مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی/ رینگ، آب تبریز را به هم وصل می‌کند

1401/04/08 - 13:18 - کد خبر: 67038 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: شاهد کاهش سه درصدی بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته و ۱۵ درصدی نسبت به بلندمدت هستیم و مدیریت مصرف پنج تا ۱۰ درصدی برای عبور بدون تنش از تابستان امسال است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده صبح امروز در گفت‌وگو اظهار داشت: هر چند سال آبی خوبی را به لحاظ نوع بارش‌ها داشتیم و بیشتر بارش‌ها از نوع برف بود، با این حال وضعیت بارشی آذربایجان‌شرقی نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش نشان می‌دهد و میزان این بارش‌ها از میانگین بلندمدت نیز ۱۵ درصد پایین‌تر است.
وی با بیان اینکه جلفا با ۱۰۲ میلی‌متر کمترین و ورزقان با ۳۰۵ میلی‌متر بیشترین میزان بارش در آذربایجان‌شرقی را داشته‌اند، افزود: البته متوسط دمای سال آبی جاری یک تا یک و نیم درجه نسبت به میانگین دمایی میان مدت کمتر است که خود این امر تأثیر بسزایی در میزان مصرف آب در استان دارد اما چنانچه هوا گرم‌تر شود و مدیریت مصرف و کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی در مصارف آب صورت نگیرد، در شهرهایی مانند تبریز با توجه به سر به سر بودن تولید و مصرف آب، با مشکل مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: تبریز جزو کلان‌شهرهایی است که وضعیت سر به سر عرضه و تقاضای آب آن نگران‌کننده است و با توجه به عدم تکمیل رینگ آبی و نیز عدم منطقه‌بندی توزیع آب، این شهر دارای شبکه نامتوازن آبی است.
وی یادآور شد: سد نهند، زرینه رود و چاه‌های دامنه سهند سه منبع تامین آب تبریز هستند که تکمیل رینگ آبی موجب یکسان‌سازی کیفی آب این منابع می‌شود و علاوه‌بر این در فصل بارش نیز می‌توان آب‌های سطحی را از طریق این رینگ به سمت نقاط مصرف هدایت کرده و از مصرف منابع حیاتی چون چاه‌های دامنه سهند جلوگیری کرد.
غفارزاده خاطرنشان کرد: چهار کیلومتر از ۲۶ کیلومتر رینگ جنوبی آب تبریز باقیمانده که با تکمیل آن زرینه رود به شبکه آب چاه‌ها وصل می‌شود و در صورت تکمیل رینگ شمالی نیز سد نهند و آب انتقالی از رود ارس به این دو منبع شبکه تبریز وصل خواهند شد که تأثیر بسزایی در مدیریت منابع و تأمین امنیت آبی این شهر خواهد داشت.
انتهای پیام/
کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی/ رینگ، آب تبریز را به هم وصل می‌کند خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار