عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شورای سنجش و پذیرش دانشجو به زودی جزئیات کنکور ۱۴۰۲ را اعلام می‌کند

1401/04/26 - 12:26 - کد خبر: 68721 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای سنجش و پذیرش دانشجو به زودی جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۲ را بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌کند.

به گزارش نصر، ابراهیم سوزنچی در گفت‌وگو در مورد شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و جزئیات آن اظهار داشت: جزئیات برگزاری آزمون سراسری سال آینده به‌ زودی و از طریق اطلاعیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۱۷ خرداد در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و روز گذشته (شنبه، ۲۵ تیر) توسط رئیس جمهوری ابلاغ شده، ملاک برگزاری کنکور سال آینده است.
سوزنچی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصمیم گیری در مورد جزئیات کنکور از جمله اینکه در چه زمانی برگزار شود، مرجع نیست. این جزئیات باید در جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو با حضور و عضویت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان سنجش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دو نفر از روسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین علوم و بهداشت تصمیم گیری و بعد اطلاع رسانی شود.
سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیر ۱۴۰۰ را که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، برای اجرا ابلاغ کرد.
ماده واحده - مواد و بندهایی از مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به شرح ذیل تکمیل و اصلاح می‌گردد:
۱. عبارت «سال آخر» از بند ۱ ماده ۱ (تعریف سابقه تحصیلی)، حذف می شود.
۲. تبصره ۱ ماده ۲ به شرح زیر اصلاح می شود:
عبارت «که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود…» جایگزین عبارت «توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود ...» می‌شود.
۳. تبصره ۳ و ۴ به ذیل ماده ۲ به شرح زیر اضافه می شود:
تبصره ۳: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت شش ماه آیین‌نامه تفکیک سنجش از پذیرش را تدوین و جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه می‌نماید.
«تبصره۴: دانشگاه آزاد اسلامی کما فی‌السابق (به استثنای ۴ رشته؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام می‌نماید.»

۴. بند ۳ ماده ۳ به صورت زیر اصلاح می شود:
«سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی  ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن  پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

۵. ماده ۴ به صورت زیر اصلاح می‌ شود:
«وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»
۶. تبصره ماده ۴ حذف می شود:
۷. عبارت زیر به عنوان ماده ۹ جدید اضافه می‌شود:
ماده ۹- «ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تاثیر آن و نحوه اعمال میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه‌های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و دیپلم  و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروه‌های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می‌رسد.»

۸. بند ذیل جایگزین ماده ۹ قبلی می شود:
ماده ۱۰- «این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.»
بر اساس ماده دوم این مصوبه، نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. همچنین معدل دوره متوسطه تاثیر ۴۰ درصدی و قطعی در نمره آزمون خواهد داشت.
انتهای پیام/
شورای سنجش و پذیرش دانشجو به زودی جزئیات کنکور ۱۴۰۲ را اعلام می‌کند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار