سازمان پژوهش:

عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است

1401/04/11 - 12:44 - کد خبر: 67283 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: زمان زیادی از عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است لذا این کتاب‌ها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند. البته طرح بهسازی و غنی‌سازی برخی کتاب‌های درسی را نیز در دست اقدام داریم.

به گزارش نصر، علی لطیفی در گردهمایی معاونان پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی دوروزه را احصاء نظرات معاونان پژوهش و برنامه‌ریزی و مدیران گروه تحقیق و پژوهش استانی درباره مسائل مرتبط با پژوهش همانند مسائل مربوط به اعتبارات پژوهشی استان‌ها و شیوه‌نامه معلمان پژوهنده دانست و از پیگیری سازمان و پژوهشگاه نسبت به حل این مسائل خبر داد.
وی با استقبال از برخی نظرات و پیشنهادهای نمایندگان استان‌ها درباره تألیف کتب درسی گفت: استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش‌وپرورش و در صدرآنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروه‌های درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم.
وی افزود: در زمانی که به عنوان کارشناس یا عضو شورای برنامه‌ریزی در سازمان حضور داشتم، مکرر پیش می‌آمد که نظراتی از جانب معلمان به دست ما می‌رسید و با دقت نظر، نسبت به بررسی و در صورت نیاز، اعمال آن اهتمام داشتیم. سازمان به دلیل مأموریتی که دارد، خود را مکلف به بررسی این نکات می‌داند، خصوصاً اگر این نظرات برآمده از اقدامات گروهی و جمعی معلمان باشد. البته اختلاف ‌نظرهای کارشناسی حتی در میان این نظرات نیز وجود دارد و به همین خاطر، نمی‌توان دریافت نظرات را ملاک هر تغییر در کتاب درسی قرار داد.
لطیفی ادامه داد: عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش نیز یکی از دیگر مسائل است که نیازمند بررسی همه جانبه است. متأسفانه زمان مصوب برای آموزش با آنچه عملا در مدارس اجرا می‌شود، فاصله زیادی دارد و این مسئله بر چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای آموزشی نیز اثرگذار است. هرچند حذف بخش‌هایی از محتوا، می‌تواند جزئی از راه حل باشد، اما این مسئله باید به صورت همه‌جانبه بررسی و کارشناسی شود.
نگاه ما در سازمان پژوهش یک نگاه کلان کشوری است. به طور جد بخشی از چالش‌های کتاب‌های درسی در عرصه اجرا است که این ایده‌ها درست فهم نشده و به بیراهه رفته است. مسئله اجرا و تالیف به‌هم‌پیوسته است.
به عنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتاب‌های فارسی، ‌ در صورتی‌ که معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانش‌آموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بوده‌اند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانسته‌اند، در حالی که این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانش‌آموز پیش‌بینی شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تأیید نکات یکی از حاضران درباره ضرورت دقت درباره چگونه معنا کردن علم نافع ادامه داد: علم نافع، به معنای انحصار بر آموزش‌های کاربردی و مهارتی نیست، زیرا آموزش و پرورش کشور پایه نظام علمی کشور را نیز بنا نهاده و اگر درباره وضعیت علوم پایه دغدغه داریم، باید در دوره آموزش عمومی هم به این مهم توجه داشته باشیم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی ۲۱ اردیبهشت امسال به این مسئله اشاره داشتند که دانش‌آموز باید این علوم را نیز بیاموزد.
لطیفی گفت: افزودن عناوین کتاب‌های درسی جدید در اختیار سازمان پژوهش نیست، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش است که چارچوب و عناوین دروس و ساعات آموزش را مشخص می‌کند و باید در این چارچوب عمل کرد.
وی ادامه داد: زمان زیادی از عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است و به همین خاطر، این کتاب‌ها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند و تغییرات حذف و اضافه‌ای، بیشتر از جنس اصلاح جزیی و مقطعی هستند. تغییر تحولی کتاب هم نیازمند تغییر در نقشه و ساختار و چارچوبی است که کتاب بر اساس آن نوشته می‌شود و به همین خاطر، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کنونی سازمان، همین طراحی نقشه و ساختار جدید است. البته طرح بهسازی و غنی‌سازی برخی کتاب‌های درسی را نیز در دست اقدام داریم که سطحی از مطالبات در این زمینه، با این طرح پاسخ داده خواهد شد.
انتهای پیام/
عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار