رییس کل دادگستری استان؛

۴۰ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌شرقی منجر به سازش می‌شود

1401/04/07 - 09:19 - کد خبر: 66870 نسخه چاپی

نصر: رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: حدود ۴۰ درصد از مجموع پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف این استان منجر به صلح و سازش می‌شود.

به گزارش نصر، موسی خلیل اللهی روز سه شنبه در گفت وگویی یکی از اهداف مهم و اصلی ایجاد شوراهای حل اختلاف را تلاش برای همگانی کردن فرهنگ سازش در میان طرفین دعوی بیان و اضافه کرد: دادگستری آذربایجان شرقی  نیز بر اساس همین اهداف تلاش های خود را انجام می دهد اما باید توجه داشت گه تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.
وی فلسفه وجودی شوراهای حل اختلاف را توسعه فرهنگ صلح و سازش دانست و اظهار داشت: طی چند سال گذشته شوراهای حل اختلاف به سمت صدور رای پیش رفته و تبدیل به یک ساختار اداری شده است که این امر برخلاف اهداف تعیین شده می باشد.
خلیل اللهی ادامه داد: نظر ریاست قوه قضاییه گسترش و توسعه صلح و سازش ریش سفیدانه و استفاده از ظرفیت خود مردم و پیشکسوتان هر صنف در شوراهای حل اختلاف و البته عدم صدور رأی و محکومیت طرفنی دعوی در این نهاد است.
وی با تأکید بر ایجاد و توسعه شوراهای حل اختلاف تخصصی در بین اصناف مختلف و شورایارها در حوزه رسیدگی به دعاوی، یادآور شد: تلاش برای حل اختلافات فی مابین طرفین دعوی با بهره گیری از سازش باید جزو اولویت های اصلی و محوری این شوراها قرار بگیرد.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی تلاش برای حل مشکلات مردم با بهره گیری از ملاقات های چهره به چهره را یکی از رویکردهای مهم این مجموعه برای رسیدگی سریع به مشکلات مردم بیان و اضافه کرد: بر همین اساس طی پارسال بالغ بر ۵۰ هزار مورد دیدار مردمی توسط معاونان دادگستری استان به انجام رسیده است.
خلیل اللهی بیشترین میزان مراجعه طرفین پرونده به دادگستری استان را در خصوص اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری اعلام و اضافه کرد: پارسال تعداد۴ هزار و ۵۵۹ فقره درخواست اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری بررسی و تنها کمتر از ۳ درصد آراء خلاف شرع بیّن تشخیص داده شد که آمار قابل توجهی به شمار می رود.
به گفته وی، طبق این ماده، در صورتی که رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد، رسیدگی و رای قطعی صادر شود.
خلیل اللهی گفت: پرونده های فوق پس از ارسال به قوه قضاییه نیز تنها یک هزارم درخواست ها مورد رسیدگی مجدد قرار گرفته که نشان از اتقان آرای صادره از محاکم استان دارد.
انتهای پیام/
۴۰ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌شرقی منجر به سازش می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار