نمایشگاه ها، شاهراه ارتباطی سازمان های ملی و بین المللی /

تبریز، چشم انتظار مدیریت شهری هوشمند

1401/04/20 - 12:06 - کد خبر: 67925 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری در تهران با تشکیل یک شش ضلعی از حضور مردم و نخبگان، مدیران شهری پایتخت و کلانشهرهای ایران، شهرهای خواهرخوانده، شرکت‌های دانش بنیان و اصحاب رسانه مکانی برای برقراری تعاملات چند سویه و بررسی فناوری های نوین و راهکارهای مدیریت شهری فراهم کرده است و تبریز برای حضور در چنین فضاهایی باید در مسیر مدیریت شهری هوشمند قدم های موثری بردارد.

به گزارش نصر، نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری با هدف ایجاد فضایی مناسب برای ساماندهی، بهینه سازی و معرفی فعالیت های شهرداری ها در راستای رسالت و ماموریت های سازمانی، ارائه الگوی جامع و کارآمد فعالیت ها، ایجاد ارتباط موثر بین حوزه ای و با سایر مخاطبان، ارتقای دانش و مهارت تخصصی از طریق تعامل با سایر سازمان ها و کارگاه های آموزشی جنبی به همت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ۱۲ تا ۱۷ تیرماه جاری در مرکز نمایشگاه های تخصصی شهرداری این کلان شهر واقع در بوستان گفت و گو برگزار شد.
این نمایشگاه که اهداف دیگری همچون تثبیت جایگاه و نقش شهرداری در حل مسائل شهری و نیز معرفی خدمات شهرداری تهران در حوزه بین المللی را دنبال می کند،  با تشکیل یک شش ضلعی از حضور مردم و نخبگان، مدیران شهری پایتخت و کلانشهرهای ایران، شهرهای خواهرخوانده، شرکت‌های دانش بنیان و اصحاب رسانه مکانی برای برقراری تعاملات چند سویه با شهرهای دارای رویکردها و چشم اندازهای مشترک در این نمایشگاه ساماندهی داده شده است.


 
در اولین روز رسمی نمایشگاه، میزبان نمایندگان ۱۵ کشور و پنج سازمان بین المللی بود و همچنان دیدارها با حضور مناطق ۲۲گانه تهران، معاونت‌ها، شرکت‌های تابعه و استارتاپ‌ها، شهرداران و نمایندگان کلانشهرهای کشور، سازمان های فناوری اطلاعات شهرداری ها از جمله ارومیه، اردبیل، شهرهای اراک، اهواز، شیراز، یزد، همدان، زنجان، زاهدان و بندرعباس ادامه دارد.
همچنین، در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری، غرفه‌هایی از ۱۸ شهر خواهرخوانده جهان با حضور معاون دبیر کل سازمان منطقه ای  همکاری های اقتصادی (اکو)، دبیر دوم سفارت تایلند، سفیر کرواسی، سفیر گرجستان و رایزن فرهنگی سفارت اندونزی، کاردار سفارت آرژانتین، سفیر ویتنام، معاون سفیر الجزایر، رایزن فرهنگی مجارستان، سرپرست موقت دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، سفیر نیکاراگوئه، رایزن فرهنگی سفارت اتریش، دبیر دوم سفارت بریتانیا، سفیر و دبیر دوم سفارت قرقیزستان، سفیر فلسطین، سفیر بلغارستان، کاردار سفارت عمان، سفیر کوبا و رایزن فرهنگی، رایزن فرهنگی روسیه ، کاردار سفارت تاجیکستان، دبیر اول کاردار سفارت تاجیکستان، معاون سفیر برزیل نیز برپا بود که شهرداران کلانشهرهای ایران نیز با مهمانان دیدار و از غرفه ها بازدید کردند.


 
تهران در راستای معرفی ظرفیت های خود در حل مسائل شهری غرفه هایی برپا کرده بود، برای مثال شرکت کنترل ترافیک تهران، آخرین خدماتی (دوربین‌های ثبت تخلف، نمایش و نحوه کنترل برخط وضعیت ترافیکی شهر و ...) که در شهر ارائه می‌دهد را به نمایش گذاشته است، غرفه کنترل کیفیت هوا، تکنولوژی جدید پیش بینی آلودگی هوا به نمایش گذاشته شده است و کلانشهرهای دیگر ایران نیز به معرفی آخرین برنامه های هوشمند مدیریت شهری را به نمایش گذاشتند.
این گزارش می افزاید، برگزاری چنین نمایشگاه هایی گویای این است که مدیران شهری کلانشهرها می‌توانند با تکیه و توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در جهت پویایی اقتصاد شهری، جذب سرمایه گذاری و صدور خدمات گام‌های اساسی و تحول آفرینی بردارند و لازم است مدیریت شهری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی به ویژه در حوزه هوشمندسازی، ترافیک و آبیاری فضای سبز و... برای رفع چالش‌های شهر استفاده کند، شوراهای اسلامی کلانشهرها، سازمان فاوای شهرداری ها و... نیز می‌تواند رابطه شرکت‌های دانش‌بنیانی که تولیدکننده فناوری‌های خاص و مورد استفاده در فضاهای شهری هستند را به رفع مشکلات شهری دعوت کنند.

این گزارش حاکی است، تبریز نیز به عنوان کلانشهری که همواره به دنبال ارائه راهکارهایی برای حل مسائل شهری است و با مشکلاتی چون کیفیت پایین آسفالت، آلودگی هوا، ترافیک، ضعف در حفظ و گسترش فضای سبز و... دست و پنجه نرم می کند، باید به دنبال ایجاد روابط سازنده و به کارگیری نیروی جوان، دانش بنیان و فناوری های نوین شهری باشد.


 
عدم حضور تبریز در این نمایشگاه که موقعیتی بی بدیل برای شبکه سازی با دیگر کلانشهرهای ایران، استفاده از الگوهای شهری موفق و معرفی ظرفیت های این کلانشهر بود، بسیار به چشم آمد.
تبریز، کلانشهری که شورای اسلامی آن، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و کمیسیون فناوری و شهر هوشمندش دغدغه هوشمندسازی شهر را دارند و به دنبال راهکارها نوین و الگوهای موفق شهری هستند باید بیش از این فعال باشند و از فرصت های اینچنینی نهایت استفاده را ببرند.

این گزارش می افزاید، محمدرضا کاظمی مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر، با بیان اینکه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری بیشتر با محوریت توانمندی های شهر تهران در حوزه مدیریت شهری و تعدادی از شرکت های بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند برگزار شده بود، گفت: در بازدید از این نمایشگاه دستاورد جدید یا ویژه ای مشاهده نکردیم، بیشتر عملکرد سال های گذشته شهر تهران در غرفه های معرفی شده بودند و اکثر غرفه شهرستان های دیگر محتوای خاصی نداشت.


 
وی با اشاره به دلیل عدم حضور تبریز در این نمایشگاه، افزود: تبریز در این دوره از نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری غرفه نداشت، چرا که از نظر ما برای حضور در نمایشگاه ملی و بین المللی باید دستاورد ویژه ای داشت تا بتوانیم آن را مطرح کنیم و بازدیدکنندگان را به چالش بکشیم.
وی با بیان اینکه حضور ظاهری در یک نمایشگاه آورده ای برای شهر نخواهد داشت، ادامه داد: در هفته های آتی خبرهای خوبی را از کلانشهر و پروژه های مربوط به شهرداری هوشمند خواهیم شنید و قطعا این اتفاقات گام بلندی برای تبریز در مسیر شهر هوشمند خواهد بود.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تبریز اضافه کرد: در حاشیه نمایشگاه، جلسه ای با مدیرعاملان سازمان فاوای شهرداری ها  و کلانشهرها و همچنین با معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور داشتیم که نتایج خوبی از این نشست ها حاصل شد که گزارش تکمیلی آن ارائه خواهد شد.
انتهای پیام/
تبریز، چشم انتظار مدیریت شهری هوشمند گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار