سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد:

خیزش مجدد کووید ۱۹ در کشور + فیلم

1401/04/25 - 13:05 - کد خبر: 68616 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روند ابتلا به کرونا صعودی است، این هفته نسبت به هفته گذشته دو و نیم برابر تعداد بستری‌های کرونایی و ۴۰ درصد تعداد فوت شده‌های هفتگی افزایش داشته است، این روند احتمالا رو به افزایش خواهد بود.

به گزارش نصر، معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگوی ویژه خبری افزود: دو هفته‌ای است که روند افزایش میزان ابتلا، مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و افزایش بستری‌ها را شاهد هستیم، روند ابتلا رو به به صعود است و تعداد شهر‌های قرمز افزایش جدی داشته است.
 
 
عباس شیراوژن ادامه داد: امیدواریم این افزایش‌ها به اندازه موج‌های گذشته نباشد و زودتر از زمان  پیک بگذریم، ما باید آمادگی داشته باشیم،
وی با اشاره به آمار وو ارقام بالای مبتلایان به کرونا در  کشور‌های اروپایی و امریکایی ابراز امیدواری کرد که به این اعداد نرسیم و اظهار کرد: پیش بینی می شود که در چند هفته آینده موج به پیک خود برسد و بعد از این مدت شاهد افت عدد ابتلاها، بیماری‌ها و بستری‌ها باشیم.
همچنین  عمادی استاد حوزه عفونی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عوارض سویه ای که در ابتدای موج آن هستیم چیست؟ گفت: هم اکنون چیزی که در کشور ما می چرخد زیرسویه بی ای 4 و بی ای 5 است که همان پنجمین ورژن اُمیکرون است، بیماری، بیماری شدید تنفسی که درگیری ریه بدهد نیست، بیشتر علائم تنفسی فوقانی، قرمزی چشم، عطسه، آب ریزش بینی، صرفه و در بعضی از افراد علائم گوارشی دارد و دربعضی ها خستگی و تب ایجاد می کند.
وی ادامه داد: مریض هایی که بیماری آنها شدید شود به طور معمول کمتر دیده می شود اما افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، نارسایی کلیه، ضعف سیستم ایمنی این افراد بیماری سویه 5 هم می تواند خطرناک و جدی باشد.
عمادی در پاسخ به این سؤال که بیماری زایی و فوت این سویه نسبت به سویه های قبلی چه تفاوتی دارد؟ گفت: نسبت به سویه دلتا خیلی خیلی کمتر است یعنی میزان کشندگی و بیماری زایی سویه دلتا خیلی زیاد بود که مرگ و میر زیادی را تجربه کردیم که امیدواریم این تجربه را در این موج نداشته باشیم و به نظر می رسد بیماری خیلی شدید نخواهد بود.
در ادامه حمید سوری همه گیری شناس (اپیدمیولوژیست) و استاد دانشگاه در ارتباط تصویری درباره سویه بی ای 5 گفت: متأسفانه روند خیزشی کرونا مجددا در کشور ما شروع شده است و نشانه های آن از چند هفته گذشته مشخص شده بود.
وی ادامه داد: طبیعتاً این روند در کل دنیا مشاهده می شود یعنی اگر منحنی پیک اپیدمی را در کل جهان ببینید این را مشاهده خواهید کرد منتهی در مناطق مختلف متفاوت است، سویه اُمیکرون و زیرسویه های اُمیکرون در آفریقا بود و به اروپا رفت و در امریکا جنوبی خودنمایی کرد و اکنون بیشتر به سمت غرب آسیا که کشور ما هم در این منطقه قرار دارد هدایت شده است.
وی افزود: خوشبتخانه میزان کشندگی بیماری بالا نیست اما وقتی فراوانی ابتلا بیشتر می شود موجب می شود تا ما تعداد مرگ را هم بیشتر ببینیم.
سوری گفت: در چنین شرایطی که کشور ما سهم مهمی را در روندهمه گیری در منطقه مدیترانه شرقی دارد یکسری اقداماتی لازم بوده است که انجام شود، زمان در همه گیری ها عامل بسیار مهمی است، بعضی از مداخلات که باید الان انجام شود اگر یک هفته بعد انجام شود به جامعه خسارت وارد می کند.
وی ادامه داد: حدود سه چهار هفته قبل اعلام شد که ورودی های مرزها باید کنترل شود، هم اکنون کنترل مرزها خیلی برایمان ارزشمند نیست بنابراین باید سراغ مداخلات دیگر برویم.
در ادامه شیراوژن گفت: یکی از اضلاعی که در ستاد ملی کرونا گفته می شود مراقبت های مرزی است و حتی گزارش داده می شود این میزان مراقبت به چه میزان است، ورود و خروج ها کنترل می شود؟
وی ادامه داد: درباره ورود و خروجی هایی که به صورت قانونی انجام می شود سعی می شود این اتفاق بیفتد یعنی گزارش ها دریافت می شود.
شیراوژن افزود: مجموعه شبکه بهداشتی ما یکسری مشکلات زیرساختی برای کنترل دارد اما این خواسته از مجموعه وزارت راه، کشور و مجموعه مرتبط بوده است که کمک کنند تا یک مراقبت مرزی بهتری را شاهد باشیم.
همچنین سوری در ارتباط تصویری گفت: بخشی از اقدامات مربوط به مردم و بخشی مربوط به مدیران و سیاست گذاران و متولیان این همه گیری است و بخشی هم بازیگر سوم که خود ویروس است که شرایط و وضعیت آن خیلی مشخص نیست.
وی افزود: آن چیزی که به مردم مربوط می شود در درجه اول استقبال بیشتر از واکسیناسیون دُزهای یادآور به ویژه کسانی که بیش از شش ماه از آخرین واکسیناسیون انها گذشته است حتما برای واکسینه شدن مراجعه کنند.
شیراوژن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر واکسن در کشور تزریق می شود و با رکورد روزانه چقدر فاصله دارد؟ گفت: شاید آبان و آذر گذشته ما شاید یک میلیون و 600 هزار تزریق واکسن روزانه داشتیم که اکنون بعد از آرامش خاطری که مردم پیدا کردند مراجعه نکردند که به حدود 10 تا 12 هزار نفر در روز رسیدیم.
وی ادامه داد: با تو جه به اطلاع رسانی خوبی که انجام شد و احساس مسئولیت مردم و ابتلاهای زیادی که در اطراف خود دیدند این عدد دیروز به صد هزار نفر رسیده است که امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند. مردم هر چقدر مراجعه کنند آمادگی برای تزریق را در مراکز داریم.
شیراوژن گفت: نزدیک به 29 هزار مجموعه بهداشتی در شبکه بهداشت با عناوین و سطوح مختلف داریم در سایت های دانشگاه هم اطلاع رسانی می شود که چه واکسنی در چه مرکزی وجود دارد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
عمادی در پاسخ به این سؤال که اگر واکسن نزنیم هم تفاوت خاصی ندارد یا اینکه تزریق واکسن اثر بخشی دارد و هنوز مؤثر است، گفت: اگر ما در مقابل دشمن قرار بگیریم و یک سلاح دستمان باشد، ممکن است فکر کنیم که این سلاح نقایصی دارد اما تا سلاح بهتری به دست ما نیاید نباید این سلاح را زمین بگذاریم، باید استفاده کنیم تا به سلاح های بهتری برسیم در بحث واکسیناسیون هم همینطور است.
وی افزود: بحث در مورد واکسیناسیون زیاد است اما آن چیزی که مسلم است بعد از گذشت 6 ماه از تزریق واکسن آنتی بادی های آنقدر اُفت می کنند که ما مجدداً مستعد ابتلا هستیم.
عمادی گفت: واقعیت این است که واکسن ها فرق زیادی ندارند، انواع واکسیناسیون ها نشان داده است که باعث کاهش مرگ و میر می شود، شاید واکسنی که ما می زنیم جلوی ابتلا به بیماری را نگیرد اما به طور قطع مرگ و میر را کم می کند بویژه برای کسانی که بیماری زمینه ای دارند تزریق واکسن واجب است.
وی افزود: واکسن زدن در این مقطع از واکسن نزدن بهتر است.
عمادی در پاسخ به این سؤال که مردم شاید ابهامی هم در مورد اینکه این واکسن ها عوارض دارد داشته باشند، آیا بررسی شده و اثرات جانبی واکسن مشاهده شده است؟ گفت: تمام عوارضی که از تزریق واکسن ایجاد شد در کمیته ای هم در کشور ما و دنیا جمع آوری و مشخص شده است.
وی ادامه داد: ما الان یک مبحثی را به نام کرونای طولانی مدت داریم، افرادی هستند که بعد از اینکه کرونا خفیف بگیرند خستگی شدید ، اختلال تمرکز، حافظه، درد مفاصل پیدا می کنند اینها عوارض کرونای طولانی پیدا می کنند.
عمادی گفت: اگر کرونایی هم که در حال حاضر می گیریم که بیماری خفیف است و کشنده نیست، ممکن است 10 تا 30 درصد افرادی که کرونا می گیرند دچار بیماری کرونا طولانی شوند که زدن ماسک جلوی این بیماری را می گیرد.
وی ادامه داد: بحث خیلی زیادی وجود دارد آخرش این است که به نظر می آید بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است.
عمادی در پاسخ به این سؤال که اگر کسی علائمی احساس کرد که کرونا دارد آیا باید واکسیناسیون خود را تکمیل کند یا خیر؟ گفت: بهتر است که واکسن را نزنیم و اجازه دهیم که این بیماری تمام شود و 4 تا 6 هفته از ابتلا بگذرد و بعد واکسن بزنیم.
شیراوژن درباره گروه هایی که باید واکسن دریافت کنند آیا الزام و اجبار قانونی برای دریافت واکسن وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر الزام قانونی که افراد را مجبور به این کار کنیم نیست، فقط بعضی از خدمات مانند خدمات عمومی، استفااده از وسایل نقلیه عمومی، تهیه بلیت که برای مسافرت ها استفاده می شود یا تردد بین شهری، اگر شهرها قرمز شود این موارد را بحث دو دُز واکسن را داریم.
وی افزود: امیدواریم با تشویق، اطلاع رسانی و گفتگوهایی که انجام می شود، مراجعات افزایش یابد، شاید نوبت یادآور اضافه شود یعنی نوبت سوم هم به تدریج به سامانه اضافه شود که خدمات منوط به سه نوبت واکسن است.
سوری در خصوص ضرورت واکسیناسیون گفت: اقداماتی که مردم باید انجام دهند بخش عمده آن تکمیل واکسیناسیون آنهاست، واکسن های داخلی هم خوشبختانه خوب جواب داده است.
وی ادامه داد: زدن ماسک خیلی مهم است اما همه جا نمی شود ماسک زد، آن چیزی که باید به آن توجه کنیم بخصوص محیط بسته تهویه هوا خیلی مهم است، زیرا تهویه هوا تا 70 درصد امکان انتقال و ابتلا را کاهش می دهد.
سوری گفت: الان که در شرف بازگشت حجاج هستیم آموزش و غربالگری آنها در مرزها وظیفه سیستم بهداشتی است اما خود حجاج محترم میهمانی راه اندازی نکنند.
وی افزود: آن چیزی که به مسئولین و سیستم بهداشتی و متولیان برمی گردد عمده ترین کاری که باید انجام دهیم یکی اینکه تمام طغیان هایی را که در سراسر کشور رخ می دهد، باید تیم های واکسن سریع را احیا کنیم تا به سرعت مراجعه و آنجا را کنترل کنند.
شیراوژن در خصوص تیم های واکسن سریع گفت: ما در معاونت درمان وزارت بهداشت تیم های واکسن سریع را داشتیم، چند نوبت هم بعضی از استان ها و دانشگاه ها تعداد بستری ها و فوتی ها افزایش داشت، نگرانی هایی را به وجود آورده بود این تیم ها رفتند و گزارش گرفتند و نتایج گزارش را در جلسات وزارتخانه مطرح کردند.
وی ادامه داد: محدویتی از جهت انجام آزمایش و کیت های آزمایشی وجود ندارد شاید به دلیل خفیف بودن بیماری، نیاز به انجام آزمایش کمتر احساس می شود اگر نیاز به آزمایش باشد حتما انجام خواهد شد.
وی درباره صحبتی که در فضای مجازی مطرح شده است که یکی از واکسن ها تاریخ انقضای آن گذشته و مجدداً تاریخ انقضا واکسن تمدید شده، صحت داشته و علت آن چه بوده است؟ گفت: واکسن هایی که در کشورمان تولید شدند و بعد از اینکه مراحل چهارگانه کارآزمایی را گذراندند با توجه به اینکه نیاز بود که یک مجوز اضطراری بگیرند و استفاده شود، بر اساس مطالعات اولیه و مستندات اولیه ای که تولید کننده واکسن در اختیار قرار داده است یک تاریخ مصرف اولیه را به صورت آزمایشی اعلام می کنند که مطالعات جدی تر به خصوص در بحث عامل پایداری بررسی شود و یک تاریخ دقیق تر و جدی تری را مطرح می کنند.
انتهای پیام/
خیزش مجدد کووید ۱۹ در کشور + فیلم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار