مدیرکل امور عشایر استان:

زیرساخت‌های مناطق عشایری آذربایجان‌شرقی با اعتبار سفر رییس جمهور تقویت می‌شود

1401/04/23 - 16:54 - کد خبر: 68520 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای امور زیرساختی حوزه عشایر استان در جریان سفر رئیس‌جمهور به این استان گفت: این اعتبار برای بازسازی راه‌ها و تأمین آب مناطق عشایری هزینه می‌شود.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسن آل‌هاشم در نشستی با فرماندار و مسئولین ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و راهداری ورزقان با اشاره به اینکه طرح های مطالعاتی، توزیع نهاده‌های دامی، آرد و  پنل‌های خورشیدی از اقدامات امور عشایر آذربایجان‌شرقی به جامعه عشایری است، گفت: استان ما درون کوچ بوده و به علت عشایرپذیر بودن سالانه ۳۰ هزار نفر از عشایر آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان به آذربایجان‌شرقی کوچ می‌کنند.
وی از توزیع پنل های انرژی خورشیدی بین عشایر استان با قدرت ۱۰۰ وات، ۱۵۰ وات و ۲۰۰ وات خبر داد و افزود: ۹۰ درصد از هزینه این پنل ها به صورت یارانه ای بوده و توسط دولت تامین می شود.
وی همچنین گفت: با توجه به تأثیرات منفی خشکسالی که باعث می‌شود تا عشایر ییلاقات را ترک کنند هنگام بازگشت با روستاییان به اختلاف می‌خورند که در این راستا سه هزار نقطه ایل راهی عشایر در استان را شناسایی کرده‌ایم که برای صدور سند این راه‌ها اقدام کرده ایم که اگر این موضوع تحقق یابد برخی از مشکلات بین عشایر و روستاییان حل می‌شود.
آل‌هاشم با تأکید بر این‌که جامعه عشایری در تأمین نهاده‌های دامی با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند، افزود: عشایر آذربایجان‌شرقی مجبور هستند برای تأمین نهاده‌های دامی، بخشی از احشام خود را بفروشند و این به آن معناست که سرمایه‌شان از دست می‌رود و امسال نیز به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی تنها بخش اندکی توانستیم نهاده دامی در بین عشایر توزیع کنیم.
رییس جمهور ۱۲ خرداد امسال در قالب بیست و سومین سفر استانی به آذربایجان شرقی سفر کرد.
۴۱ هزار میلیارد تومان در این سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی اختصاص یافت.
بر اساس نتایج پایه اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری آذربایجان شرقی در دوره قشلاقی ۷هزار و ۸۹۱ خانوار با جمعیت ۳۲هزار و ۴۵۵ نفر و در دوره ییلاقی ۱۳هزار و ۹۶۷ خانوار با جمعیت ۵۵هزار و ۳۰۲ هزار نفر است.
ایلات عشایری آذربایجان شرقی شامل دو ایل شاهسون و قره داغ است.
 اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس و هشترود شهرستان های عشایرنشین هستند.
انتهای پیام/
زیرساخت‌های مناطق عشایری آذربایجان‌شرقی با اعتبار سفر رییس جمهور تقویت می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار