گزارش/

نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

1401/04/16 - 09:53 - کد خبر: 67849 نسخه چاپی

نصر: دولت طرح جهش ملی مسکن را سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد و تاکنون بیشتر از پنج میلیون نفر متقاضی خانه دار شدن در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۷۲ هزار نفر مربوط به آذربایجان شرقی است.

به گزارش نصر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، گام اول در اجرای این طرح است، افزود: زمین مورد نیاز متقاضیان تبریز در شهرهای جدید سهند و شهریار تامین می‌شود و برای شهرهایی که هنوز زمین تامین نشده، نیز باید هرچه سریع‌تر اقدام شود.
جواد رحمتی خاطرنشان کرد: متقاضیان مسکن در شهر جدید سهند حدود ۱۲ هزار نفر است که با این حساب مشکلی در تامین زمین در این شهر نخواهیم داشت.
رحمتی افزود: در شهر جدید شهریار هم حدود ۲۴ هزار نفر متقاضی مسکن هستند که طبق تفاهم نامه جهاد خانه سازی با شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، حدود ۱۳۰ هکتار در فاز اول و در صورت عدم تکافو از اراضی ملی واقع در شهر جدید شهریار و گزینه‌هایی مانند الحاق یا تغییر کاربری در شهرک اندیشه و یا شهرک صیاد شیرازی برای انجام این مهم استفاده می شود.
عملیات اجرایی ۱۵ هزار واحد مسکن ملی در آذربایجان شرقی آغاز شده است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه ۵۵ هزار و ۷۳۰ متقاضی مسکن در قالب طرح نهضت ملی حائز شرایط شناخته شده اند، گفت: عملیات اجرایی بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در این استان آغاز شده است.
امیر بخشی زاده افزود: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۲۷۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۹۲۶ نفر انصراف داده اند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هزار و ۵۱ متقاضی نیز وجه اولیه را واریز کرده اند، اظهار داشت: پالایش بیش از ۹۰ درصد متقاضیانی که مدارک خود را به صورت کامل بارگذاری کرده‌اند، انجام شده است و پالایش سایر متقاضیان نیز تا پایان تیر ماه جاری تکمیل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید کیفیت زندگی مردم و تحقق خانه‌دار شدن خانوارها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارتقا یابد، گفت: این روند در تمامی شهرهای استان با تامین اراضی مورد نیاز با جدیت دنبال شده و پیگیری روزانه از طریق معاونت مسکن و ساختمان این اداره کل انجام می شود.
بخشی زاده، ادامه داد: سهمیه استان از طرح نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ هزار واحد است که این تعداد برای چهار سال برنامه ریزی شده و برای تامین زمین سهمیه استان در این طرح،  از ابزارهای مختلف پیش‌بینی شده در شیوه‌نامه به ویژه الحاق اراضی استفاده شده است.
۱۸ واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی در مرحله واگذاری است
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در زمان کنونی ۷۰۰ پروژه مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر استان در حال اجراست، گفت: این پروژه ها با پیشرفت های فیزیکی پنج تا ۱۰۰ درصد در حال اجراست و حدود ۱۸ واحد در مرحله تحویل و واگذاری به متقاضیان قرار دارد.
حجت الله سروری،  اظهار امیدواری کرد: برای رسیدن تعداد واحدهای آماده بهره برداری به حدود یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار واحد در سه ماه آینده، اظهار داشت: این طرح به ۲ روش گروه های ساخت و بنیاد ساخت اجرا و کار مردم توسط خود آنان و با پیگیری و نظارت این بنیاد انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: در این طرح تهیه زمین توسط راه و شهرسازی انجام و تحویل بنیاد مسکن می شود و این بنیاد پس از گروه بندی و قرعه کشی زمین ها را برای ساخت در اختیار مردم قرار می دهد و تهیه نقشه ها، امور مربوط به نظام مهندسی و شهرداری و اخذ پروانه ساخت توسط بنیاد مسکن انجام می شود.
سروری، با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به عنوان ناظر و داور پروژه را هدایت می کند، ادامه داد: در ۵۷ شهر بالای یکصد هزار نفر جمعیت استان حدود ۶۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر واجد شرایط این طرح شناخته شدند.
وی یادآوری کرد: در شهرهای مختلف استان پروژه ها شروع شده و در چند شهر مشکل زمین وجود داشت که در جلسه شورای مسکن استان در هفته گذشته تکلیف آن ها نیز مشخص و مقرر شد در این شهرها نیز زمین ها از سوی راه و شهرسازی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازندگان بخش خصوصی در این طرح، گفت: افراد برای دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی از بانک مسکن باید سپرده گذاری کنند در حالی که در این طرح سازندگان بخش خصوصی برای تولید مسکن می توانند با معرفی این بنیاد بدون سپرده و اوراق وام ۳۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله اخذ کنند و به متقاضیان معرفی شده از سوی بنیاد مسکن واگذار کنند.
سروری، با اشاره به اینکه سازندگان بخش خصوصی می توانند پول زمین را نیز از متقاضی دریافت کنند، ادامه داد: در این روش متقاضی صاحب عرصه و اعیان می شود در حالی که در طرح نهضت ملی مسکن متقاضی، مالک اعیان یا زیربنا بوده و عرصه و زمین به نام دولت است.
وی از سازندگان بخش خصوصی خواست در شهرهای زیر یکصد هزار نفر با مشارکت در این طرح و با استفاده از این تسهیلات، زمینه را برای خانه دار شدن مردم فراهم کنند.
آغاز اجرای نهضت ملی تولید مسکن در ۱۳۰ هکتار از اراضی شهر جدید شهریار
سرپرست شرکت عمران سهند از مصوبه شورای مسکن آذربایجان‌شرقی مبنی بر آغاز اجرای نهضت ملی تولید مسکن در ۱۳۰هکتار از اراضی شهر جدید شهریار خبر داد.
غلامرضا اقبالی اظهار کرد: با نظر موافق اعضای شورای مسکن، این اراضی برای ساخت ۱۲هزار واحد مسکونی در اختیار شرکت عمران سهند قرار گرفته است.
وی ادامه داد: طبق این مصوبه، عملیات اجرایی این طرح توسط شرکت عمران سهند آغاز می‌شود.
اقبالی یادآور شد: پیش از این اراضی ساخت ۲۶ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سهند شناسایی شده بود و اراضی مورد نیاز برای ساخت ۲۲ هزار واحد باقی‌مانده نیز تا هفته آتی توسط شرکت عمران تعیین و در صحن شورای مسکن استان بررسی می‌شود.
شهرهای جدید سهند و شهریار از عمده ترین کانون های اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی هستند.
سانانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از بیست‌ و هشتم مهرماه سال ۱۴۰۰ و یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن بازگشایی شد و تا بیست‌نهم اسفند ۱۴۰۰ که روند ثبت‌نام ادامه یافت پنج میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۶۶ نفر نام‌نویسی کردند و از این تعداد سه میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر حائز شرایط اولیه (فرم ج سبز، نداشتن سابقه مالکیت و عدم استفاده از تسهیلات دولتی) شدند. 
از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه هم زمان پالایش متقاضیان ثبت‌نام شده تعیین شد.
البته از روز گذشته در چهار استان با تامین زمین جدید ثبت نام مجدد شروع شده است و بنا به گفته مسئولان در صورت تامین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه ثبت نام در این شهرها نیز به تدریج بازگشائی می شود.
انتهای پیام/
نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار