داوطلبان کنکور در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان؛

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد؟

1401/04/22 - 18:10 - کد خبر: 68432 نسخه چاپی

نصر: در حالی که مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز از تصویب و اجرای قطعی و ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور سال آینده طی روزهای پیش رو خبر داد، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کنکور ۱۴۰۲ همانند آزمون سراسری ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و در صورت ابلاغ مصوبه‌ای در این زمینه، تغییرات از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد.

به گزارش نصر، اوایل سال جاری بود که زمزمه اعمال تغییر در کنکور به عنوان مهم‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهم‌ترین مرکز تصمیم گیر و سیاستگذار آموزشی کشور جدی شد، همزمان با آن، موافقت و مخالفت‌های زیادی به خصوص از سوی مجلسی‌ها به عنوان بازوی دیگر تصمیم‌گیر و قانون‌گذار عرصه کنکور مطرح شد و برخی نمایندگان مجلس اعمال هر گونه تغییر در این آزمون را منوط به قانون‌گذاری در مجلس عنوان کردند و تصویب هر نوع مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه را مغایر قانون مجلس دانستند.
با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌های زیاد در خصوص تغییرات کنکور، اواخر خرداد ماه سال جاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد و جزئیات آن را برای اطلاع جامعه در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این مصوبه "قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی"، "حذف دروس عمومی" و "حذف زیرگروه ها"، به عنوان سه تغییر عمده کنکور از سال آینده عنوان شد.
در این زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور در سخنانی با بیان اینکه مصوبه جدید کنکور باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به سازمان سنجش ابلاغ شود، عنوان کرد: ما در سازمان سنجش منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم. این مصوبه باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به سازمان سنجش ابلاغ شود. در صورت ابلاغ، برای کنکور ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه عمل خواهیم کرد. اگر مصوبه ابلاغ نشود شورای سنجش و پذیرش باید تصمیم بگیرد که کنکور ۱۴۰۲ را با روند کنکور ۱۴۰۱ و تغییراتی جزئی اجرا کند.
پور عباس ادامه داد: پیشنهاد این است که تا نیمه تیرماه درباره کنکور ۱۴۰۲ و این که کدام روند برای برگزاری آن اجرا می‌شود، به مردم اطلاع رسانی صورت گیرد و مشخص شود که کنکور سال آینده با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا می‌شود و یا مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی ملاک عمل خواهد بود.
رئیس سازمان سنجش درباره احتمال عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش و تعیین تکلیف اجرایی کنکور ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد ما این است که شورای سنجش و پذیرش تغییرات اجرای کنکور ۱۴۰۲ را مصوب کند.
به گزارش ایسنا، با این اظهار نظرها و خبرهای پیرامون تغییرات کنکور سال آینده، در حالی که داوطلبان منتظر ابلاغ مصوبه جدید تغییرات کنکور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، شب گذشته (سه‌شنبه شب) رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، از لغو این مصوبه خبر داد و گفت: این مصوبه برای سال ۱۴۰۲ اجرا نمی‌شود. مصوبات شورای انقلاب فرهنگی برای خود وجهه قانونی دارد و ما فشار می‌آوریم که این اتفاق نیفتد. در واقع بحث ما عدالت‌محوری در حوزه برگزاری کنکور بود.
سخنگوی کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: تماس‌های بسیاری از اقصی‌نقاط ایران داریم که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان سؤال می‌کنند تکلیف ما چیست. با توجه به بحث سردرگمی که برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان به وجود می‌آید و فشاری که بر آنها وارد می‌شود، خواسته کمیسیون آموزش و مجلس این است که دولت و خود شخص رئیس‌جمهوری نسبت به این موضوع ورود کند؛ چرا که در بحث آمایش سرزمین در توزیع امکانات آموزشی در کشور به آن درجه نرسیدیم که بهترین معلمان را در دورترین نقاط کشور بفرستیم و مدیریت کنیم یا از مرکز استان به مناطق محروم نیرو بفرستیم. بنابراین اینجا نمی‌شود این موضوع را دنبال کرد.
حاجی‌پور افزود: حال شورای انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح کردند ولی احساس می‌کنم که الان خود رئیس‌جمهوری نیز نسبت به این موضوع حرف دارند و عملا بعید بدانید که ایشان بخواهند بر این موضوع صحه بگذارند و تایید کنند و قطعا این موضوع را رد خواهند کردند. قطعا آقای رئیسی می‌دانند که دانش‌آموزان محروم استان با دانش‌آموزان مرکز همان استان هم توان رقابت ندارند و کسی که در مرکز استان درس می‌خواند قطعا از امکانات بیشتری نسبت به روستاهای اطراف برخوردار است.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون آموزش تاکید کرد: زمانی این کار محقق خواهد شد که در بحث آمایش سرزمین و توزیع امکانات آموزشی دانش‌آموزان به صورت عادلانه در تمام نقاط کشور و به صورت یکسان دسترسی داشته باشند و در این صورت مصوبه ۴۰ و ۶۰ درصد کنکور را می‌توان اجرایی کرد. در غیر این صورت امکانپذیر نیست.
در همین حین سید جلال موسوی مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گویی با ایسنا، با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور لغو نشده است، اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس، سخنگوی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست که در مورد تکذیب یا تایید این مصوبات اظهار نظر کند. در مورد تغییرات کنکور از سال آینده نیز رییس جمهوری قول دادند این مصوبه را امضا کنند که ان‌شاءالله به زودی امضا خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات کنکور به تصویب رسیده و به زودی امضا و ابلاغ خواهد شد بنابراین خبر تکذیب این مصوبه صحت ندارد.
مدیر کل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: معمولا فرایند مصوبات شورا تا آماده و ابلاغ شود طول می کشد. در مورد مصوبه تغییرات کنکور نیز به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی ملاحظاتی داشت و ما تلاش کردیم طی جلساتی این ملاحظات را در نظر بگیریم و خوشبختانه این موضوع تصویب و ابلاغ خواهد شد.
موسوی خاطرنشان کرد: بازه زمانی ما برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور تا سال تحصیلی می‌باشد. اینکه گفته می‌شود ما تا اواسط تیر ماه فرصت داشتیم این مصوبه را ابلاغ کنیم صحیح نیست چرا که طبق قانون، تا مهر ماه زمان برای ابلاغ وجود دارد و هر زمانی که ما این ابلاغ را انجام دهیم سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای آن است و در این زمینه مشکلی نداریم.
مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مصوبه جدید شورا با لحاظ کردن ملاحظات نمایندگان مجلس تصویب شده و گزارش آن را به رییس جمهور ارائه دادیم. در واقع ما اختلاف محتوایی با مجلسی‌ها در این زمینه نداشتیم اما یک سری ملاحظاتی در این زمینه مطرح شد که سعی کردیم تا جایی که امکان این ملاحظات را در نظر بگیریم و برخی ملاحظات چون غیر محتوایی بود امکان ورود نداشت.
وی تاکید کرد: ما پیگیر هستیم مصوبه تغییرات کنکور به زودی ابلاغ شود چرا که داوطلبان برای برنامه‌ریزی کنکور سال آینده نیازمند درجریان مصوبه قرار گرفتن، هستند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. برای این مصوبه نیز چون سال تحصیلی از مهر شروع می‌شود بنابراین تا شهریور فرصت ابلاغ وجود دارد اما ما تلاش داریم به زودی آن را ابلاغ کنیم.
مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تاکید کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات کنکور حکم قانون را دارد و قطعا لازم الاجرا خواهد بود.
در ادامه تایید و تکذیب‌های تغییرات کنکوری، ظهر امروز نیز سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از منتفی شدن اعمال تغییر در کنکور سال آینده خبر داد و اعلام کرد؛ آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است؛ با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
در این اطلاعیه تصریح شده است: تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و به بعد اعمال خواهد شد.
به گزارش ایسنا، با توجه به اظهارنظرهای مسئولان تصمیم‌گیر و مسئولان اجرایی کنکور در خصوص اعمال تغییرات یا عدم تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲، باید منتظر ماند و دید آیا مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی طی روزهای پیش رو با امضای رییس جمهور برای اجرا ابلاغ خواهد شد تا داوطلبان کنکور آینده با فراغ بال بیشتر و مطابق با سیاستگذاری های جدید خود را برای سرنوشت سازترین آزمون زندگی آماده شوند؟ یا کماکان این کِش و قوس‌ها ادامه می‌یابد.
انتهای پیام/
تغییرات کنکور ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد؟ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار