مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

تولید پنج هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

1401/04/13 - 12:41 - کد خبر: 67523 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی در این استان خبر داد.

به گزارش نصر، محمدباقر بی پروا در نشست علمی گل محمدی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در تولید و فرآوری در شهرستان اسکو با اعلام این مطلب گفت: آذربایجان‌شرقی ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در کشور را دارا است.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان، ۱۴۶۹ هکتار است که از این میزان ۱۳۹۶ هکتار آن بارور و ۷۴ هکتار نیز غیربارور است.
بی پروا ادامه داد: میزان تولید گل محمدی در سالجاری در استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن برآورد می‌شود و متوسط عملکرد در هکتار ۳.۵ تا چهار تن است و حدود ۳۰ درصد تولید معادل ۱۶۵۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و هفتاد درصد بقیه معادل سه هزار و ۸۵۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب و اسانس مصرف می‌شود.
وی به صادرات گل محمدی نیز اشاره کرد و گفت: در استان بیست واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
بی پروا با بیان اینکه ارقام بومی گل محمدی ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در کشور را دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهر‌های اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز قرار دارد گفت: شهرستان‌های اسکو و آذرشهر به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند و از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان هستند.
بی پروا افزود: سه شرکت صنایع تبدیلی فعال در زمینه گل محمدی در اسکو فعالیت می‌کنند همچنین ۱۵۰ واحد به طور سنتی و یا به صورت مشاغل خانگی مشغول گلاب گیری یا تولید سایر فرآورده‌های این محصول هستند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه گل محمدی الگوی کشت جایگزین در دریاچه ارومیه قرار گرفته است، ما در دو بخش توسعه آن را در باغبانی مدنظر قرار داده ایم. گل محمدی در حوزه دریاچه ارومیه مخصوصاً شهرستان اسکو به عنوان جایگزین است و در اصلاح باغها استفاده می‌کنیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه صندوقی داریم که اعتبارات و تسهیلات کم بهره با چهار درصد در اختیار فعالان بخش قرار گرفته می‌گیرد.
سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در استان ما هم اسانس و هم عرقیات گل محمدی تولید و به کشور‌های خارجی حتی اروپا صادر می‌شود.
ایاز برنو با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ۲۵ واحد فرآوری گل محمدی فعالیت می‌کنند افزود: در استان گل محمدی به صورت مربا، گلاب، اسانس و روغن گیاهی فرآوری می‌شود.
وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته بخش کشاورزی در دانشگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا دانش وارد بخش کشاورزی شود و ما نیز از این ظرفیت باید بیشترین بهره را بیریم.
فرماندار اسکو نیز در این جلسه با اشاره به این که شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکویی به وسعت ۷۰ هکتار آماده است گفت: قطعات فاز اول این شهرک واگذار شده و اقدامات احداث تعدادی از واحد‌های تولیدی نیز آغاز شده است.
حسین فیروزی افزود: این شهرک هم از نظر موقعیت استقرار و هم شرایط اقلیمی مناسب است و در آینده اتوبان آزادراه شهید کلانتری از ورودی این شهرک می‌گذرد که از نظر راه دسترسی نیز موقعیت خوبی دارد.
وی ادامه داد: کارگاه‌هایی که به صورت خانگی و واحد‌های کارگاهی و صنفی در شهرستان اسکو فعالیت می‌کنند را باید با تشکیل تعاونی یا روش‌های دیگر ساماندهی کنیم در این حوزه، از بابت سرمایه گذاری و تسهیلات خوشبختانه مشکل نداریم، بنا داریم دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی فعال شود و موارد و مسائل از این طریق پیگیری شود.
انتهای پیام/
تولید پنج هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی در آذربایجان شرقی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار