طرح ارتقای امنیت اجتماعی با جدیت پیگیری می‌شود/

آیین‌نامه برای عفاف و حجاب

1401/04/14 - 18:05 - کد خبر: 67702 نسخه چاپی

نصر: این روزها خبرها از افزایش گشت‌های ارشاد در شهرهای بزرگ حکایت می‌کند. موضوعی که از یکسو با واکنش‌های متفاوتی در جامعه روبه‌رو شده است. نمایندگان مجلس نیز طی روزهای گذشته به این موضوع واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند.

به گزارش نصر،از جمله آنکه طی روزهای گذشته حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و بهارستان و نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که از حامیان سرسخت گشت‌های ارشاد است، این موضوع را خواسته مردمی دانسته و تاکید کرده است که باید تعداد گشت‌های ارشاد بیشتر هم بشود.
او معتقد است می‌شود تا چهار بار تذکر داده شود و بار پنجم، تعهد گرفته شود و در نوبت ششم، روی به جریمه نقدی آورد. به گزارش تابناک او همچنین گفته است دولت تدبیر و امید، نسبت به این موضوع، بی‌تفاوت بود و این بی‌تفاوتی، گسترش این جریان را به وجود آورد. دولت آقای روحانی این موضوعات را قبول نداشت و دنبال نکرد. حتی آنها مقابله می‌کردند تا این گشت‌ها نباشند. ازسوی دیگر به گزارش «اقتصاد نیوز»، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت روز ۲۴خردادماه در توییتی نوشت: به نظرم گشت ارشاد به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی نهادها و ارگان‌های مربوطه در بعد ایجابی، عدم فرهنگ‌سازی مناسب، برخوردهای سلیقه‌ای و... در رسیدن به اهداف خود ناموفق بوده است. ادامه آن به این شکل جز ضربه به باورهای دینی و ایجاد هزینه بیشتر برای نظام دستاوردی نخواهد داشت. این مخالفت‌ها و موافقت‌ها تنها مختص به نمایندگان مجلس نیست. این موضوع در میان چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی نیز با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.
به گزارش عصرایران، روزنامه رسالت نیز روز ۲۴خرداد ماه در مطلبی نوشت: برخی برخوردها از قبیل گشت ارشاد در سطح جامعه و در موقعیت‌های قدری غیر‌رسمی جامعه نیز موجبات وهن قانون و فلسفه حجاب و عفاف را فراهم می‌آورد و تنها به عنوان ابزاری نمادین در جهت برقراری حجاب یا مقابله با بی‌حجابی خواهد بود که تجربه چندین ساله حکایت از عدم توفیق و تالی ‌فاسدهای متعدد این طرح دارد. پیش از این هم موضوع گشت ارشاد در مناظره‌های انتخاباتی سال گذشته نیز میان کاندیداها داغ بود. همچنان‌که ابراهیم رئیسی روز ۱۸خرداد ماه سال گذشته در دومین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها با موضوع ‌فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاکید کرده بود؛ «ما گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران». 
جدا از واکنش‌ها به بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها در بسیاری از شهرها، گشت نامحسوس در برخی استان‌های کشور از جمله در استان خراسان رضوی در ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و مکان‌های عمومی نیز به راه افتاده است و حتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی اعلام کرد‌ه است که در طرح کنترل حجاب و عفاف که در دستور کار خود دارد به بررسی حجاب و مسائل انضباطی پیرامون مردان و زنان در نهادهای مختلف می‌پردازند. در بخشی از طرح‌هایی که این ستاد در نظر گرفته، بررسی عکس پروفایل در فضای مجازی نیز مطرح شده و کارمندان دستگاه‌های مختلف نباید از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به عنوان عکس پروفایل استفاده کنند. پیش از این ۲۳تیرماه، کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در سخنانی از دولت خواست تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس‌جمهور نیز این طرح ارائه شد. وی همچنین تاکید کرد: بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌رویم.
درهمین راستا اواسط خردادماه «قرارگاه ۲۱ تیر» به صورت رسمی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد تا «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند. به گزارش «ایسنا»، بر اساس آنچه در متن قرارگاه ۲۱ تیر ذکر شده، عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش تقسیم‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است. از نگاه این قرارگاه در حجاب و پوشش آقایان هم از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و... نباید استفاده شود و در صورت رعایت نکردن اصول پوششی مورد نظر، با آنها هم برخورد خواهد شد.
این طرح همچنین برخی ویژگی‌های مشترک هم برای زنان و مردان برشمرده است؛ عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل، خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس، به کارگیری منشی یا مسوول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن و... از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک است. همچنین در تبصره‌ای ذکر شده که به کارگیری منشی زن بدحجاب تخلف مضاعف محسوب می‌شود. روز گذشته نیز معاون دادستان مشهد با ارسال نامه‌ای به فرمانداری مشهد از فرماندار خواست که ارائه خدمات به افراد بدحجاب را در «اداره‌ها و بانک‌ها» ممنوع کنند. به گزارش فرارو، اسماعیل رحمانی گفت: در این باره مدیران و روسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف هستند به افرادی که بدون حجاب شرعی در اداره‌ها و... حاضر می‌شوند خدمتی ارائه ندهند.
انتهای پیام/
آیین‌نامه برای عفاف و حجاب سایت تحلیلی خبری تابناک

نمایش 0 نظر

پژوهشیار