مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد؛

تاثیر برنامه‌های تشویق محور باعث جلوگیری از خاموشی شد

1401/04/21 - 13:21 - کد خبر: 68270 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: مشترکان پُرمصرف اگر مصرف خود را کاهش ندهند و پر مصرفی در برق ادامه دهند، به‌طور قطع با قبض‌های سنگین روبرو خواهند شد و حتی ممکن است در دوره‌های بعد مجبور به محدود کردن برق‌رسانی به آنها شویم.

به گزارش نصر، مصطفی رجبی مشهدی افزود: این هفته با گرمای سراسری در کشور شاهد افزایش مصرف برق هستیم به‌طوری‌که روز گذشته مصرف برق به بیش از ۶۶ هزار و ۲۰۰ مگاوات رسید.
وی ادامه داد: به دنبال این افزایش مصرف، پیامک اخطار برای مشترکان خیلی پرمصرف که دوبرابر الگوی تعیین شده مصرف برق دارند ارسال شد.
سخنگوی صنعت برق افزود: اطلاع‌رسانی‌ها به‌منظور کاهش و مدیریت مصرف برق در این هفته و هفته آتی انجام خواهد شد.
رجبی مشهدی گفت: در این روزهای گرم نیازمند همکاری مردم هستیم تا به‌ویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۸) حداقل از وسایل برقی پرمصرف به طور هم‌زمان استفاده نکنند و دمای کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه و بالاتر تنظیم کنند که با انجام این دو کار ساده کمک بزرگی به صنعت برق خواهند کرد.
وی ادامه داد: در این هفته افزایش دمای سراسری در کشور، هفته بسیار سختی را برای صنعت برق رقم زد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: اگر هم‌وطنان که مشترکان عمده ما هستند به همکاری خوبی که امسال با صنعت برق داشتند ادامه دهند، به‌طورقطع می‌توانیم تابستان را با حداقل محدودیت و یا بدون محدودیت به‌خصوص در مناطق گرمسیر که بی برقی برای آنها سخت‌تر است، پشت سر بگذاریم.

تأثیر برنامه‌های تشویق محور بر پایداری شبکه
رجبی مشهدی درباره تأثیرگذاری طرح تشویق مشترکان کم‌مصرف و جریمه پرمصرف‌ها بر پایداری شبکه برق کشور گفت: تأثیر اجرای این طرح در خردادماه غافلگیرکننده بود. به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً حدود یک‌چهارم مشترکان خانگی از پاداش مدیریت مصرف برخوردار شدند و تعداد مشترکان کم‌مصرف نیز کاهش یافت.

اقدام‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار
وی درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار در تابستان امسال افزود: بعد از دوره اوج بار سال ۱۴۰۰، برنامه مفصلی از سوی وزارت نیرو تدوین شد که امروز شاهد نتیجه آن هستیم چرا که محدودیت‌های برق‌رسانی در سال گذشته را تجربه نمی‌کنیم.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این برنامه توسعه نیروگاهی ۶ هزار مگاواتی چه با راه‌اندازی نیروگاه جدید و چه استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های موجود برای ارتقای توان موردتوجه قرار گرفت.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: از اقدام‌های خوب دیگر امسال تعمیرات نیروگاه‌های کشور بود که تا قبل از پایان اردیبهشت‌ماه تعمیرات اساسی، نیمه‌اساسی و دوره‌ای نیروگاه‌ها پایان یافت تا با ظرفیت و آمادگی بیشتری در خدمت مردم باشیم.
وی افزود: از طرفی اقدام‌هایی  هم روی آمادگی شبکه برق صورت گرفت و در نهایت در زمینه مصرف نیز در بخش‌های صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌هایی که امکان مدیریت مصرف وجود داشت برنامه‌های خوبی انجام شد مثلاً در بخش خانگی همان برنامه تشویق و جریمه مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف و همچنین تغییر ساعت کاری ادارات بسیار تأثیرگذار بودند.

رفع محدودیت برقی بخش صنعت و کشاورزی و تأثیر آن بر پایداری شبکه
سخنگوی صنعت برق در خصوص زمان رفع محدودیت‌های برق‌رسانی به بخش صنعت و کشاورزی گفت: امسال گشایش‌هایی را در بخش صنعت به‌خصوص صنعت فولاد، سیمان و سایر بخش‌ها انجام دادیم که هم به برنامه تولید آنها خللی وارد نشود و هم امکان تأمین برق همه مشترکان را داشته باشیم.
رجبی مشهدی  افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته که شهرک‌های صنعتی دو روز در هفته محدودیت و در باقی روزهای هفته نیز محدودیت بدون برنامه قبلی داشتند وضعیت بسیار متفاوت است.
وی ادامه داد: امسال فقط یک روز یا حدود ۱۲ ساعت در هفته محدودیت برق‌رسانی دارند. در بخش صنایع بزرگ نیز طبق برنامه به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که به تولید آنها خللی وارد نشود و در بخش تنظیم بازار مشکلی پیش نیاید که تا این لحظه پیش نیامده و امیدواریم در روزهای آتی نیز با اجرای این برنامه پیش نیاید.
سخنگوی صنعت برق گفت: رفع محدودیت برق‌رسانی به بخش صنعت و کشاورزی کماکان با همکاری خوب مردم می‌تواند در ماه‌های مرداد و شهریور کاهش یابد لذا از مردم می‌خواهیم کاهش و مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف شب و روز را فراموش نکنند تا تابستان را با برق پایدار برای همه مشترکان کشور پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام/
تاثیر برنامه‌های تشویق محور باعث جلوگیری از خاموشی شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار