مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل موزه فرش پیش‌بینی کردیم

1401/04/07 - 11:37 - کد خبر: 66897 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه فرش تبریز پیش‌بینی کرده ایم.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز سه شنبه افزود: موزه فرش تبریز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن در محوطه تاریخی و موزه ای مسجد کبود می تواند پازل مجموعه موزه ای این کلان شهر را در قلب بافت تاریخی تکمیل کند.
وی با اشاره به حل مشکلات حقوقی مربوط به اجرای این طرح در ارتباط با پیمانکار قبلی، یادآوری کرد: بازدید اخیر مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی از موزه فرش تبریز نیز در راستای کمک به تسریع پیشبرد آن بود.
وی در پاسخ به این سوال که تکمیل موزه فرش تبریز به عنوان یک طرح نیمه تمام چقدر هزینه دارد، توضیح داد: تحقق این مهم با لحاظ قیمت های امروزی نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
حمزه زاده با اشاره به تصویب اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سفر استانی اخیر رییس جمهوری به این خطه اضافه کرد: از این اعتبار مبلغی نیز برای تکمیل عملیات ساخت موزه فرش اختصاص می یابد.
وی تشریح کرد: موزه فرش تبریز با ۱۲ هزار متر مربع وسعت در سه طبقه ساخته می شود و سه گالری، آمفی تئاتر و کارگاه های آموزش رنگرزی و بافت در آن پیش بینی شده است.
وی گفت: موزه فرش تبریز به گونه ای طراحی شده که صفر تا صد تولید فرش دستباف به شکل کارگاهی در آن برای گردشگران و بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: در این موزه گالری ویژه نمایش فرش های تاریخی و قدیمی نیز طراحی و پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: موزه فرش تبریز به دلیل واقع شدن در جوار موزه آذربایجان، موزه سنگ نگاره ها، موزه عصر آهن و مسجد کبود، دارای اهمیت ویژه از منظر موزه ای است و تکمیل آن می تواند به کامل شدن پازل موزه ای این منطقه کمک کند.
وی گفت: با توجه به اینکه این موزه ها در محل قدیمی ترین خیابان ایران به نام «کهنه خیاوان» با قدمت ۸۰۰ ساله واقع شده اند، دسترسی به این مسیر تاریخی در قالب طرحی پانوراما در ساختار موزه فرش پیش بینی شده است، ضمن اینکه همه این اماکن موزه ای و تاریخی به همدیگر راه دارند و بازدید از آنها می تواند تمام روز یک گردشگری را به خود اختصاص دهد.
کارهای اجرایی ساخت موزه فرش تبریز در سال ۸۹ آغاز شد، اما این پروژه مهم هم همانند صدها پروژه عمرانی دیگر استان تا روی کار آمدن دولت سیزدهم متوقف بود.
انتهای پیام/
۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل موزه فرش پیش‌بینی کردیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار