خبر/

طرح بررسی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت رد شد

1401/04/15 - 10:23 - کد خبر: 67743 نسخه چاپی

نصر: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس در خصوص «بررسی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت» را تأیید نکرد.

به گزارش نصر، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مصوبه اخیر مجلس در خصوص «اصلاح قانون تشکیلات و آیین‌نامه دادرسی دیوان عدالت اداری» را از حیث انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی کرد.
در این جلسه ۲ بند از این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت. یکی از بندها مربوط به «صلاحیت نداشتن دیوان عدالت اداری در رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی» بود که این ماده با اکثریت آرا با سیاست‌های کلی نظام مغایر دانسته شد. قرار است این مورد توسط رئیس هیئت عالی نظارت به شورای نگهبان ابلاغ شود.
مجلس اواخر خرداد ماه ماده‌ای از طرح «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را تصویب کرد که مورد انتقاد کارشناسان حقوقی و ارتباطی قرار گرفت.
براساس این ماده دیوان عدالت اداری دیگر نمی‌توانست به مصوبات شورای عالی فضای مجازی رسیدگی کند. طبق اصل‏ یكصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به‏ منظور رسیدگی‏ به‏ شكایات‏، تنظیمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأموران‏ یا واحدها یا آیین‏‌نامه‌های دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آن‌ها، شکل گرفته است؛ اما با تصویب احتمالی این ماده و تأیید آن توسط شورای نگهبان، دیگر شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به مصوبات شورایی مانند شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت اداری بررسی نمی‌شود.
تصویب این ماده با واکنش گسترده در فضای مجازی رو‌به‌رو شد. کارشناسان معتقد بودند از سویی مجلس به‌دنبال تصویب طرح صیانت از فضای مجازی است چون توسعه اختیارات شورای عالی فضای مجازی یکی از بندهای طرح صیانت محسوب می‌شود و از سوی دیگر مجلس می‌خواهد این شورا را از سیاست‌گذار به قانونگذار تبدیل کند که این مورد خلاف قانون اساسی است.
پس از این واکنش‌ها، روابط عمومی مجلس و بسیاری از نمایندگان در دفاع از این ماده اعلام کردند که چون شورای عالی فضای مجازی توسط رهبری تشکیل شده؛ بنابراین دیوان عدالت اداری نمی‌تواند به مصوبات این شورا رسیدگی کند.
حالا با این تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان در بررسی این مصوبه باید این ماده را رد کند.
انتهای پیام/
طرح بررسی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت رد شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار