رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

9250 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین مجهز به شبکه آبیاری شده است

1401/04/17 - 15:26 - کد خبر: 67944 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۹ هزار و ۲۵۰ هکتار از ۴۳ هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین در بخش کشاورزی مجهز به شبکه های اصلی و فرعی آبیاری شده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی، روز جمعه در حاشیه این بازدید از پایاب سد خداآفرین افزود: در اراضی حاشیه ارس یک هزار و ۷۰۰ هکتار در روستاهای ابراهیم سمیع و عاشقلو شبکه فرعی اجرا شده است که در این اراضی با تکمیل پمپاژ این روستا، مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه با تامین منابع مالی پمپاژ این روستا و روستاهای «کلاله» و «دارانا» تکمیل می شود، اظهار داشت: با تکمیل شبکه های اصلی این سد بخش زیادی از اراضی منطقه در سال زراعی جاری زیرکشت خواهد رفت.
فتحی، ادامه داد: موارد و مشکلات مربوط به اجرای شبکه های آبیاری اصلی و فرعی در این منطقه با همکاری شرکت آب منطقه ای و مجریان طرح سد خداآفرین و شبکه آبیاری و مسوولان محلی در جلسه ای در فرمانداری این شهرستان مطرح و اقدامات لازم برای رفع آن ها بررسی شد.
در این جلسه، تکمیل تونل جاده جایگزین طی یک ماه آینده، راه اندازی پروژه پمپاژ ابراهیم سمیع تا پایان سال با تامین اعتبار پروژه و آماده سازی ۲۵۰ هکتار از اراضی بهبود در صورت تامین برق تصویب شد.
به گزارش ایرنا، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به همراه رییس سازمان جهادکشاورزی استان و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی استان و شهرستان از طرح های در دست اجرای شبکه های اصلی و فرعی آبیاری در اراضی پایاب سدخداآفرین شامل ایستگاه پمپاژ کلاله و دارانا، سد خداآفرین و قیزقلعه سی و شبکه پایاب پروژه های سرمایه گذاری حوضه آب و کشاورزی و شیلات بازدید کردند.
پروژه شبکه های آبیاری پایاب سد خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌شود.
شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگ ترین و مدرن ترین شبکه شمالغرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود. 
شهرستان خداآفرین به دلیل داشتن اراضی حاصلخیز و مرغوب، ظرفیت های بی بدیلی برای توسعه کشاورزی دارد و وجود شبکه آبرسانی پایاب این سدها نیز بر این مزیت می افزاید.
شهرستان ۳۷ هزار نفری خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه جنوبی رودخانه مرزی ارس واقع شده است؛ سد مخزنی خداآفرین با ۱.۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت و سد انحرافی و تنظیمی «قیزقلعه‌سی» با بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت در بالادست اراضی کشاورزی خداآفرین واقع شده اند.
انتهای پیام/
9250 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین مجهز به شبکه آبیاری شده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار