بوستان فرشتگان، مامن کودکان اوتیسم تبریز/

اجرای طرح های ساماندهی در «بوستان فرشتگان» تبریز

1398/08/25 - 17:24 - کد خبر: 6673 نسخه چاپی

نصر: زندگی با هر شرایطی در جریان است؛ چه از لحاظ جسمی سالم باشیم و چه نقصی در وجودمان حیات را برایمان متفاوت کند. اگر نقصانی در ذهن و رفتار و برقراری ارتباطات اجتماعی و روابط با دیگر انسانها باشد نیز، نمی توان حق زندگی را از کسی سلب نمود. بلکه باید به عنوان عضوی از جامعه بزرگ انسانی، مقدمات و ملزومات را برای تسهیل شرایط زندگی آنان فراهم کرد؛ چرا که همه موجودات به طور یکسان از حق زیست برخوردارند و برابرند در قبال حق حیات.

به گزارش نصر، اختلال اوتیسم از جمله اختلالات شایع در میان کودکان در عصر حاضر است؛ دلایل این اختلال چندان شناخته شده نیست و متخصصان، عوامل ژنتیکی و برخی داروها را در بروز آن دخیل میدانند. اما هر چه هست، میزان ابتلا به اوتیسم در کودکان امروزی، به مراتب بیشتر از قبل است و همین امر، ایجاب می کند که با رسیدگی به خصوصیات و ویژگی های رفتاری و جسمی این کودکان، راه را برای رفع معضلات موجود و حضور آنان در جامعه فراهم کنیم.

یکی از مهم ترین نیازهای این کودکان، حضورشان در فعالیت های عادی روزانه در سطح اجتماع است؛ نمی توانیم کودکی یا انسان بالغی را بخاطر وجود چیزی که نقص پنداشته می شود، از بازی، کار و ارتباط با دیگران محروم کنیم.

در این زمینه نیز، وجود امکانات و تجهیزات لازم برای این عزیزان است. بر همین اساس، مدیریت شهری تبریز در گام ابتدایی اقدام به تاسیس پارک ویژه کودکان اوتیسم نمود. "بوستان فرشتگان" به عنوان اولین پارک ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم در کشوربه تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ در جوار مجموعه ائل گلی در خیابان باغچه بان به بهره برداری رسید.

این پارک یک و نیم هکتار و هزینه احداث آن پنج میلیارد ریال اعلام شد و با توجه به لزوم ورود و حضور مجموعه‌های مختلف برای کمک به این بیماران در مواقع مقتضی راحی و اجرا گردید. اهمیت احداث این پارک تا جایی بود که پیام نماینده یونیسف در مراسم افتتاحیه آن قرائت شد که طی آن ضمن قدردانی از این حرکت ارزنده و تاثیرگذار برای کودکان اوتیسمی، بر لزوم حمایت‌های همه جانبه در تمامی مقاطع زندگی این بیماران تاکید شده بود.

در این میان، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری فعلی و سازمان پارکهای وقت، با برقراری ارتباط با انجمن بیماران اوتیسم در صدد بهبود خدمات رسانی به آنان بود.

متعاقب این امر و درپی ایجاد نهادهای خصوصی مربوط به این بیماران نیز با ازدیاد شیوع اوتیسم سرعت یافت و ارتباط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با این انجمن‌ها و نهادها نیز افزایش یافت و همین امر پیش زمینه انعکاس نیازها و کاستی های پارک اوتیسم به سازمان شد و در نهایت برگزاری جلسه انجمن اوتیسم آذربایجان و سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و طرح مشکلات مربوط به این پارک را رقم زد.

نرده کشی کلی در محدوده پارک و فضاهای ورزشی، مکان های استراحت، محدوده شن بازی کودکان و استخر از جمله اقداماتی بود که پس از تصویب در این جلسه اجرا شد. کاشت شمشاد، تعمیر وسایل بازی کودکان، افزایش تعدادی از دستگاه های بازی و همچنین نصب آلاچیق برای خانواده های این کودکان، رنگ آمیزی محدوده به رنگ اصلی اوتیسم و احیای محل نگهداری حیوانات، از دیگر برنامه های اجرا شده در پارک فرشتگان بود.

علاوه بر این، در راستای تحقق برنامه های فرهنگی و آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص اختلال اوتیسم و جلب مشارکت آنان، تابلوهایی با محتوای پیامهای مربوط به اوتیسم، در اطراف پارک فرشتگان نصب شد. در کنار آن نیز، قسمتی از فضاهای بصری شهرداری تبریز از جمله سازه ها، نمایشگرهای شهری و رادیو پارک ائل گلی در اختیار انجمن اوتیسم قرار گرفت تا جامعه اوتیسم برنامه ها و پیام های خود را از این طریق به اطلاع همشهریان محترم برساند.

مسئولیت جامعه در قبال اعضای کم توان یا ناتوان خود، هیچگاه محدود به اجرای چند طرح و برنامه نیست؛ بلکه پیش از همه درک و آشنایی با شرایط آنان است که می تواند با برقراری ارتباطی انسانی، حضور آنان در سطح جامعه و فراهم ساختن زمینه زندگی عادی را برایشان محقق سازد.

انتهای پیام/

اجرای طرح های ساماندهی در «بوستان فرشتگان» تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار