یادداشت نصر/

نگران خانواده‌ایم

1401/04/07 - 18:14 - کد خبر: 66963 نسخه چاپی

نصر: «خانواده» ابتدایی و اساسی‌ترین بنیان و جزء جامعه است. افراد در خانواده متولد می‌شوند، رشد می‌کنند و به بالندگی می‌رسند تا نقش تعریف شده خود در جامعه را بر عهده گرفته و به انجام رسانند. میلیون‌ها سلول خانواده، پیکره واحد جامعه را تشکیل می‌دهند و سلامت تک تک این سلول‌ها برای تعالی و موفقیت جامعه مهم و حیاتی‌اند.

خانواده امروز درگیر تعارض‌های فرهنگی جدی است و خانواده‌ها در میان سنت و مدرنیته گیر کرده‌اند و جوانان در امر ازدواج با تعارض‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر از مشکلات اقتصادی گربانگیرند.
افزایش معنادار سن ازدواج حتی در روستاها و کاهش نگران‌کننده نرخ فرزندآوری خانواده‌ها، آینده کشور و ساختارهای اجتماعی آن را تحدید و تهدید می‌کند. دولت این مساله را پس از سال‌ها تبلیغ شعار نادرست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» هر چند دیر، اما بالاخره متوجه شده است؛ ولی در گفتگو و بیان این مساله راهبردی با پیکره جامعه و تدوین راهکارهای مورد قبول جامعه دچار مشکل است. باید دانست هیچ دستور، بخشنامه و قانونی تا زمانی که تعارضات اجتماعی و فرهنگی در خانواده‌ها درک و برطرف نشده باشند، کارگر نخواهد افتاد. امروز خانواده‌ها در آماج تهدیدهای اقتصادی و معیشتی قرار دارند و آمار طلاق و رشد روز افزون آن به میزان بحرانی رسیده است.
آنچه که کارشناسان امر را نگران‌تر می‌کند، به حاشیه رانده شدن گفتگو در خانواده‌ها و جامعه است. گفتگو علاج دردها و تعارضات جامعه امروز ماست. ما شاهد نسلی از جوانان و والدین‌شان هستیم که از دست یافتن به فهم مشترکی از مسائل عاجزند و این عامل بسیاری از تعارض‌ها و اختلافات در درون سلول‌های حیاتی جامعه است.
نگران نسلی هستیم که اسیر فضای مجازی و چهار دیواری اتاق‌شان هستند و نگاه‌شان به جهان، از دریچه تنگ چند اینچی گوشی موبایل‌شان است و مصارف فرهنگی‌شان بازی‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی از جنس هالیوود!
بنیان خانواده امروز بیش از هر زمان دیگری به توجه همگانی نیاز دارد. «خانواده» امروز از مشکلات عدیده اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شکاف بین نسلی ناشی از کمبود مفاهمه و گفتگو رنج می‌برد. سلول‌های جامعه امروز ما درد دارند و علاج این درد در یک پویش همگانی برای بیان و فهم مشکلات است. ما می‌دانیم رسانه‌ها در این امر مهم بسیار موثر و راهگشا هستند و در همین راستا تحریریه «نصر آذربایجان» برای این شماره به صورت ویژه به موضوع خانواده پرداخته و تلاش کرده است با بیان موضوع زمینه گفتگو و مفاهمه درباره آسیب‌های خانواده را پیش روی مخاطبان گرانقدر قرار دهد.
محمد سهرابی


منتشر شده در شماره دوم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال دومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.

انتهای پیام/
نگران خانواده‌ایم محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار