خبر/

هنگ کنگ در مسیر رکود اقتصادی

1398/08/27 - 12:31 - کد خبر: 6837 نسخه چاپی

نصر: مجموعه ای از عوامل از نا آرامی ها و شورش ها گرفته تا جنگ تجاری آمریکا و چین و وضعیت نامطلوب اقتصاد جهانی باعث شده است تا هنگ کنگ یکی از بزرگترین بازارهای مالی جهان به سمت رکود برود موضوعی که واکنش «کری لم» رییس اجرایی این منطقه را هم به دنبال داشته است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، اعتراضات و جنگ تجاری آمریکا و نابسامانی در اقتصاد دنیا باعث شده است تا هنگ کنگ بخصوص در پنج ماه گذشته در بدترین شرایط اقتصادی و تجاری قرار گیرد بسیاری از صنایع این منطقه در معرض خطر قرار گرفته اند و گردشگری آن روز به روز افت بیشتری پیدا می کند و بسیاری از ناظران پیش بینی کرده اند که هنگ کنگ برای نخستین بار در یک دهه گذشته وارد دوره رکود اقتصادی شود.

بازار اوراق بهادار هنگ کنگ در بدترین شرایط خود در سال جاری میلادی قرار دارد سرمایه گذاران از بیم شورش های بیشتر و اعتراضات گسترده و همچنین جنگ تجاری چین و آمریکا در حال بیرون کشیدن سرمایه هایشان از این بازار هستند.

بسیاری از هتل های این منطقه تعطیل شده است، خریداران مسکن خریدها را متوقف کرده اند و بسیاری از فروشگاه ها تعطیل شده است و حمله به مراکز عمومی و ایستگاه های راه آهن باعث تعطیلی آنها شده است.

تنها در ماه جاری میلادی شمار مسافران و گردشگرانی که به هنگ کنگ می روند در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بیش از ۵۳ درصد کمتر شده است راه آهن هنگ کنگ اعلام کرده است که برای اولین بار در یک دهه گذشته در ماه اکتبر امسال بیش از ۳۵۰ میلیون دلار زیان دیده است.

از سال ۱۹۹۷ میلادی که بحران مالی و بانکی منطقه آسیا و هنگ کنگ را در بر گرفت، این دوره بدترین وضعیت اقتصادی را برای این منطقه ایجاد کرده است.

در ماه اوت امسال به دلیل ناآرامی ها و اعتراضات گسترده و حضور بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اعتراضات نزدیک به یک هزار پرواز نیز در این منطقه لغو شد.

میزان گردشگری ورودی به هنگ کنگ هم تا ۴۰ درصد کاهش یافته است که بدترین وضعیت برای این صنعت از سال ۲۰۰۳ میلادی است که بیماری مرگبار سارس در هنگ کنگ شایع شد.

رئیس اجرایی هنگ کنگ می گوید که ممکن است به دلیل اعتراضات ضد دولتی ادامه دار رشد اقتصادی این منطقه برای سال جاری میلادی کاهش یابد.

کری لم گفت که این اعتراضات پنج ماه ادامه داشته است که این امر بر صنایع گردشگری و پخش و توزیع تاثیر گذاشته است او شرایط را بسیار سخت توصیف کرد.

دولت هنگ کنگ در ماه اوت پیش بینی خود از رشد اقتصادی این منطقه برای سال جاری میلادی را از دامنه ۲.۳ درصد به بین صفر تا یک درصد کاهش داد.

لم تاکید کرد که دولت برای حمایت از صنایع آسیب دیده تدابیری اتخاذ خواهد کرد، اما در عین حال افزود راه حل اساسی پایان دادن سریع به این خشونت است نه اتخاذ تدابیر حمایتی.

چنانچه این اتفاق بیافتد، بعد از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ به دنبال بحران مالی جهانی که با ورشکستگی شرکت لمان برادرز آغاز شد، این نخستین بار خواهد بود که اقتصاد این منطقه کوچک می شود.

«لی یوفان» اقتصاد دان هنگ کنگی می گوید که ما دیگر باید نگران رکود اقتصادی باشیم بسیاری از بخش های اقتصادی در شرایط نامطلوبی بسر می برد.

وی آشفتگی های سیاسی،  اعتراضات جمعی در هنگ کنگ،  رویارویی ها و مناقشات تجاری را نیز در بدتر شدن وضعیت اقتصادی هنگ کنگ موثر دانست.

وی می افزاید که سالن های پذیرایی، صنایع، فروشگاه ها، بخش های خدماتی، هتل ها و بسیاری از مراکز عمومی فلج شده اند و چشم انداز خوبی پیش روی هنگ کنگ قرار ندارد.

مقام های دولت مالیات بر درآمد را کاهش داده اند و دولت نیز یک بودجه محرک اقتصادی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری برای برون رفت از بحران و رکود اقتصادی اختصاص داده است.

انتهای پیام/

هنگ کنگ در مسیر رکود اقتصادی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار