عزیزپور در نشست دوم مسیر توسعه مطرح کرد:

ترویج توسعه کاریکاتوری در کشور/ جای خالی روزنامه‌نگاری توسعه در دانشگاه تبریز

1401/04/04 - 17:17 - کد خبر: 66626 نسخه چاپی

نصر: کارشناس حوزه رسانه و توسعه گفت: در برنامه های توسعه چه در قبل و چه در بعد از انقلاب، یک توسعه نامتوازن کاریکاتوری را به خاطر فقدان اسناد بالادستی شاهد بودیم و در واقع یک الگوی مدون برای توسعه کشور نداشتیم.

به گزارش نصر، محمدرضا عزیزپور در دومین نشست از سلسله نشست‌های تحلیلی «مسیر توسعه» که با با حضور داوود بهبودی و تعدادی از فعالان رسانه‌ای در تحریریه نصر برگزار شد، گفت: در برنامه های توسعه چه در قبل و چه در بعد از انقلاب، یک توسعه نامتوازن کاریکاتوری را به خاطر فقدان اسناد بالادستی شاهد بودیم و در واقع یک الگوی مدون برای توسعه کشور نداشتیم.
وی افزود: در همین آذربایجان شرقی توسعه در حوزه های مختلف دانشگاهی، صنعتی یا کشاورزی به طور ناقص شکل پیدا کرده است و شاید لزومی نداشته که صنایعی مانند پتروشیمی در داخل شهر تبریز رشد کنند. ما یک الگوی نامفهوم و غیرمدون توسعه را چه در سطح ملی چه در سطح استانی دنبال کردیم که شاید خیلی ما بازای بیرونی نداشته است.
عزیزپور اظهار کرد: ما همچنین در مورد فهم موضوع توسعه هیچ وحدت رویه و وحدت نظری نداشتیم، حتی در نهاد توسعه کشور که سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد.
وی ادامه داد: در مسیر توسعه چه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب کارهای بزرگی می توانستیم انجام بدهیم، اما اتفاق هایی که قبل از انقلاب به خاطر افزایش قیمت نفت اتفاق افتاد، موجب موضع گیری نظام سیاسی قبل از انقلاب در مقابل نهاد توسعه ایران شد و باعث سردرگمی فعالان این حوزه شد.
این کارشناس حوزه رسانه و توسعه گفت: موضوع بعدی در مورد حق توسعه است که با مطالبه گری در میان نخبگان، مردم و رسانه ها اتفاق می افتد. ما باید دائماً خودمان را با مقایسه کردن با شهرها، استان ها و کشورهای همسایه مقایسه کنیم که در نتیجه این مطالبه گری ها حق توسعه به وجود می آید.
عزیزپور تاکید کرد: روزنامه های دوران مشروطه نقش ویژه ای در پیروی انقلاب مشروطیت داشتند که یک مورد گزارش روزنامه اختر منجر به فتوای تاریخی میرزای شیرازی در مورد تحریم تنباکو شد.
وی در پایان گفت: ما فارغ از مسائل زرد و کلیشه ای برای اینکه بحث های توسعه را در رسانه ها پیش ببریم، به روزنامه نگاران متخصص در حوزه توسعه نیاز داریم و جای این کرسی در دانشگاه تبریز خالی است. وقتی می خواهیم این موضوعات را در رسانه هاپیش ببریم، خبرنگاران متخصص در حوزه توسعه را نداریم که مسائل موجود در این حوزه را مطرح کرده و به چالش بکشند. متاسفانه تلاشی هم برای جبران این کمبود نمی شود.
انتهای پیام/
ترویج توسعه کاریکاتوری در کشور/ جای خالی روزنامه‌نگاری توسعه در دانشگاه تبریز محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار