مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

آذربایجان لوکوموتیو توسعه ایران/ رسانه عامل توسعه است

1401/04/16 - 13:42 - کد خبر: 67889 نسخه چاپی

نصر: مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی گفت: در کشورهایی چون اندونزی، مالزی، کشورهای شرق جنوب و شرق آسیا، ارزیابی‌های یونسکو نشان داده است که یکی از دلایل توسعه یافتن این کشورها وجود رسانه‌های مستقل و آزاد بوده است.

به گزارش نصر، «محمد عزیزی راد» در سومین نشست تحلیلی «مسیر توسعه» که با حضور «سید باقر شریف زاده»، رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی و عضو هیات علمی دانشگاه الغدیر در تحریریه نصر برگزار شد، از ابتکار عمل رسانه نصر در برگزاری سلسله نشست‌های تحلیلی مسیر توسعه قدردانی کرد و گفت: توسعه یک امر طبیعی که در جوامع چه در شکل فردی چه در شکل گروهی و اجتماعی رخ می‌دهد. اما ما هنوز از نظر مفهومی دچار مشکل هستیم و رشد و توسعه را با یکدیگر اشتباه گرفته‌ایم، حتی در ترجمه واژه انگلیسیdevelopment  است، زبان‌شناسان پاسخ دادند که معادل فارسی «توسعه» گویای کامل این فرآیند نیست.
وی افزود: خطای مفهومی در توسعه باعث شده که ما دچار خطای شناختی شویم و رشد آماری را به جای رشد کیفی استفاده کنیم و رشد را با توسعه اشتباه بگیریم. این مساله در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود از جمله در حوزه رسانه؛ ما به عنوان افکار عمومی که در پنج دهه گذشته نتوانسته‌ایم مفهوم درست این واژه را برسانیم و فعلاً جوابی برای این سوال پیدا نکرده‌ایم که رسانه عامل توسعه است یا مولود توسعه؟
عزیزی زاد ادامه داد: البته که در مسیر توسعه نام مهم نیست، ولی واقعیت این است که رفتارهای ما نمودی از مفاهیم است که در ذهن‌ها وجود دارد. توسعه باید در ذهن‌ها و افکار عمومی جامعه اتفاق بیافتند و مفهوم آن را درک کنیم و بر اساس آن مفهوم رفتارسازی صورت بگیرد که این رفتارسازی در نظام آموزش و پرورش، رسانه‌ها و ارتباطات گروهی و... اتفاق می‌افتد.
وی گفت: اینکه رسانه مولود توسعه است یا عامل توسعه، سوالی است که بسیاری از جوامع را به خود مشغول کرده، این سوال از سال 1950 بعد از جنگ جهانی مطرح شده است ولی بعد از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی و تجربیات زیستی پس از آن مشخص شد که رسانه عامل توسعه است، هر چند در کشورهای توسعه یافته، رسانه‌های توسعه یافته حضور دارند، ولی در کشورهایی چون اندونزی، مالزی، کشورهای شرق جنوب و شرق آسیا، ارزیابی‌های یونسکو نشان داده است که یکی از دلایل توسعه یافتن این کشورها وجود رسانه‌های مستقل و آزاد بوده است.
این کارشناس حوزه رسانه اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، رسانه‌ها جایگاه غیرقابل انکاری در جوامع دارند که 40 سال است واژه ( world of mediaجهان رسانه ای) در دنیا مطرح است، پس تصویری که در ذهن‌ها از جوامع و کشورهای مختلف به یاد می‌ماند، توسط رسانه‌ها به وجود می‌آید و شکل می‌گیرد.
عزیزی زاد در رابطه با برهه انقلاب مشروطه و نقش آن در روند توسعه ایران نیز گفت: تاریخ معاصر را هنوز می‌توان در تبریز زندگی کرد، اگر حتی از زمان مشروطیت هم بخواهیم در نظر بگیریم، تبریز جایگاه خاصی در توسعه ایران داشته و دارد و از لحاظ اقتصادی و سیاسی حائز جایگاه طراز اول در کشور است و این در برهه‌های مختلف تاریخی کشور به اثبات رسیده و تبریز و آذربایجان نقش راهبردی خود را در برهه‌های مختلف تاریخی ایفا کرده است.
وی افزود: تبریز دروازه ورود مظاهر تمدن به ایران است، هرچند روند انقلاب مشروطه برای آذربایجان به لحاظ ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و ناامنی از نظر اقتصادی ضربه بزرگی بود، اما برکات انقلاب مشروطیت برای ایران یک نقطه عطف تاریخی بود که منجر به تغییر ساختارها و ایجاد نهادهای مردم‌سالاری در کشور شد.
عزیزی راد تاکید کرد: ما معتقدیم توسعه تبریز و آذربایجان به مثابه توسعه ایران است و در طول تاریخ هر وقت تبریز رشد، پیشرفت و توسعه را تجربه کرده، همه کشور را به مانند یک لوکوموتیو به مسیر توسعه هدایت کرده است. در شماره هیجدهم فصلنامه «گفتگو» هم به این موضوع به خوبی اشاره شده و تاکید شده است تجربه تاریخی نشان داده که هر وقت آذربایجان توسعه یافته ایران توسعه یافته است، این توسعه در همه زمینه‌های فکری، اقتصادی، سیاسی و... بوده است. در نهایت فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم کشور به توسعه برسد، باید زمینه‌های رشد و توسعه همه جانبه تبریز و آذربایجان به عنوان لوکوموتیو توسعه ایران را فراهم کنیم.
انتهای پیام/
 
آذربایجان لوکوموتیو توسعه ایران/ رسانه عامل توسعه است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار