مدیر دفتر ستاد احیاء دریاچه ارومیه:

محدودیت آب نداریم، ادعای استاندار صحت ندارد

1398/08/26 - 13:05 - کد خبر: 6726 نسخه چاپی

نصر: مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هیچ محدودیتی برای تخصیص آب در بخش صنعت آذربایجان‌غربی وجود ندارد و برای توسعه کشاورزی گلخانه‌ای از سال 93 منابع اعتباری در نظر گرفته شده است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، مسعود تجریشی مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با توسعه هر گونه اراضی جدید مخالف است اظهار کرد: چون این موضوع جزو مصوبات هیات وزیران است.

وی با اشاره به توقف سد شهرچای ارومیه با 63 درصد پیشرفت فیزیکی به بهانه احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: ارومیه هیچ آب جدیدی نیاز نداشته و آب زیرزمینی به اندازه کافی در این شهر وجود دارد و می‌توان از آن برداشت کرد و تاکنون نیز پس از گذشت پنج سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، کسی مشکل کم‌آبی در منطقه نداشته است.

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حتی صرفه‌جویی در مصرف آب نیز به کشاورزان هیچ فشاری وارد نکرده و بنابراین برخی نمایندگان مجلس آذربایجان‌غربی در نزدیکی انتخابات به سبب اهداف سیاسی چنین موضوعاتی را مطرح کرده‌اند.

 

هیچ محدودیتی برای تخصیص آب به گلخانه‌ها وجود ندارد

وی با اشاره به سخنان استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با عدم تخصیص منابع آب به گلخانه‌ها بیان کرد: در این زمینه هیچ محدودیتی برای تخصیص آب به گلخانه‌ها وجود نداشته و حتی هیچ محدودیتی برای آب در بخش صنعت نیز وجود ندارد و برای توسعه گلخانه‌ها از سال 93 منابع اعتباری در نظر گرفته شده است.

تجریشی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از گلخانه‌های ساخته شده متقاضی ندارند و استاندار آذربایجان‌غربی اخیرا مطرح کرده که با وجود اینکه راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای در استان در دست اقدام است اما منابع آب به آن داده نمی‌شود گفت: این موضوع صحت ندارد چون ستاد احیای دریاچه ارومیه محدویتی برای آب صنعتی نداشته و هیچ صنعتی نیز تقاضای آب نکرده است و حتی این مشکل نیز به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارتباطی ندارند.

وی بیان کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه، کشاورزان را تشویق به فعالیت در گلخانه می‌کند چون از برنامه‌های این ستاد برای کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها است و در این زمینه، برای کاهش فشار به بخش کشاورزی، تخصیص بودجه انجام شده است.

 

برنامه‌ای برای برداشت آب بیشتر از زرینه‌رود برای آذربایجان‌شرقی وجود ندارد

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به انتقال حقابه دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی و انتقال خط لوله آب به استان همجوار اظهار کرد: در این زمینه ستاد احیای دریاچه مخالف توسعه جدید شامل بخش شرب و کشاورزی است و باید مصارف خود را کاهش دهند.

وی بیان کرد: خط لوله کنونی، خط لوله پدافندی است تا اگر اتفاقی برای لوله قدیمی بیافتد بتوانند آب را به لوله جدید منتقل کنند در حالی که هیچ برنامه‌ای برای برداشت آب بیشتر از زرینه‌رود برای آذربایجان‌شرقی وجود ندارد.

تجریشی در ادامه با اشاره به تصویب 200 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در مرحله نخست افزود: در این زمینه مشکلی به وجود آمده و زمانی که دولت این رقم را تصویب کرده بود، کلمه پیوست پروژه‌ها، پیش از ارسال به سازمان برنامه و بودجه ذکر نشده بود به همین سبب زمانی که این پروژه به خزانه رفت، با مشکل مواجه شد اما سه‌شنبه هفته گذشته پیوست پروژه‌ها نیز ارسال شد.

انتهای پیام/

محدودیت آب نداریم، ادعای استاندار صحت ندارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار