خبر/

عشایر مناطق ییلاقی سهند در مراغه آرد و نان ندارند

1401/04/04 - 21:14 - کد خبر: 66641 نسخه چاپی

نصر: عشایر مناطق ییلاقی سهند در مراغه با کمبود آرد و نان مواجه هستند.

به گزارش نصر، به دلیل تأمین نشدن به موقع آرد عشایر میهمان مراتع سهند در مراغه به شدت مشکل تأمین نان دارند.
با هدف بررسی مشکل تأمین آرد، راه‌ها و پنل‌های خورشیدی مورد نیاز عشایر شورای اداری عشایر سهند با حضور مدیران کل عشایر آذربایجان شرقی و غربی در مراغه برگزار شد.
ریش سفید یکی از طایفه‌های عشایر گفت: به خاطر تأمین نشدن آرد، نان را به صورت آزاد از روستاهای مسیر سهند و یا بازار مراغه تأمین می‌کنند.
محمدی افزود: در بازار آزاد هربسته نان به دو برابر قیمت عرضه می‌شود.
پناهی نیز گفت: به خاطر نبود آرد، خانواده‌ها، نان مورد نیاز خود را با پیمودن بیش از ۳۰ کیلومتر از شهرهای مراغه، بستان آباد و تبریز تأمین می‌کنند.
یکی از خانم‌های عشایر نیز تصریح کرد: به خاطر تأمین نشدن سهمیه آرد مجبور هستند هر کیسه آرد را از بازار آزاد خریداری کنند.
رضا خاکسار جوان عشایر همچنین در این نشست گفت: در کنار کمبود آرد و نان، عشایر مناطق شاه یوردی راه دسترسی مناسب به مراتع را ندارند.
وی افزود: تردد در برخی از مناطق به خاطر تخریب راه براثر سیل تنها با ماشین‌های کمک‌دار امکان پذیر است.
آقای علیلو نیز گفت: تأمین نشدن پنل‌های خورشیدی برای عشایر برای شارژ گوشی و روشن کردن شبانه محوطه چادرها از مشکلات این روزهای عشایر است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: آرد مورد نیاز برای عشایر این استان از طریق تشکل‌های عشایر تأمین و در حال توزیع است.
آل هاشم افزود: عمده مشکل تأمین آرد در عشایر میهمان است و این اداره کل آمادگی دارد در صورت تأمین شدن آرد از طریق استان‌های مبدا آن را بین عشایر توزیع کند.
وی اضافه کرد: مراتع آذربایجان شرقی میزبان خانواده‌های عشایر از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است.
به گفته مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی بهسازی راه‌ها مرتع سهند از اول تیز آغاز شده و بخشی نیز از هفته آینده با تأمین بولدوزر بازگشایی می‌شود.
ناجی مدیر کل امورعشایر آذربایجان غربی نیز گفت: سهمیه آرد مورد نیاز عشایر شهرستان میاندوآب با پیگیری از فرمانداری و اداره غله این شهرستان به زودی تأمین می‌شود.
وی افزود: سهمیه آرد هر نفر از عشایر در ییلاق ۱۲ کیلوگرم است.
ناجی در خصوص تأمین پنل‌های خورشیدی اضافه کرد: در یک ماه گذشته ۷۰ دستگاه پنل‌های خورشیدی توزیع شده و برای ۲۴۰ دستگاه دیگر نیز اعتبار تأمین شده و در روزهای آینده توزیع می‌شود.
همه ساله با آغاز بهار و گرم شدن هوا ۷۵۰ خانوار عشایر از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی با ۱۳۰ هزار رأس دام به مراتع سهند کوچ می‌کنند.
عشایر مناطق ییلاقی سهند در مراغه آرد و نان ندارند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار