گزارش/

اهتمام شهرداری تبریز برای ساماندهی بزرگترین سنگفرش جهان

1401/04/22 - 12:36 - کد خبر: 68364 نسخه چاپی

نصر: شهرداری تبریز در اقدامی فوری برای ساماندهی و رفع نواقص بزرگترین و اولین سنگفرش جهان اهتمام کرده است که شهروندان امیدوارند با تحقق این مهم، وضعیت ناهنجار و بغرنج این اثر معماری بهبود یابد.

به گزارش نصر، سنگفرش میدان شهید بهشتی به عنوان نماد یکی از میادین اصلی و تاریخی تبریز طی سال های اخیر، به دلیل بی توجهی در نگهداری و مراقبت از این اثر بی همتا، در حال نابودی بوده و این امر هشداری اساسی به مسئولان شهری تبریز است.
سنگفرش زیبا و چشم نواز میدان شهید بهشتی که در محل چهارراه سابق منصور در شهریور ۱۳۹۱ افتتاح شد تا به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی تبریز لقب بگیرد، امروز به چنان وضعیتی دچار شده است که مشاهده آن دل هر شهروند تبریزی را به درد می آورد و اذهان عمومی را نسبت به بی مسئولیتی نهادهای مسئول در ارتباط با نگهداری این اثر هنری، به شدت نگران و متاثر کرده است.
این سنگفرش در ابعاد ۴۲ در ۲۹ متر با تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سنگ به اندازه پنج در پنج سانتی متر، نسخه کپی شده تخته فرش نفیس آذربایجان با طرح «باغ بهشت» مربوط به قرن ۱۱ هجری است که هم اکنون در موزه فرش ایران در تهران نگهداری می شود.
بزرگ ترین سنگفرش جهان در تبریز که در زمان حاضر با درد تخریب دست به گریبان است، در محوطه ای به وسعت هفت هزار مترمربع کف کاذب طراحی و تعبیه شده است.

انتقال دفتر کاری شهرداری تاریخی منطقه هشت تبریز به میدان شهید بهشتی 
شهردار منطقه ۸ فرهنگی تاریخی تبریز به تازگی در بازدید از سنگ فرش با مهم خواندن تکمیل میدان شهید بهشتی به اقدامات اخیر در راستای ساماندهی میدان بهشتی از قبیل انتقال دفتر خود به این میدان جهت نظارت بیشتر و تکمیل فوری نواقص میدان اشاره کرد و گفت: بر همین اساس احداث ۱۳۰۰ متر فضای سبز، مشارکت در احداث و تکمیل ورودی‌های ایستگاه مترو شهید بهشتی، محوطه‌سازی پیرامون مسجد تاریخی کریم خان و راه‌اندازی آبنماهای میدان در دستور کار این شهرداری قرار گرفته است.
علی جانفشان ابراز امیدواری کرد با تکمیل طرح‌های در دست اجرای میدان شهید بهشتی و سنگ فرش آن و رفع مشکلات این اثر هنری و معماری، شهروندان تبریزی به زودی شاهد ساماندهی و تکمیل میدان شهید بهشتی باشند.
وی ادامه داد: پروژه میدان شهید بهشتی یکی از پروژه‌های ناقص محدوده مرکزی و تاریخی شهر است که بعد از گذشت چندین سال هنوز تکمیل نشده است که باید با نظارت بیشتر به بهترین نحو ممکن تکمیل و ساماندهی شود.
جانفشان یادآور شد: در این راستا طی روزهای اخیر با استقرار دفتر اینجانب در میدان شهید بهشتی و نظارت مستقیم بر این پروژه، تلاش می کنیم تا این پروژه مهم را در ماه‌های آتی تکمیل و به بهره‌برداری نهایی برسانیم.
در همین زمینه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های شهردار منطقه ۸ فرهنگی تاریخی در راستای ساماندهی میدان شهید بهشتی، رفع مشکلات موجود میدان و تبدیل این مکان به یکی از مکان‌های گردشگرپذیر تبریز را مرد تاکید قرار داد.
روح الله دهقان نژاد افزود: این مهم در سایه وحدت و همدلی مجموعه شهرداری و شورای شهر محقق می شود و ما امیدواریم با مشارکت سایر واحدها و ارگان‌های مربوطه به زودی شاهد تحول اساسی این میدان مهم شهری باشیم.
در همین حال حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی، رییس شورای شهر تبریز نیز به تازگی در بازدید از اقدامات انجام شده در میدان شهید بهشتی، ضمن قدردانی از زحمات شهرداری منطقه هشت، اظهار داشت: با مشارکت سایر واحدها و سازمان ها به زودی شاهد تحول اساسی در این امر خواهیم بود. میدان مهم شهری بود.
با توجه به اینکه سنگ فرش میدان شهید بهشتی تبریز از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود، لازم است مسئولان ذیربط با رایزنی های مفید و موثر با مرکز، نسبت به تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای اتمام طرح اقدام کرده و البته بر مسئولان مدیریت شهری تبریز نیز واجب است تا در کنار هزینه های هنگفت مختلف در زمینه های تجاری و عمرانی در رابطه با نگهداری این مجموعه نیز اقدامات موثری صورت دهند.
مشاهده سنگ های شکسته شده، شیشه های خرد شده، قفل های از جا کنده شده مغازه ها، خرابی چراغ های مدرن روی پله ها، کنده شدن سیم های برق و تاسیسات آبیاری قطره ای فضاهای سبز، انباشت زباله ها در گوشه و کنار مجموعه و ده ها اتفاق نامیمون دیگر، محوطه سنگ فرش تبریز را که باید به یکی از مراکز زیبا و دل انگیز این شهر تبدیل می شد، به یکی از مراکزی مبدل کرده است که مشاهده آن چشم و روح هر شهروندی را به درد می آورد.
انتهای پیام/
اهتمام شهرداری تبریز برای ساماندهی بزرگترین سنگفرش جهان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار