رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز:

آغاز تملک ۱۳ قطعه اطراف خانه ستارخان/ احداث پارک موزه ستارخان تسریع می‌یابد

1401/04/22 - 12:06 - کد خبر: 68353 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز از آغاز تملک قطعات اطراف خانه ستارخان خبر داد و گفت: امیدوارم با تسریع در این تملک‌ها در آینده شاهد احداث " پارک موزه ستارخان " باشیم.

به گزارش نصر، فریدون بابایی اقدم در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع جلسه اخیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز مبنی بر طرح تملک و شهرسازی خانه ستارخان، اظهار کرد: بر اساس طرح مصوب شده در ماده ۵ شهرداری، عملیات تملک ۱۳ خانه در اطراف خانه ستارخان آغاز شده است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش شهرداری منطقه ۴ تبریز، سه پلاک از شهرداری منطقه مربوطه تملک شده و بقیه تملک‌ها نیز با تشکیل پرونده، روند قانونی خود را طی می کند که این یک اقدام ارزشمند است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر پرهیز از پراکنده کاری در خصوص خانه ستارخان، بیان کرد: در تملک خانه ستارخان، یک طرح از سوی خود منطقه و طرح دیگر نیز از سوی معاونت شهرسازی با همکاری دانشگاه هنر انجام می‌ شود اما تأکید بر این بوده جهت دوری از پراکنده کاری، این اقدامات به صورت همزمان انجام شود.


 
بابایی اقدم گفت: تاکید ما بر تملک‌ها از طرف خیابان دوه‌چی است، به طوری که در بلندمدت کل محدوده در اطراف خانه ستارخان تملک شود.
وی بیان کرد: فاز اول در این پروژه، تملک ۱۳ خانه است و این اقدام برای حفظ تاریخ شهر تبریز بوده و در آینده باید فضاهای بیشتری تملک شده و در اختیار این پروژه قرار گیرد.
این گزارش می افزاید، خانه تاریخی ستارخان سردار ملی مربوط به دوره پهلوی است و در خیابان شمس تبریزی، کوی امیرخیز، کوچه ستارخان غربی، کاشی ۲۱ واقع شده است که در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۷۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ستارخان قراچه‌داغی (۲۸ مهر ۱۲۴۵ –۲۵ آبان ۱۲۹۳) از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به «سردار ملی» است که در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز ایستاد.
انتهای پیام/
آغاز تملک ۱۳ قطعه اطراف خانه ستارخان/ احداث پارک موزه ستارخان تسریع می‌یابد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار