رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه؛

تشکیل مجمع نمایندگان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد

1401/04/22 - 13:21 - کد خبر: 68377 نسخه چاپی

نصر: رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس گفت: تشکیل مجمع نمایندگان حوضه آبریز این دریاچه متشکل از نمایندگان استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در راستای ایجاد همدلی برای احیای این پهنه مهم آبی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش نصر، احمد قندهاری روز سه‌شنبه در بازدید از پروژه‌های آبی آذربایجان غربی افزود: لزوم احیای دریاچه ارومیه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و احیای این پهنه آبی مهم می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات زیست محیطی جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: قصد داریم با همراهی نمایندگان مجلس با تمام ظرفیت و همدلی پروژه‌های احیای نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور را با اولویت پیگیری کنیم.
رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای برطرف کردن مشکل آب در کشور به دنبال ایجاد هماهنگی و همراستایی سه قوه است، گفت: نمایندگان مجلس نیز می توانند با پیگیری تشکیل کارگروه یا کمیسیون ویژه آب در مجلس شورای اسلامی، به صورت اختصاصی برای بخش آب قانون گذاری و تصمیم سازی کنند.
قندهاری با اشاره به لزوم توجه به سدها در راستای ذخیره سازی آب ادامه داد: برای سدهای آذربایجان غربی و طرح‌های توسعه‌ای ارس، مهندسی ارزش صورت می گیرد تا زمینه استفاده بهتر از این سدها فراهم شود.
در این بازدید از سد آغ چای و روستاهای پایین دست بازدید شده و از نزدیک در جریان مشکلات مردم منطقه قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس و زاب است که دریاچه ارومیه بخش مهمی از آن را شامل می شود.
شهرستان های شمالی استان در حوضه آبریز ارس و بخشی از شهرستان های جنوبی نیز در حوضه آبریز زاب قرار دارند.
موضوع دریاچه ارومیه در روزهای اخیر به موضوع مهم در کشور تبدیل شده و با کاهش میزان آب آن، همه توجه ها به این پهنه آبی جلب شده است.
به طور معمول در ایام گرم سال، تراز دریاچه ارومیه کم و کمتر می شود که علت آن، کاهش قابل توجه بارش ها نسبت به فصل های دیگر و همچنین افزایش تبخیر به علت افزایش دمای هواست.
دریاچه ارومیه بین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار داشته و بخشی از آب مورد نیاز آن نیز از سرچشمه هایی در استان کردستان سرچشمه می گیرد.
انتهای پیام/
تشکیل مجمع نمایندگان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار