به ریاست معاون اول رئیس جمهور انجام شد

بررسی پیشنهادات مرکز بررسی‌های استراتژیک برای توسعه ترانزیت در کشور

1401/04/04 - 16:32 - کد خبر: 66622 نسخه چاپی

نصر: در جلسه کارگروه ترانزیت کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، پیشنهادات مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای توسعه ترانزیت در کشور مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نصر، در این جلسه که رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، ابتدا گزارشی در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.
در ادامه این جلسه پیشنهادات مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری جهت توسعه ترانزیت در کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تأکید بر اینکه با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه‌ها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است.
از جمله پیشنهادات ارائه شده از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این جلسه می‌توان به «تشکیل ستاد ترانزیت کشور به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول رئیس جمهوری و استقرار دبیرخانه آن در مرکز بررسی‌های استراتژیک»، «حمل یکسره در بنادر»، «تعریف مسیر سبز گمرکی»، «تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانه‌ها»، «پیمان‎‌های دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت» و «بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی» اشاره کرد که با اجرایی شدن این راهکارهای کوتاه مدت می‌توان به جهش ترانزیت در کشور در آینده نزدیک امیدوار بود.
در این جلسه همچنین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغال‌زا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می‌تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.
انتهای پیام/
بررسی پیشنهادات مرکز بررسی‌های استراتژیک برای توسعه ترانزیت در کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار