رئیس شورای اسلامی شهر یزد:

مرمت و حفظ بافت تاریخی در یزد به عهده شهرداری است/ رمز موفقیت یزد، در حفظ این بافت، تعاملی بین دستگاه های اجرایست 

1401/04/05 - 11:01 - کد خبر: 66671 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: مرمت و ساخت و ساز و هر اتفاقاتی که در بافت تاریخی یزد می افتد به عهده شهرداری است و رمز موفقیت یزد در حفظ بافت تاریخی شهر، تعامل و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی است.

به گزارش نصر، عزیز الله سیفی  با حضور در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بین اینکه شهر یزد به دار العباده معروف می باشد، گفت: این شهر همچون شهر تبریز جز شهرهای پاک شکور محسوب می شود  به شهر قنات ها و بادگیرها نیز مشهور است. 
وی با بیان ایکه بافت تاریخی یزد به ثبت جهدنی رسیده است، افزود: یزد دومین شهر تاریخی دنیا بعد از شهر ونیز ایتالیا می باشد و فضاهایی را خلق کردند که نوع معماری یزد نظر معماران را به خود جلب کرده است. 
وی ادامه داد: بافت سنتی یزد زنده است و مردم با این بافت اخت گرفته اند و با وجود جریان زندگی در آن، در حفظ این بافت تاریخی نیز کوشا هستند‌
سیفی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب نزدیکی یزد و تبریز به قدری بود که اولین شهردار یزد، یک مدیر توانمند تبریزی بود، گفت: رئیس شورای شهر یزد نیز یک تبریزی بوده است و در حال حاضر نیز یکی از شهرداران مهم یزد، از عزیزان تبریزی است. 
وی اضافه کرد: این امر حاکی از آن است که تبریزی ها از جهت دینی، اداری تجاری، نزدیکی های بسیاری با یزد دارند. 
وی با اشاره به ظرفیت های این شهر در پذیرش گردشگر، افزود: در تعطیلات نوروزی این شهر میزبان  یک میلیون مسافر بود.
این گزارش حاکی است، باغبان عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز خطاب به رئیس شورای اسلامی یزد، به یکی از چالش هایی که تبریز با آن درگیر است اشاره کرد و گفت: ما در ساماندهی  بافت تاریخی تبریز مشکل داریم و تعاملات لازم با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی انجام نمی پذیرد، 
وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته تبعات محدودیت های این اداره کل، دامن شهر را گرفته است، افزود: این مناطق بیش از ۴۰۰ هکتار مساحت دارد، مردم تجدید بنا نمی توانند کنند و توجیه اقتصادی ندارد. 
این عضو شورای اسلامی تبریز ادامه داد: در جلسات با مدیران شهری همواره این چالش را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. 
وی با بیان اینکه شهر یزد  تجربه حفظ و ساماندهی بافت تاریخی را  پشت سر گذاشته است و در این امر موفق عمل کرده است، گفت:راهکار شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد در حل مسائل بافت تاریخی چیست؟ در تبریز مردم ناراضی هستند و بخشی از شهر به ویرانه تبدیل شده است‌. 
باغبان با بیان اینکه به دلیل عدم تعامل هیچ اقدامی از طرف شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در تبریز انجام نمیگیرد‌، افزود: از طرفی هر مداخله یا تزریق منابع، تملک، مسیر گشایی و... با مخالفت مواجه می شود. 
این گزارش می افزاید، سیفی رئیس شورای اسلامی یزد در پاسخ به این سوال باغبان، گفت: در یزد هم ساخت و ساز غیر مجاز داریم و میراث فرهنگی هم حریم هایی دارد، اما مدیریت بافت تاریخی به عهده شهرداری است‌. 
وی افزود: هر مرمت و ساخت و ساز و اتفاقاتی که در بافت تاریخی می افتد به عهده شهرداری است و نقش میراث فرهنگی کمرنگ است، پس شهرداری موظف به حفظ این بافت است.
وی اضافه کرد: رمز موفقیت یزد در حفظ بافت تاریخی شهر، تعاملی است که بین دستگاه های اجرایی ایجاد شده است و همین موضوع مشکلات را کمرنگ کرده است. 
سیفی افزود: بافت تاریخی یزد بالغ بر ۷۰۰ هکتار است که ۲۰۰ هکتار آت ثبت جهانی شده است، البته در یزد علاقه به زندگی خانه های ویلایی هست و به این دلیل شهر در وسعت گسترش یافته است و ارتفاع نگرفته است. 
وی افزود: این شهر زیاد آپارتمان سازی نداشته است و ساختمان های چند طبقه بیشتر در اطراف شهر ساخته می شوند.
انتهای پیام/
مرمت و حفظ بافت تاریخی در یزد به عهده شهرداری است/ رمز موفقیت یزد، در حفظ این بافت، تعاملی بین دستگاه های اجرایست  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار