خبر/

ابداع دستگاه بی‌سیم برای کنترل سطح اکسیژن خون نوزادان

1398/08/26 - 15:43 - کد خبر: 6761 نسخه چاپی

نصر: پژوهشگران موسسه ورچستر در حال کار روی ساخت دستگاهی بی‌سیم برای کنترل بهینه سطح اکسیژن محلول در خون نوزادان بیمار هستند که آن‌ها را از بستری شدن‌های غیرضروری در بیمارستان بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، به منظور کنترل سطوح اکسیژن خون نوزادان بیمار معمولا از حسگرهایی استفاده می‌شود که به یک دستگاه نسبتا بزرگ در کنار تخت بیمارستان وصل هستند. در آینده نزدیک اما با استفاده از یک حسگر نوری بی‌سیم می‌توان این نوزادان را از بند چنین دستگاهی رها کرده و حتی امکان مرخص کردن آن‌ها را نیز از بیمارستان فراهم کرد.

تیمی از محققان موسسه پلی تکنیک وُرچستر در حال ابداع ابزاری در ابعاد یک چسب زخم هستند که PO۲ یا فشار حدودی اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کند. PO۲ میزان اکسیژن محلول در خون را نشان می‌دهد و نسبت به خوانش‌ها از اشباع اکسیژن که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری می‌شوند، در تعیین سلامت دستگاه تنفسی دقت بیشتری دارد. این حسگر انعطاف‌پذیر که بر روی پوست پوشیده می‌شود، شامل یک لایه نازک است که نور قرمز منتشر می‌کند؛  هرچه تعداد مولکول‌های اکسیژن که از جریان خون منتشر شده و از طریق پوست خارج می‌شود، بیشتر باشد؛ این نور نیز شدیدتر می‌شود. بنابراین با کنترل مستمر شدت نور قرمز می‌توان سطح PO۲ نوزاد را به طور لحظه‌ای کنترل کرد.

این دستگاه به محض مجهز شدن به تراشه‌ای که هنوز در دست طراحی و ساخت است، قادر خواهد بود تا به طور بی‌سیم به اینترنت متصل شده و در صورتی که سطح اکسیژن موجود در خون نوزاد شروع به افت کند، روی نرم‌افزار نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند پزشکان و والدین نوزادان اخطاریه و هشدار بفرستد.

این تکنولوژی در مورد بزرگسالانی که از بیماری‌هایی چون آسم حاد یا بیماری انسداد مزمن ریوی رنج می‌برند نیز کاربرد خواهد داشت.

انتهای پیام/

ابداع دستگاه بی‌سیم برای کنترل سطح اکسیژن خون نوزادان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار