رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

تنظیم برنامه جامع مقابله با بروز اپیدمی‌های احتمالی در کشور

1401/04/04 - 14:53 - کد خبر: 66602 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از تنظیم برنامه جامع مقابله با بروز اپیدمی‌های احتمالی در کشور خبر داد.

به گزارش نصر، ابراهیم قادری روز شنبه، چهارم تیرماه در کارگاه ملی "نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)" که با حضور نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: وقتی سیستم آماده مقابله با بحران اپیدمی نباشد، پاسخ به شیوع یک بیماری تنها پس از گسترش بین مردم داده می‌شود و پس از گذشت مدتی نسبتاً طولانی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد در حالی که می‌توان سیستم را پیش از گسترش بیماری در جامعه آماده مقابله کرد و پاسخ را بسیار سریعتر از قبل ارائه داد.
وی افزود: با وجود این‌که پیش از کرونا نیز پاندمی‌هایی در دنیا و کشور وجود داشت و باید در دوران گسترش کرونا آماده تر عمل می‌کردیم اما چنین نشد چرا که برنامه‌ای برای مقابله با این وضعیت نداشتیم.
وی با بیان این‌که وقتی پاسخ به یک بیماری زودتر داده شود، می‌توان جان هزاران نفر را از مرگ نجات داد، اظهار کرد: امروز موضوع اپیدمی بسیار نگران کننده تر از قبل بوده زیرا با افزایش سطح ارتباطات در دنیا، سرعت انتقال بیماری بسیار افزایش یافته است.
قادری افزود: ویروس‌های متعددی در دنیا وجود دارند که هر یک امکان بروز اپیدمی داشته و مثل ویروس کووید ۱۹، بحث احتمال طغیان ویروس دیگر در جامعه هر لحظه مطرح می‌شود. وی با بیان این‌که تغییرات آب و هوایی نیز ما را با چالش‌های بسیاری در حوزه مدیریت پاندمی‌ها رو به رو می‌کند، گفت: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارند و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شوند تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جامعه بیشتر شود.
وی در خصوص مشکلات مدیریت کرونا در کشور نیز خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در زمینه مدیریت پاندمی‌، برنامه ریزی‌های موازی و عدم وجود فرآیندهای شفاف در بین سازمان‌های مختلف بود. ظرفیت‌های لازم برای مقابله با اپیدمی در کشور وجود داشت اما سازمان‌های مختلف درک روشنی از موضوع پاندمی و چگونگی مقابله با آن نداشتند.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این نبود فرایند در مسئله انتشار سه نوع آمار و اطلاعات بیماری کرونا در سطح کشور نیز قابل مشاهده بود.
وی با تاکید بر این‌که نیاز به یک برنامه طولانی مدت برای مقابله با پاندمی داشته و نمی‌توان تنها پس از  بروز هر پیک بیماری، اقدامات سرسری و کوتاه مدت انجام داد، افزود: بحث سلامتی نیاز به ایجاد یک استراتژی حاکمیتی دارد. سلامتی یک بحث حاکمیتی است و همراهی و کمک تمامی سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد و در این راستا نیز بایستی یک برنامه درون سازمانی و برون سازمانی ترتیب دهیم.
وی با بیان این‌که نخستین سنگ بناهای این برنامه در کارگاه کنونی شکل می‌گیرد، گفت: تاکنون تلاش‌های چندین باره‌ای برای برنامه ریزی جامع در زمان مقابله با بیماری‌های واگیر انجام گرفته اما عملیاتی نشده است، ولی اکنون اقدامات لازم برای این امر تکمیل شده و یک برنامه‌ای جامع در سه فاز برای این امر نوشته شده است که امروز نسخه نهایی آن بررسی می‌شود. 
قادری خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های پراکنده‌ای دارد که با این برنامه می‌توان آن ظرفیت‌ها را هماهنگ کرد و به برنامه‌ای با عملکرد مناسب درونی تبدیل کرد. از این طریق ما باید پیش از بروز اپیدمی، برنامه و آمادگی لازم مقابله با آن داشته باشیم‌.
وی افزود: بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به صورت مکرر، ارزیابی خطر می‌شود و در هر فاز از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد مشخص شده و از این طریق پیگیری می‌شود. 
وی از لحاظ تجربیات، قوانین و ظرفیت‌های سازمان‌های مختلف، تعهدات بین المللی و ... در نگارش این برنامه خبر داد و افزود: یکی از مشکلات فرایند تصمیم گیری نیز دستیابی به داده‌ها و تفسیر آن‌ها بوده تا بحث ارزیابی خطر نیز به درستی انجام بگیرد. این موضوع نیاز به بررسی بیشتر و استخراج داده‌های صحیح برای اجرای کامل برنامه دارد.
وی با بیان این‌که در امتداد این برنامه، یک نرم افزار، تهیه می‌شود، ادامه داد: یک سازمان در هنگام اعلام بروز بیماری در جامعه می‌تواند این نرم افزار را اجرا کرده و با مشخص کردن فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها اقدام کند. این امر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری‌های دیر بسیار مفیدتر خواهد بود. 
وی تاکید کرد: سازمان‌ها و نهادها باید از همین الان بر اساس دستورالعمل‌های مشخص نسبت به برنامه ریزی در دوران اپیدمی اقدام کنند تا نیاز به تعطیلی فعالیت‌ها و به خصوص بخش صنعت و اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/
تنظیم برنامه جامع مقابله با بروز اپیدمی‌های احتمالی در کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار