پس از مهندسی شدن؛

درمان سرطان با کرم های انگلی ممکن شد!

1401/04/20 - 18:03 - کد خبر: 68212 نسخه چاپی

نصر: محققان متوجه شده اند نوعی کرم انگلی پس از مهندسی شدن می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

به گزارش نصر، در سال ۲۰۲۱ میلادی اخباری از توسعه یک تست تشخیص جدید ابتلاء به سرطان با کمک کرم‌های لوله‌ای مهندسی منتشر شد. این تست قادر به ردیابی نشانه‌های اولیه سرطان پانکراس با کمک یک قطره ادرار بود.
اکنون محققان دانشگاه اوزاکا متوجه شده‌اند نوع خاصی از این کرم‌های میکروسکوپی نخ سان می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. برای این منظور کرم‌ها باید با ورقه‌هایی از هیدروژل پوشیده می‌شدند تا بتوان آنها را مهندسی کرد. در مرحله بعد کرم‌ها قادر به انتقال داروهای ضدسرطانی می‌شدند.
یکی از انواع کرم‌های نخ سان به نام Anisakis simplex موجودی ریز است که در دریا زندگی می‌کند و علاقه زیادی به سلول‌های سرطانی دارد.
ویلدان مبارک محقق نخست این پژوهش می‌گوید: طبق گزارش‌ها Anisakis simplex می‌تواند سرطان را حس کند. این موجود احتمالاً قادر به ردیابی سرطان است و به بافت‌های مبتلا می چسبد. به همین دلیل ما از خود پرسیدیم آیا کرم مذکور می‌تواند درمان‌های ضدسرطانی را به طور مستقیم به سلول‌های مبتلا در بدن انسان منتقل کند یا خیر.
محققان تصمیم گرفتند برای به کاربردن لایه‌های هیدروژل روی کرم‌های مذکور سیستمی را بررسی کنند. در این روش برای آنکه کرم‌ها بتوانند مواد از بین برنده سرطان را حمل کنند و زنده بمانند، روی بدن آنها با ژل پوشانده می‌شد. به این ترتیب کرم‌های نخ سان مذکور با ژلی به ضخامت ۰.۰۱ میلیمتر پوشانده شدند. کل این فرایند ۲۰ دقیقه طول کشید.
شینجی ساکای مؤلف ارشد پژوهش می‌گوید: نتیجه نهایی بسیار واضح بود. لایه‌های ژل هیچ تداخلی در عملیات ایجاد نکردند و به اندازه‌ای انعطاف پذیر بودند تا توانایی طبیعی کرم‌ها برای ردیابی بو و سیگنال‌های شیمیایی را حفظ کنند.
در مرحله بعد محققان مواد ضد سرطانی را به کار بردند. به طور معمول این مواد به کرم‌های انگلی آسیب می‌رساند اما در این آزمایش موجودات با لایه‌ای از هیدروژل محافظت می‌شدند. محققان متوجه شدند کرم‌های مذکور مهندسی شده، می‌توانند داروهای مذکور را جابه جا کنند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.
انتهای پیام/
درمان سرطان با کرم های انگلی ممکن شد! خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار