معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خبر داد:

فعالیت ۳۰ مرکز تحقیقاتی پزشکی و دارویی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

1401/04/12 - 16:02 - کد خبر: 67440 نسخه چاپی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از فعالیت ۳۰ مرکز تحقیقاتی در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف پزشکی و داروئی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، پرویز شهابی با بیان این مطلب، اظهار کرد: فعالیت این تعداد مرکز تحقیقاتی در تبریز، نشان از توانمندی‌های علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده و هم‌چنین به تازگی هم مجوز فعالیت دو مرکز دیگر نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است که به زودی فعالیت‌های خود را شروع خواهند کرد.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات زیست پزشکی از جمله مراکز مهم معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که در زمینه‌های ریزفناوری داروئی، بیوتکنولوژی، علوم تعذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی فعال بوده و سالانه تعدادی مقالات علمی و تحقیقات علمی توسط دانشمندان این مراکز ارائه می‌شود.
وی افزود: مرکز تحقیقات بالینی از دیگر مراکز مهم تحقیقاتی دانشگاه است که در زمینه‌های گوارش و کبد، سل و بیماری‌های ریوی، عفونی و گرمسیری، قلب و عروق، بیماری‌های بافت همبند، کلیه، غدد درون ریز، سلامت کودکان، باروری زنان و لثه و دندان فعالیت می‌کند.
شهابی در ارتباط با مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت شامل مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، پیشگیری از آسیب‌های حوادث جاده‌ای، عوامل اجتماعی و موثر بر سلامت، آموزش علوم پزشکی، محیط زیست، امنیتی غذا و دارو، پزشکی مبتنی‌بر شواهد و فلسفه و تاریخ پزشکی از دیگر مراکز تحقیقاتی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که مرکز تحقیقات سالمندی این مجموعه نیز از مدت‌ها پیش فعال شده و در حوزه‌ی طب فیزیکی و روان بخشی، روان پزشکی و علوم رفتاری و تحقیقات علوم اعصاب دستاوردهای بسیار مهمی داشته است.
وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی نیز از زیرمجموعه ‌های بسیار مهم و تاثیرگذار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که در حوزه‌ی پزشکی بازساختی، هماتولوژِی، انکولوژی و ایمونولوژی فعایلت‌های چشمگیری دارد.
وی، اخذ مجوز فعالیت پارک علم و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و افزود: این مرکز در منطقه توانیز در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع و در منطقه ساری زمی به مساحت ۷۷ هزار مترمربع ساخته می‌شود که تلاش می‌کنیم فاز اول آن امسال به پایان رسیده و آماده بهره برداری شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: اعتبار مورد نیاز برای پارک علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی حدود ۵۰ میلیارد ریال است که در جریان سفر ریاست جمهوری مطرح شده بود.
وی یادآور شد: ساخت و تجهیز اتاق‌های پاک برای اجرای تحقیقات مختلف داروئی و پزشکی را از دیگر برنامه‌های این معاونت برای توسعه پژوهش‌های علمی بیان کرد که در تولید دارو کاربرد بسیار مهمی دارد.
وی گفت: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این مرکز چندین حسن دارد؛ شرکت‌هایی که در مرکز مستقر شوند تا پنج سال از مالیات معاف و تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرد و در اخذ مجوزات لازم نیز به آنها کمک می‌کنیم.
شهابی متذکر شد: اگر شرایط مهیا باشد، رشد آینده دانشگاه‌ها از شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود و بسترهای لازم تکنولوژی باید فراهم شود که دانشگاه‌های بسیاری به این زمینه ورود کرده‌اند و درآمد اصلی آنها از این منبع است.
وی اضافه کرد: تاریخ مصرف دانشگاه نسل سوم تمام شده و نسل پنجم و چهارم مطرح است که صرفاً با آموزش و پژوهش نمی‌توان به جایی رسید و باید امکان ایجاد شغل را هم به دانشجویان آموخت چراکه راه نجات کشور از شرکت‌های دانش بنیان است.
وی در رابطه با چالش‌های حوزه‌ی دانش بنیان نیز ادامه داد: یک سری از قوانین باید اصلاح شوند برای نمونه اعضای هیأت علمی این امکان را ندارند که شرکتی را تاسیس کنند و یا سهم آنها باید کمتر باشد که این درست نیست و انگیزه‌ی آنها را از بین می‌برد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: باید برنامه کلان استراتژیکی برای دانشگاه‌ها با همکاری معاونت‌های مختلف تدوین شود و یک سری از تحقیقات، تولید محور شوند و صرفاً از پژوهش بنیادین خارج شویم.
وی یادآور شد: باید مشکلات کشور را شناسایی و بر اساس آن تحقیقات خود را اجرا و به محصول رساند که نمونه‌ی آن، تولید ماسک، اکسیژن ساز و ونتیلاتور در زمان شیوع ویروس کرونا بود که دست خود را به سوی کشورهای دیگر دراز نکرده و مشکلات خود را در داخل کشور برطرف کردیم.
شهابی با بیان اینکه تجارت دارو به عنوان دومین تجارت پردرآمد و پر مخاطب جهان پس از IT شناخته می‌شود، افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل برخورداری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، استادان بنام و مجرب و نیروی انسانی متبحر قطب صنایع داروئی در ایران به شمار می‌رود که می‌تواند بخش مهمی از نیازهای داروئی کشور را رفع و حتی اقدام به صادرات نیز بکند.
وی اظهار کرد: تولید ماده اولیه داروی مزالازین را آخرین دستاورد مهم دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که محققان این دانشگاه برای نخستین بار در کشور موفق شدند ماده اولیه داروی «مزالازین» (مورد استفاده در درمان التهاب روده) را در مرکز رشد و فناوری داروئی این مجموعه تولید کنند.
وی، این محصول را استراتژیک و مهم خواند و گفت: مقدمات تولید این ماده از حدود پنج سال قبل در مرکز تحقیقات داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد و پس از مطالعات اولیه، مرحله‌ی تولید این ماده اولیه از سال ۱۳۹۶ در این مرکز شروع شد تا اینکه پس از آزمایش‌های مختلف و اخذ مجوزهای لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماده اولیه داروی مهم علم پزشکی یعنی مزالازین در تبریز تولید رسمی شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ این ماده اولیه توسط محققان و تولیدکنندگان تبریزی و ایرانی انجام شده است، ادامه داد: تامین ماده اولیه این دارو همه ساله حدود سه میلیون دلار هزینه داشت که با تولید آن در داخل کشور صرفه جوئی ارزی حاصل شده و نیازمندی به کشورهای خارجی از بین می‌رود.
وی در خصوص مشکلات حوزه‌ی دارو نیز خاطرنشان کرد: کشور ما نمی‌تواند تمامی داروهای مورد نیاز را در داخل تولید کند؛ لذا نباید مانع واردات داروها شد، باید چارچوبی را تعریف و سعی شود، داروهای استراتژیک و ضروری از طریق شرکت‌های دانش بنیان یا دانشکده‌های داروسازی تولید کرد اما از طرفی راه ورود را هم نبندیم.
وی تاکید کرد: مهمترین چالشی که در تولید دارو داریم، کسب مجوزهای تولید است که افراد در این عرصه با مانع بزرگی روبرو می‌شوند و باید آن را تسهیل کرد چراکه افراد دلسرد می‌شوند و بهتر است وزارتخانه صدور مجوز دارو را به دانشگاه‌ها محول کند.
شهابی در خاتمه خاطرنشان کرد: حوزه‌ی بهداشت و درمان، حوزه‌ای امنیتی بوده و اگر امروز نتوانیم یک سری داروهای استراتژیک خود را در داخل کشور تولید کنیم، در آینده با مشکل مواجه می‌شویم، در نتیجه باید در این زمینه ورود کرده و بودجه لازم را تامین کنیم چراکه دارو از نیازهای اساسی کشور است.
انتهای پیام/
فعالیت ۳۰ مرکز تحقیقاتی پزشکی و دارویی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار