نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران؛

بدهی دولت به گندمکاران به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید

1401/04/13 - 17:20 - کد خبر: 67576 نسخه چاپی

نصر: نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از افزایش بدهی دولت به گندمکاران به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: مسئولان وعده داده‌اند واریز مطالبات امروز انجام شود.

به گزارش نصر، علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت مطالبات آن‌ها، گفت: از ابتدای سال تا امروز دولت حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم را از کشاورزان ۳۱ استان کشور در قالب خرید تضمینی تحویل گرفته است.
وی ادامه داد: استان خوزستان با خرید بیش از یک میلیون و ۳۵۵ هزار تن، یک سوم کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن، به ترتیب استان گلستان با خرید بیش از ۷۲۰ هزار تن و استان فارس با خرید بیش از ۴۱۱ هزار تن در رتبه‌های اول تا سوم خرید تضمینی گندم کشور قرار دارند.
به گفته ایمانی؛ در سال گذشته حجم خرید تضمینی این محصول از کشاورزان تا این مقطع از سال زراعی، کمی بیش از سه میلیون تن بود که ارقام نشان می دهد، خرید تضمینی گندم در کشور تا امروز از رشدی حدود ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
وی پیش بینی کرد: امسال در مجموع ۱۰ میلیون گندم در کشور تولید شود که از این میزان ۶ میلیون تن آن در قالب خرید تضمینی تحویل دولت شود.
ایمانی ارزش گندمی که کشاورزان تا امروز به دولت در قالب خرید تضمینی تحویل داده‌اند را بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۹ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۱۸ هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.
وی بدهی ۱۸ هزار میلیاردی دولت به گندمکاران را نتیجه تاخیر ۲۵ روزه در پرداخت مطالبات آن‌ها دانست.
ایمانی یادآور شد: تاخیر پرداخت مطالبات در حالی به یک ماه نزدیک می‌شود که مسئولان در ابتدای فصل برداشت در مصاحبه‌های مختلف به کشاورزان قول پرداخت بهای محصول در ۴۸ ساعت دادند.
وی با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان قابل پذیرش نیست، افزود: کشاورزی کشور ما کشاورزی معیشتی است و کشاورزان برای گذراندن زندگی نیازمند دریافت بهای محصول خود در کوتاه‌ترین زمان هستند.
ایمانی تصریح کرد: ضمن اینکه، کشاورزان نیازمند نقدینگی برای پرداخت اجاره کمباین ، دستمزد کارگر و کرایه حمل به مراکز خرید دولتی هستند که، در هنگام برداشت محصول به کار گرفته‌‌اند.
وی با بیان اینکه در مقطعی از سال هستیم که کشاورزان در مناطق مختلف کشور باید سریع‌تر برای کشت دوم آماده شوند، گفت: آغاز کشت دوم نیز نیازمند نقدینگی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز مانند بذر، تراکتور و ... است.
ایمانی با اشاره به وعده مسئولان برای پرداخت مطالبات گندمکاران، اظهار کرد: مسئولان وعده داده‌اند که واریز مطالبات در روز جاری از طریق بانک کشاورزی انجام شود.
گفتنی است، روز گذشته محمدجواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، از تعیین تکلیف پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار در جلسه بعد از ظهر این کمیسیون با مدیران عامل بانک‌ها خبر داد. او با تاکید بر اینکه مقرر شده بود که دولت مطالبات گندم‌کاران را سریعا پس از تحویل محصول برداشت شده پرداخت کند، گفت: پس از وقفه به وجود آمده در زمینه پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار، مقرر شد در صورت عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها برای پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات توسط سازمان برنامه و بودجه و هشت هزار میلیارد تومان باقی مانده توسط شرکت بازرگانی دولتی، سازمان غله و بانک‌ها پرداخت شود.
 سپیده قاسمی
انتهای پیام/
بدهی دولت به گندمکاران به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار