رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مهار نقدینگی،«کاهش نرخ تورم»را نوید می‌دهد

1401/04/14 - 12:42 - کد خبر: 67647 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با انضباط مالی، امکان افزایش قدرت خرید مردم بدون اجرای سیاست های جبرانی وجود دارد،گفت: مهار رشد نقدینگی، مهار تورم در اقتصاد کشور را نوید می‌دهد.

به گزار نصر، محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره اعلام بانک مرکزی مبنی بر نرخ صفر رشد نقدینگی در دولت سیزدهم گفت: مهمترین اَبَر چالش کشور کنترل تورم است، افزایش نرخ تورم بهانه بسیاری از مشکلات اقتصادی است لذا هر اقدامی که به کنترل تورم کمک کند اولویت اصلی دولت و مجلس است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دولت قبل موجب ناترازی در ساختارهای اقتصادی شد و حجم نقدینگی در نظام اقتصادی کشور را به شدت افزایش داد، اظهار داشت: افزایش حجم نقدینگی عامل افزایش نرخ تورم در نظام اقتصادی است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ناترازی بودجه را از علل افزایش نقدینگی در دولت قبل خواند و گفت: دولت قبل تلاش قابل توجهی برای تامین منابع درآمدی پایدار در بودجه نداشت و همین امر موجب شد شاهد افزایش حجم استقراض دولت از منابع بانک مرکزی باشیم که نتیجه آن افزایش پایه پولی، افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه افزایش نرخ تورم در کشور بود.
پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت سیزدهم به این موضوع توجه دارد که روش کمک به مردم تنها افزایش یارانه نقدی، اعطای سبد حمایتی و افزایش حقوق و دستمزد نیست، تاکید کرد: اصلی‌ترین کمک دولت به مردم افزایش و بازگرداندن قدرت خرید آن‌ها است که در گروی اجرای دقیق سیاست‌های پولی و ارزی است که منجر به مدیریت تورم در نظام اقتصادی کشور خواهد شد.
پور ابراهیمی با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم برای قطع استقراض از بانک مرکزی،گفت: بر اساس گزارش‌های موجود دولت سیزدهم تلاش کرده است تا پول پرقدرت به بازار تزریق نکند و حتی سیاست‌هایی به کار برده است که حجم نقدینگی را کنترل کند در همین راستا خزانه نقدی در ابتدای سال در اختیار دولت قرار گرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس صفر شدن نرخ رشد نقدینگی را خبری خوب برای اقتصاد کشور خواند و گفت: ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانکی عامل رشد نقدینگی بود که با تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم به ریل اصلی خود در اقتصاد باز گشت اگر این مسیر استمرار یابد در آینده شاهد کنترل حجم نقدینگی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: با ایجاد انضباط مالی در حوزه فعالیت‌های دولت، امکان افزایش قدرت خرید مردم بدون اجرای سیاست های جبرانی وجود دارد.
پورابراهیمی گفت: دولت باید به سمت تحقق درآمدهای پایدار به جای استقراض از بانک مرکزی حرکت کند. علاوه بر این باید از روند بی ضابطه خلق پول توسط بانک‌ها جلوگیری کند. بانک ها با ایجاد ناترازی در ترازنامه و صورت های مالی اقدام به  خلق پول می کنند، دولت باید  بانک‌ها را وادار به نظم و انضباط مالی کند .
وی را در کنترل نقدینگی را عاملی موثر در کنترل تورم خواند و گفت: مهار رشد نقدینگی، خبرهای خوب در مورد مهار تورم در اقتصاد کشور را نوید می دهد.
انتهای پیام/
مهار نقدینگی،«کاهش نرخ تورم»را نوید می‌دهد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار