خبر/

حدود ۵۶۰ هزار نفر در نهضت مسکن افتتاح حساب کردند

1401/04/22 - 15:56 - کد خبر: 68407 نسخه چاپی

نصر: جدیدترین آمار تامین منابع نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که ۵۵۹ هزار متقاضی در بانک افتتناح حساب کرده‌اند که ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات و آورده متقاضیان به پروژه‌ها تزریق شده است.

به گزارش نصر، آخرین وضعیت تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که ۵۵۹ هزار نفر از متقاضیان در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند که میزان آورده آنان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و از این مبلغ 9 هزارو 900 میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نزدک بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن ضمن اعلام این خبر درخصوص تعداد افرادی که آورده اولیه را واریز کرده‌اند گزارشی ارایه نکرد.
از محل تسهیلات نیز تا کنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده که مجموع مبلغ واریزی به حساب سازندگان از محل آورده و تسهیلات بانکی ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
بنا به گفته محمود شایان، تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده که از این تعداد  ۱۰۴هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
تعداد ۲۶ بانک درخصوص تامین منابع نهضت ملی مسکن تکلیف قانونی دارند اما بجز باک مسکن، سایر بانک‌ها مطابق رویه یک سال گذشته عملکردی در این خصوص ارایه نکرده‌اند. طبق قانون جهش تولید و تامین مسکن، بانک‌ها باید سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کنند اما سهم طرح نهضت ملی مسکن از این تکلیف تا کنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
طی سال‌های گذشته بانک‌ها موظف بودند سالیانه ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که در سال‌های اخیر به حدود ۵ درصد از این تکلیف عمل کردند. برای سال جاری هم به نظر نمی‌رسد تحول خاصی در این حوزه ایجاد شود. این در حالی است که پروژه نهضت ملی مسکن با هدف ساخت  سالیانه یک میلیون واحد مسکونی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
تورم نهاده‌های ساختمانی، بلاتکلیفی برخی سازندگان به دلیل به‌روز نشدن قیمت از سوی وزارت راه و شهرسازی، تعلل برخی متقاضیان در پرداخت آورده، عمل نکردن سیستم بانکی به تکالیف خود در قبال پروژه نهضت ملی مسکن و مقاومت دستگاه‌های دولتی در اختصاص زمین‌های خود به این طرح از جمله موانع اجرای آن است.
انتهای پیام/
حدود ۵۶۰ هزار نفر در نهضت مسکن افتتاح حساب کردند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار