ژائله خبر داد؛

بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران با حضور روسای اتاق های بازرگانی پنج کشور منطقه در تبریز

1398/08/25 - 20:09 - کد خبر: 6681 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز از برگزاری بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران در تبریز با حضور روسای اتاق های بازرگانی پنج کشور منطقه خبر داد.

به گزارش نصر، یونس ژائله ظهر امروز در حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی درباره برگزاری بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در 29 آبان در تبریز اظهار کرد: این همایش زمانی که برای اولین بار در 25 سال پیش برگزار شد میزان صادرات غیر نفتی بسیار کم بود؛ اما در شرایط امروز چاره†ای جز افزایش صادرات غیرنفتی نداریم.

وی افزود: امروز فروش نفت و فراورده†های نفتی با مشکلات بسیاری روبه†رو است و تنها راه توسعه و ایجاد اشتغال توسعه صادرات غیر نفتی است.

ژائله اذعان داشت: تبریز همواره فرهنگ، ادبیات و مکتب خاصی داشته که موجب گردیده اکثریت صادرات ما مربوط به بخش خصوصی باشد و در تامین ارز مورد نیاز کشور همواره استان آذربایجان†شرقی پیشتاز بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: در سال 97 رشد صادرات غیر نفتی استان با وجود تحریم ها قابل توجه بوده و افزایش نرخ ارز موجب شد صنعت کشور حرکت کند و در بازار ورود بیشتری یابد.

این فعال اقتصادی در عین حال خاطرنشان ساخت: صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته بالغ بر 50 درصد از لحاظ ارزشی و 97 درصد حجمی افزایش داشته که از میانگین کشوری که منفی 10 درصد است بیشتر و مثبت است.

ژائله تصریح کرد: تفاوتی که همایش امسال دارد این است که از روسای اتاق های کشورهای همسایه دعوت شده از 15 کشور دعوت شده و 5 اتاق پاکستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان دعوت همایش را قبول کرده‌اند.

وی ادامه داد: سعی داریم با پاکستان در جهت ایجاد تجارت آزاد برنامه†ریزی†هایی صورت دهیم؛ دولت هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا بتوانیم در بازار 200 میلیون نفری این کشور حضور یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحولات عراق توضیح داد: این اتفاقات تاثیراتی داشته است ولی محصولات صادراتی ما همچنان در این کشور حضور دارد، البته ما نگران وضعیت عراق و تاثیرات منفی آن بر کشور هستیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد مردم عراق اعتقاد دارند ایران در روزهای سخت به داد آنها رسیده است؛ افزود: ما از کشور عراق نیز برای حضور در همایش دعوت کرده†ایم اما قطعا به دلیل پاره†ای مسائل امنیتی امکان حضور آنها بسیار کم خواهد بود.

ژائله در ادامه با بیان اینکه 670 واحد صادر کننده در استان فعالیت می†کنند، خاطرنشان کرد: با همه اتفاقات موجود پیش بینی می†شود میزان صادرات غیرنفتی استان تا پایان امسال به عدد 3 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران با حضور روسای اتاق های بازرگانی پنج کشور منطقه در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار