بیش از 15 هزار نفر نیرو هر ماه مواجه نبوده و دغدغه حقوق نیرو را نداشت. در حالی که شهرداری و شورا اکنون هر ماه به جای اینکه به فکر حل مشکلات شهری باشند به این فکر می‌کنند که چطور حقوق کارمندان را هر ماه پرداخت کنیم.

حضور پرتعداد نیروی انسانی در شهرداری تبریز حاصل شورا است!
رییس اسبق شورای شهر تبریز عنوان کرد: برخی نزدیکان شورا اهالی یک روستا را وارد یک قسمت از شهرداری کرده اند تا برای دور بعدی شورا برنامه ریزی کرده و نفوذ در بدنه شهرداری داشته باشند.

شوراهای شهر تاکنون هیچ نفعی نداشته اند 
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین شورا گفت: متاسفانه آگاهی قبل از انتخابات و اشرافیت عمومی بر عملکرد و نظارت بر شوراها وجود ندارد، بر اساس عملکرد شورا های گذشته قطعا می‌توان گفت شورا هیچ نفعی نداشته و بلکه تاکنون چوب لای چرخ بوده است.
وی ادامه داد: به شما قول می‌دهم اگر شورا ها حذف شوند شهر ها بسیار عملکرد بهتری خواهند داشت و بار سنگینی از دوش شهر برداشته خواهد شد، شورا به نفع مردم نبوده و برای جامعه از هر نظر نسيان و تاوان دارد.
وی با اشاره به اینکه سیستم کشور در رابطه با قوانین شورا ها نیز دارای ایراد است، توضیح داد: سیستم ما در رابطه با قوانین شورا دارای مشکلات اساسی است؛ از سال 75 به بعد هیچ نهاد یا سازمانی به عملکرد شورا ها نظارتی نداشته است.
حسین زاده دلیر افزود: اگر اخبار را دنبال کنید می‌بینید که هر روز فساد از شورا ها منتشر می‌شود، هر روز خبر دستگیری، عزل، فساد مالی و.. شورا های کل کشور را شاهد هستیم و باید دولتمردان در این زمینه تصمیمات جدی گرفته و جلوی فساد های روزانه را بگیرند. 

شورای شهر یک شورای تخصصی است
حسین زاده دلیر سپس به اهمیت انتخابات درست شورا ها مطرح کرد: انتخابات شورای شهر با هر کارزار انتخاباتی فرق می‌کند، شورای شهر یک شورای تخصصی است، شورا با این شکلی که اکنون در حال انتخاب شدن است دارای اشکالات اساسی بوده و با این شیوه نمی‌توان شهر را درست مدیریت کرد، آنچنان که اکنون این را شاهد هستیم. 
وی ادامه داد: متاسفانه در قانون هیچ بخشی برای لزوم اینکه کاندیدا های شورا باید از افراد متخصص انتخاب شوند نیامده است، این ضعف بزرگی است چرا که هر کسی که از خواب بیدار می‌شود هر چهار سال یک بار برای ثبت نام در شورا آماده می‌شود و شهر را بمدت 4 سال اسیر تصمیمات خود می‌کند. 
رییس اسبق شورای شهر تبریز مطرح کرد: از طرفی کسانی که محبوبیت عمومی دارند معمولا برای حضور در شورای شهر ثبت نام می‌کنند، ورزشکاران، پزشکان، هنرمندان و... که همه مردم این اشخاص را می شناسند اما کسی که عمری در دانشگاه مشغول مطالعه و تحقیق است را عموم مردم نمی‌شناسند، این یک مشکل قانونی برای شورا است.

پزشکان از شورا چه می‌خواهند؟
عضو اسبق شورای شهر تبریز با اشاره به اهمیت متخصص بودن اعضای شورا به نقش پزشکان در شورا پرداخت و افزود: تخصص بخش اعظم تشکیل دهنده شوراها باید باشد، از طرفی هم دور از انصاف است که بگوییم همه آنها باید متخصصین باشند.
وی ادامه داد: از شورای اول تا پنجم پزشکان ریاست شورا را قرق کردند. پزشکان از شهر چه می‌خواهند؟ یک پزشکی داریم که برای چندین و چندین بار رئیس شورا شده است، کسی به این دکتر نمی‌گوید که در اینجا چه می‌کنید و از شورا چه می‌خواهید؟ یا اینکه یک ورزشکاری بعد از اینکه دیگر نمی‌تواند ورزش را ادامه داده و زمانی که دیگر بازنشسته می‌شود و کاری ندارد با خود می‌گوید بهترین جا شورا است و با خود فکر می کند و می‌گوید 4 سال هم در آنجا می‌گذرانیم، متاسفانه این یک ایراد اساسی و قانونی است.

پارلمان محلی یعنی چه؟
وی سپس در پاسخ به اینکه پارلمان محلی چه جایی است و در آنجا چه تصمیماتی گرفته می‌شود گفت: پارلمان محلی جایی است که در آنجا قانون گذاری کرده و تا مرحله آخر به تصویب می‌رسد. تاکنون کدام یک از اعضای شورا توانسته اند قانونی را وضع کنند؟
وی ادامه داد: پارلمان محلی فقط جایی برای نشان دادن برخی از افراد است، مشکل دیگر نهاد دولتی و برخورد آنها با شورا است.
وی تاکید کرد: شهردار باید توسط خود مردم و بدون واسطه انتخاب شود نه اینکه توسط اعضای شورایی که هر کدام جز گزینه خود انتخاب نمی‌کنند.

هیچ کسی را وارد شهرداری نکردم 
وی در واکنش به اینکه آیا در دوران مدیریت خود کسی را وارد بدنه شهرداری کرده است یا خیر، گفت: کسی نیستم که یک نفر را وارد شهرداری کرده باشم، در زمان تبلیغات انتخاباتی هم به تمامی کسانی که کمک کردند این را صراحتا اعلام کرده بودم، اگر کسی بتواند بگوید که فلانی یک نفر به شهرداری وارد کرد برای همیشه از تبریز میروم!
حسین زاده دلیر با اشاره به وضعیت حاکم در دوره دوم شورا گفت: در آن زمان تمامی دستگاه های استان با ما مخالف بودند و وضعیت ما با سایر ادوار شورا متفاوت بود، هر شب مزاحم داشتیم و حتی کار به جایی می‌رسید که شبانه به در و پنجره خانه ما سنگ پرتاب می کردند.
وی افزود: در سال 82 که رئیس شورا بودم طرح پارک طبیعت عینالی، محلات تبریز، محله یاری ها و تمامی مسائل مربوط به مدیریت شهری را ارائه کردم؛ اکنون رؤسای شورای شهر اگر می‌توانند تنها یک صفحه از این ها را بنویسند! یا مفهوم کلانشهر را تعریف کنند.

صدا و سیما به معرفی افراد خود می پردازد 
حسین زاده دلیر اضافه کرد: مهمتر از همه اینها صدا و سیما بود که در آن زمان نامتناسب جلو آمد و بخه جای اینکه محققان و دانشمندانی که عمرشان را در راه تحقیق و پژوهش گذاشته اند بیاورد تا برای مردم صحبت کنند، مجریان و افراد خود را در تلوزیون نشان می‌داد و بعد از آن به شورا بیاورد.

میدان آذربایجان ننگی بر چهره آذربایجان است
وی با انتقاد از روزمرگی‌ها توضیح داد: اکنون میدان آذربایجان را بنگرید، این میدان ننگی بر چهره آذربایجان است؛ چرا کسی نیست که بگوید در آن میدان چه اتفاقاتی افتاده است و شهردار و مسئولین وقت در میدان ساعت حاضر شده و به مردم گزارش کار بدهند.
یکی از مشکلات مهم ما در کشور عدم پاسخگویی مسئولین به رفتاری که انجام داده اند است، کسی که در گذشته به شهر ظلم کرده باید حاضر شده و پاسخگو باشد.

حرف های رنجبر باعث شد تا مردم بدانند به که رای دادند 
وی در پاسخ به اینکه آیا جلسه استیضاح شهردار سابق به نفع شهروندان بود یا خیر توضیح داد: به نظرم اتفاقاتی که در جلسه استیضاح آقای رنجبر شهردار سابق کلانشهر تبریز رخ داد به نوعی به نفع مردم بود، حرف هایی که آقای رنجبر زدند باعث شد تا مردم بدانند به چه کسانی رای دادند.

چنان شورایی را چنین شهرداری باید! 
شورای ششم را به لحاظ اینکه مردم آنها را انتخاب کرده اند احترام قائلم و به شهردار فعلی هم که یک فرد خلاقی است احترام قائلم اما تمام کار هایی که اکنون در تبریز انجام می‌شود در امتداد کار هایی است که در زمان مدیریت قبلی آغاز شده بود و آقای هوشیار کار های ناتمام آقای باهر را تمام می‌کنند و تاکنون هیچ کار جدیدی آغاز نشده است.
وی با انتقاد از عدم شناخت شهردار از جایگاه تبریز با اشاره به برنامه ای که از شبکه مستند پخش شده بود، گفت: متاسفانه در روز های اخیر برنامه ای را در شبکه مستند دیدم که آقای شهردار در آنجا به معرفی شاهگولی و دیگر مکان های تبریز می‌پرداخت، خیلی متأثر شدم و باید بگویم که آقای شهردار این در جایگاه کلانشهری چون تبریز نیست.
وی ادامه اد: تیم مدیریتی و روابط عمومی و برنامه ریزی شما باید بگونه ای عمل کنند که شما به عنوان نماد و شهردار شهر پرافتخاری چون تبریز باشید.
حسین زاده دلیر تصریح کرد: متاسفانه در این برنامه شهردار از اغلاط گفتمانی سخن می‌گفتند که غلط املایی و گرامری هم داشتند، آقای شهردار کل ایران این برنامه را می‌بینند.
وی اضافه کرد: اقای شهردار شما باید بدانید که شهردار کلانشهری چون تبریز هستید، شهری که اولین شورا و شهرداری را در ایران بنیان گذاری کرده اند و البته باید این را بگوییم که نهایتا آن شورا را (شورای فعلی)  چنین شهرداری باید!

شهردار مجبور است با شورا تعامل کند 
حسین زاده دلیر در پاسخ به اینکه یکی از مهمترین کارکردهای شورا انتخاب شهردار است به نظر می رشد شوراهای شهر قدرت تاثیر گذاری خود را در همین یک انتخاب خلاصه کرده اند آيا موافقید؟
وی ادامه داد: به نظرم چاره دیگری نیست، شورا باید شهردار انتخاب کند اما اگر از من بعنوان یک شهرساز این سوال را بپرسند می‌گویم انتخاب شهردار توسط شورا غلط است و این مهم باید به دست مردم صورت بگیرد.
حسین زاده دلیر تصریح کرد: این انتخاب توسط شورا به ضرر شهر بوده و نهایتا شهردار مجبور است با اعضای شورا تعامل کرده و آنها را راضی نگه دارد. 
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در واکنش به اینکه آیا شورا به بلوغ نسبی رسیده است یا خیر تشریح کرد: به نظرم این همان یکی از گره های قانونی است که نیاز به بازنگری دارد، قانون می‌گوید برای شهری چون تبریز باید 13 نفر انتخاب شود اما نمی‌گوید چه کسانی؟
وی اظهار داشت: اگر آگاهی نسبی در مردم نباشد قطعا به هنرمندی که کاندیدای شورا شده است و می‌تواند مردم را خوب بخنداند و نفوذ خوبی دارد رای داشته و وارد شورا می‌شود، در هر دو سوی سیستم مردم و شورا مشکل داریم؛ زمانی که در شورا حضور داشتم جلسات سر ساعت و بموقع شروع می‌شد، امکان نداشت جلسه 8 و نیم ساعت 9 شروع بشود و در آن زمان به چند نفر توبیخ نوشتم.

نمره 15 را از 100 به تخصص شورای فعلی می دهم 
وی در رابطه تخصص اعضای شورای فعلی گفت: اگر 13 نفر فعلی را ارزیابی کنیم که بعنوان یک شهروند این حق را داریم بعنوان مثال رئیس شورا چه تخصصی دارد؟ نایب رئیس چه تخصصی دارد؟ و بقیه آنها....
حسین زاده دلیر گفت: اما آقای بابایی اقدم را می‌شناسم و فردی با تخصص است اما به ایشان هم حرف دارم، آقای بابایی اقدم چه چیزی می‌خواهند از شورا تا کی می‌خواهند در شورا بمانند کارنامه خود را بیاورند ببینیم چه کار کرده اند، آقای بجانی هم فوق لیسانس شهرسازی دارند و آقای رشیدی متخصص در حوزه عمران هستند به‌غیر از این سه نفر افراد با تخصصی نمیبینم.
وی ادامه داد: اگر بخواهم نمره بدهم به شورای تبریز در رابطه با تخصص از 100 نمره ای بین 15 الی 20 میدهم.

هر منطقه متناسب خود باید قانون وضع کند
وی در ادامه به اهمیت تصمیم محلی متناسب با هر منطقه گفت: در دنیا تمامی هر منطقه دانشگاه خودش را دارد به استناد شرایط هر منطقه دانشجو پذیرش می‌کنند.
سیستم متمرکز باید اجازه دهد هر منطقه خود برای جغرافیای خود تصمیم گیرد، قانونی که در شیراز وضع شده است برای تبریز صدق نمی‌کند، اگر قوانین هر منطقه خاص خود وضع شود آن زمان است که پارلمان محلی به معنی حقیقی خود می‌رسد.
این مشکل جدی است و با این روش هیچ خلاقیتی را شاهد نخواهیم شد.

شورا های شهرستانی و استانی ویترینی است 
حسین زاده دلیر شوراهای استانی، شهرستانی و کشوری را نمایشی خواند و گفت: از طرفی قانونی را بنام شورای های شهر، شهرستان، استان وضع کرده و برای همه آنها یک اتاق اجاره ای داده ایم تا جلساتشان را در آنجا برگزار کنند که عملا هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند و از دستشان هیچ چیزی بر نمی آید، به جرات می‌گویم که رئیس شورای شهرستان هیچ کاره است و فقط به درد این میخورد که زیر نامه ها بنویسید رئیس شورای شهرستان و امضا کند! همه آنها نمایشی و ویترینی هستند. 
وی گفت: رئیس شورای استان و کشور هم همینطور است و هر وقت که حرف اضافی زدند از همان اتاق اجاره ای بیرونش می‌کنند!
رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در کشور متمرکز مطمئن باشید که خورشید از یکجا طلوع و یکجا غروب نخواهد کرد بلکه از جایی که ما بگوییم طلوع و غروب می‌کند. 
وی ادامه داد: برخی ها قبل از اینکه بر صندلی شورا بنشینند دم از دموکراسی می‌زنند و بعد از آن، چه اصلاح طلبان و اصولگرا هر کار می‌کنند جز دموکراسی! دموکراسی برای قبل از انتخابات است نه برای بعد از انتخابات که با رای مردم بالا آمده اند. 

تهران برای تبریز تصمیم نگیرد 
وی در ادامه گفت: تبریزی هایی که اکنون در تهران یا هرکجای دنیا هستند نباید برای تبریز نسخه پیچی کنند، تنها باید تبریزی هایی که در تبریز ساکن هستند برای تبریز تصمیم گیری کنند و نباید تهران برای تبریز تصمیم گیری کند. تنگ نظری های کمر تبریز را شکسته است
وی افزود: متاسفانه تنگ نظری های جدی در تبریز وجود دارد، صدا و سیما یکی از چندین نهاد هایی است که در آن تنگ نظری وجود دارد، تنگ نظری های کمر تبریز را شکسته است. 

مدیریت واحد شهری در سیستم متمرکز مفهومی ندارد
وی با انتقاد از ناممکن بودن مدیریت واحد شهری در تبریز گفت: شورا و شهرداری با یکسری مسئولین بی مسئولیت ادارات مواجه هستند، آقای آبدار در تبریز 2018 جز طراحی یک لوگو هیچ کاری نکردند.
وی اضافه کرد: مدیریت واحد شهری در سیستم متمرکز شهری اصلا مفهومی ندارد، وقتی مدیر کل اداره ای را وزیر مربوطه انتخاب می‌کند چه مدیریت واحد شهری می‌خواهیم؟
حسین زاده افزود: مثلا اکنون اعضای شورای شهر و شهردار در مقابل رئیس آب و فاضلاب چه می‌توانند بکنند؟ هیچ کار، اما اگر این شهردار توسط مردم انتخاب شود می‌تواند در مقابل رئیس فلان اداره بایستد و او را بازخواست کند.

همین لحظه باید عمارت ساعت را تخلیه کنند 
وی در پایان با انتقاد از روزمرگی ها به لزوم تخلیه عمارت ساعت اشاره کرد و گفت: برخی مسائل در دنیا حل شده و چه ایرادی دارد تا مسئولین ما هم از آنها الگو برداری کنند، به نظر می‌رسد به روزمرگی دچار شده و انگیزه ای برای کار وجود ندارد.
آقایان شورا اگر راست می گویند همین لحظه ساختمان عمارت ساعت را تخلیه کنند چرا در آنجا نشسته اند آقایان نمی‌دانند مگر آنجا نماد و هویت کهن شهر تبریز است، چه اصراری دارند که در آنجا باشند.
وی تصریح کرد: حال عمارت ساعت خوب نیست و باید سریعا تخلیه شود، برای مستقر شدن اعضای شورا بهتر است مکان دیگری پیدا کنند و آن ساختمان را به تبریز برگردانند. 
انتهای پیام/
حذف شورا به نفع شهر است / تنگ نظری ها کمر تبریز را شکسته است/ نمره 15 از 100 به شورای فعلی محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   محمد   سال پیش  

احسن جناب آقای دکتر حسین زاده استائ مسلم برنامه ریزی شهری ؛ متاسفانه شورای شهر بعنوان پارلمان محلی چنان بارسنگینی بر شهرها شده که عوارض منفی آن صدها سال بر روی شهر سایه شوم ایجاد خواهد کرد . تراکم فروشی ، کسر پارکینگ ، عدم پرداخت عوارض توسط اعضا شورای شهر بمانند شورای شهر جلفا به وضوح دیده میشود
پژوهشیار