رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان؛

دادرسی در محاکم قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی الکترونیکی می‌شود

1401/04/06 - 13:24 - کد خبر: 66814 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان‌غربی گفت: دادرسی الکترونیکی در محاکم قضایی استان بتدریج جایگزین دادرسی سنتی می شود که هم هزینه بر و هم تهدیدات امنیتی دارد.

به گزارش نصر، رضا صمیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از سال گذشته این روش در محاکم قضایی استان اجرایی شده است، اظهار کرد: دادرسی بصورت الکترونیکی فاقد معایب وع سنتی است و هزینه و رفت و آمد هم برای دارندگان پرونده ندارد.
وی افزود: در روش سنتی یک قاضی با یک کارمند، راننده و حق ماموریت باید دادرسی انجام دهد و در انتقال زندانی نیز باید به او دستبند زده شده و هنگام انتقال نیز احتمال وقوع خطراتی هست در حالیکه در روش الکترونیکی همه این احتمالات و هزینه کاهش یافته و از راه دور و به صورت الکترونیکی با زندانی ارتباط برقرار می‌شود.
صمیمی در بخش دیگری با اشاره به اینکه میزان ارتکاب جرم در بین کارکنان نیروهای مسلح این استان کاهش چشمگیری داشته است، گفت: با وجود امنیتی و مرزی بودن استان و داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز و مشکلات امنیتی دیگر نرخ وقوع جرم دربین نیروهای مسلح آذربایجان غربی به میزان استاندارد ملی تعریف شده هم نرسیده است.
وی ادامه داد: مثلا در جرم اخذ رشوه اگر ۵۰ فقره در سال اخذ رشوه صورت گیرد این استاندارد است در حالیکه در بین نیروهای مسلح این استان ارتکاب جرم به این حد نیز نرسیده و کاهش چشمگیری داشته که مایه مباهات است.
صمیمی اضافه کرد: اقدامات پیشگیری از وقوع جرم توسط همکاران قضایی در نقاط صفر مرزی و اقصی نقاط استان و در مناطق درگیر صورت گرفته و با توجه به شرایط همان منطقه که مترددین غیرمجاز و قاچاق کالا و ارز وجود دارد، آموزش لازم به نیروهای مسلح داده شده و ابعاد قانونی جرم مورد نظر نیز برای شان تبیین می‌شود.  
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان‌غربی یادآور شد: این سازمان در مقوله پیشگیری از وقوع جرم همواره پیشتاز بوده چنانکه رتبه برتر را در سال ۱۴۰۰ کسب کرده و حدود ۴۷۵ کارگاه آموزشی نیز برای نیروهای مسلح برگزار و به مقوله ارتکاب جرم و عواقب آن پرداخته است.
صمیمی تاکید کرد: سال گذشته در راستای آموزش نیروهای مسلح تدوین فیلم‌های آموزشی صورت گرفت و دو فیلم «پدیده کولبری و قتل هیجانی» تهیه شد که بناست در شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی پخش شود.
وی با بیان اینکه درسازمان قضایی نیروهای مسلح استان اطلاله دادرسی نداریم، گفت: میزان پرونده های «مسن و رسوبی» در این سازمان صفر است و پرونده‌هایی که وجود دارد نیز به روز است و معدل میانگین رسیدگی به پرونده قضایی از یک هفته بیشتر نیست و بیش از ۵۰ درصد پرونده‌ها همان روز بررسی، حکم صادر و اجرا می‌شود.
صمیمی  به صفر رسیدن پرونده‌های معوقه در سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: بدنبال تدابیری که از سال گذشته اعمال شد و کارگروهی تحت عنوان رسیدگی به پرونده معوقه متشکل از سه قاضی مجرب تشکیل شد، اینها ماموریت پیدا کردند در شعب دادگاه‌ها حضور یافته و پرونده‌ها را بررسی و علل تعلیق در رسیدگی را احصا کرده و نهایتا با همکاری قاضی پرونده و راهکارهای قاضی، پرونده را از چرخه رسیدگی خارج کنند که با این اقدام حدود ۷۶ درصد پرونده‌های معوق سال ۱۴۰۰ از چرخه رسیدگی با اتخاذ تصمیمات قضایی خارج شد.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان‌غربی اظهار کرد: خیلی از عناوین جزایی یا مجرمانه را می‌توان از مجموعه جزایی حذف کرد زیرا همین عناوین عامل افزایش پرونده‌هاست لذا اگر عناوین کم اهمیت حذف شود دستگاه قضایی به موارد مهمتر و زودتر رسیدگی می‌کند.
صمیمی ادامه داد: یکی دیگر از موارد اطلاله دادرسی ضعف دستگاه‌ها در اجرای قانون است اگر آنها وظایف خود را طبق قانون انجام دهند خیلی از پرونده‌ها تشکیل نمی‌شود البته بخش عمده‌ای از اطلاله دادرسی، خارج از اختیارات دستگاه‌های قضایی است و متاسفانه با تورم کیفری مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه عدم آگاهی مردم از قانون و بی اطلاعی آنها از شرایط معامله از جمله عواملی است که باعث تشکیل پرونده می‌شود، گفت: علاوه بر این عدم آگاهی مردم از حقوق شهروندی، ضعف امکانات ضابطان قضایی و کمبود منابع انسانی نیز در بالا رفتن آمار پرونده قضایی موثر است.
صمیمی به اجرای عدالت توسط دستگاه قضا اشاره کرد و یادآور شد: فلسفه اصلی وجود دستگاه قضا گسترش عدالت در مقابل ظلم و همچنین در مقابل کسانی که به حقوق عمومی تعرض کرده و دست درازی می‌کنند، است و سعی دارد در جهت احیای حقوق  مظلوم عمل کند.
صمیمی اضافه کرد: همچنین در رسیدگی به پرونده‌ها به «مر» قانون عمل کرده و عدالت را رعایت کند و زمانی که دست درازی به اموال عمومی صورت می‌گیرد دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل کند.
به گزارش ایرنا، جهت ارج نهادن به مقام والای قضا و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله سید محمدحسین بهشتی نخستین رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ براثر انفجار بمب در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید بنابر پیشنهاد قوه قضاییه، هفته اول تیرماه هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
دادرسی در محاکم قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی الکترونیکی می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار