"شهر بورس" دو ساله شد/ نقش بی بدیل رسانه تخصصی، در بازار سرمایه و بورس

1401/04/04 - 14:10 - کد خبر: 66585 نسخه چاپی

نصر: مراسم دومین سالروز تاسیس آژانس خبری تحلیلی شهر بورس با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و اهالی رسانه برگزار شد و در این نشست به اهمیت و نقش رسانه های تخصصی در عرصه سرمایه بورس و اقتصاد اشاره شد.

به گزارش نصر، اطلاع رسانی، راهنمایی و آگاهی سازی، فرهنگ سازی، نظارت و تعمیق تحلیل مخاطب در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... واژگانی است که در تعریف واژه رسانه جای دارد و بی تردید یک رسانه حرفه ای در هدایت افکار عمومی و در شکل دادن به افکار سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان نقش اساسی دارد.
امروزه، تعریف رسانه ها بسیار فراتر از یک وسیله ارتباط جمعی است و دایره وسعت آنها بیش از پیش، چرا که  آگاهی به مسیر توسعه شتاب می دهد.
قطعا یک جامعه با افکار پیشرفته و کشوری با محور توسعه نیاز به رسانه های تخصصی دارد تا دستگاه ها، سازمان ها، بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و بنگاه ها اهداف و چشم اندازهای خود را در مسیر منافع ملی کشور شکل دهند و با هم افزایی هر چه بهتر نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
پس قطعا، وجود رسانه تخصصی مخصوصا در حوزه اقتصادی می‌تواند در ایجاد حداقل‌هایی که در امر آگاهی بر آحاد مردم و جامعه ایفای نقش کند، تحقیقات نشان داده است که بحث بین رشد و توسعه اقتصادی و بازارهای مالی، سرمایه گذاری و بورس ارتباط معناداری وجود دارد و در نتیجه نقش یک رسانه تخصصی در بازار سرمایه و بورس بسیار در محور توسعه بی بدیل است.
"شهر بورس" رسانه‌ای استانی و از جنس آذربایجان شرقی، مهد صنعت و تمدن، است و یک رسانه تخصصی در حوزه بازار سرمایه که هدف آن نقد و بررسی چالش‌های مسیر توسعه سهامداری و سرمایه گذاری در کشور است و تحلیل های ویژه در عرصه بورس دارد و اکنون به مناسبت جشن دو سالگی خود نشستی با اصحاب رسانه و فعالان بازارهای مالی و اقتصادی برگزار کرده است.

شهر بورس دو ساله شد
امیر توپچی پور، مدیر مسئول و صاحب امتیاز رسانه شهر بورس در این نشست با بیان اینکه این رسانه خبری مستقل و آزادی، که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و وابسته به هیچ جناح و یا حزب و فرقه سیاسی،اقتصادی،فکری یا گروهی خاص نیست، گفت: سال ۹۸ دقیقا قبل از بالا رفتن تب بورس، با این تفکر که استانی صنعتی و توسعه محور و کشوری که دغدغه توسعه دارد قطعا نیاز به نگاهیی تخصصی در این حوزه دارد، به عرصه رسانه تخصصی این حوزه قدم گذاشتیم.
وی با اشاره به اینکه در این رسانه همواره تلاش داریم نماینده شایسته ای برای آذربایجان شرقی باشیم، افزود: افتخار داشتیم در نمایشگاه ایندکس کیش تنها رسانه از استان باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم دومین سالگرد تاسیس شهر بورس بهانه ای باشد برای حضوری پر رنگ تر، برای طرح دغدغه های مالی و بررسی وضعیت اقتصادی و به عنوان یک رسانه چراغ راهی در این عرصه باشیم.
این مدیر مسئول جوان و کوشا در عرصه رسانه، افزود: اخلاق رسانه ای و حفظ هویت اصلی شهر بورس برای ما بسیار اهمیت دارد.

لزوم ایجاد پیوستگی بین رسانه و صنعت
صابر پرنیان، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در مراسم دومین سالروز آغاز فعالیت آژانس خبری تحلیلی شهر بورس، با اشاره به علاقه و عشق خود به صنعت و صنعت گر، گفت: از نظر من اهل رسانه عاشقان واقعی هستند من قلبا کسانی که در رسانه کار می‌کنند را دوست دارم.
وی ادامه داد: این رسانه هم اسم زیبایی هم دارد، بایستی یک همبستگی و هم افزایی بین رسانه موثر و اقتصاد پویا ایجاد کنیم چرا که دنیای اقتصاد هم مثال سایر عرصه ها در حال نو شدن است و باید در همین راستا حرکت کنیم.
پرنیان با اشاره به توانمندی و اثرگذاری رسانه ها، گفت: رسانه های استان در یکی دو سال اخیر فعال و پویا شده اند و جا دارد از این بابت تشکر کنم، شما هم ما را راهنمایی کنید.
وی ادامه داد:رسانه ها به نوعی افکار جامعه را شکل دهی و جهت دهی می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و تبریز را به عنوان قطب اقتصادی مطرح کنیم.
وی افزود: آذربایجان شرقی یک قطب اقتصادی است و کارهای بزرگی را هم برنامه ریزی کردیم تا در ادامه راه بتوانیم ضمن حفظ روند فعلی، در راستای توسعه و افزایش توانمندی ها قدم برداریم.
رئیس صمت استان، اضافه کرد: ظرفیت های با ارزشی در تولیدات بی همتا داریم اما نتوانسته ایم برندسازی کنیم که عمده اینها کار رسانه است، متاسفانه نتوانسته ایم پیوستگی کامل صنعت و رسانه را ایجاد کنیم.
 
 
شهر بورس رسانه امین حوزه اقتصادی است
اسد بابایی نایب رئیس و سخنگوی خانه مطبوعات کشور در این مراسم با اشاره به اینکه وجود رسانه‌های مطرح در استان چگونه می‌تواند به سایر رسانه‌ها کمک کند، گفت: به نوعی وجود رسانه‌های خلاق و فعال باعث می‌شود سایر رسانه‌ها نیز دنباله رو آنها بوده یا حتی از آن رسانه ها ایده بگیرند.
وی با بیان اینکه بعد از تهران، بیشترین مجوز رسانه مربوط به آذربایجان شرقی است، افزود:  ما امروز به رسانه های تخصصی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… نیاز داریم.
بابایی ادامه داد: هر قدر بتوانیم رسانه های فعال مستقل و بدون دریافت یارانه داشته باشیم، همان قدر در عرصه های مختلف موفق خواهیم بود، اگر رسانه بتواند اقتصاد را برای خودش تعریف و تثبیت کند دیگر نیازی به زردنویسی و… ندارد.
نائب رئیس خانه مطبوعات کشور با اشاره به روند فعالیت های شهر بورس، اضافه کرد: وقتی رسانه‌ای خوب کار می‌کند و خودش را در سطح کشور مطرح می‌کند و این نشان می دهد که دوستان این مجموعه کارشان را خوب بلد هستند.
وی ادامه داد: امروز اقدامات و اطلاعات شهر بورس کمک کننده بخشی از مردم است. برای فعالیت در هر حوزه به یک رسانه امین نیاز داریم که در شمال غرب و استان آذربایجان شرقی، شهر بورس رسانه امین حوزه اقتصادی است.
 

شهر بورس، رسانه تخصصی بازارهای سرمایه با کلاس ملی و بین المللی است
امیر کریم زاد، مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی نصر در در مراسم دومین سالروز آغاز فعالیت شهر بورس، با بیان اینکه شهر بورس از مجموعه‌های توانمندی است که هرقدر پیشرفت کند، موجب سرافرازی ما است، گفت:  پیش از این با کادر و مدیران شهر بورس همکار بوده‌ایم و امیدوارم چشم انداز چنین رسانه تخصصی همکاری با رسانه‌های بین المللی چشم انداز باشد.
وی افزود: شهر بورس با حرکتی خوب و تخصصی در بازار سرمایه جلو می‌‍رود که مایه افتخار است.
کریم زاد با اشاره به اینکه کلاس رسانه، یکی از موضوعاتی که همواره از اهمیت خاصی برای من برخوردار بوده است، افزود: کلاس رسانه را مدیر و کارکنان رسانه مشخص می کنند و من کلاس شهر بورس را در سطح ملی ارزیابی می‌کنم و در آینده هم ان‌شاءالله این‌گونه خواهد بود.
وی با اشاره به سوابق تبریز در عرصه اقتصادی، ادامه داد: تبریز به واسطه جایگاه اقتصادی که در منطقه داشته است همیشه جزو شهرهای تاثیرگذار بود و مایه افتخار است که شاهد فعالیت رسانه‌ای در کلاس و شخصیت بالا در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه در این شهر هستیم.
مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی نصر در پایان، گفت: امیدوارم درخشش شهر بورس نه تنها در پوشش و اطلاع رسانی اخبار و… بلکه در همکاری با رسانه‌های بین المللی هم تداوم داشته باشد.

شهر بورس، صرفا پایگاه خبری نیست، یک فرا رسانه تشکیل داده است
رامین نظامی خواه مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در این مراسم، گفت: همکاران رسانه‌ای‌مان در شهر بورس در این دو سال نهال خوش بر و رو و امیدوارکننده‌ای را غرس کرده و به خوبی مراقب رشد و پیشرفت آن بودند. امیدوارم همچنان این روند تداوم داشته باشد.
وی افزود: خوشحال هستیم که یک رسانه تخصصی در اقتصاد توانسته به یک مرجع تبدیل شود و در کنار آن مخاطبان خوبی هم جذب کند که این نشان دهنده تغییر سلیقه مخاطب به سمت تحلیلی بودن است.
نظامی خواه با اشاره به مسیر حرکت شهر بورس، گفت: شهر بورس به یک رسانه پیش رو تبدیل شده و علی رغم داشتن نگاه محلی، به موضوعات سراسری و ملی نیز پرداخت خوبی داشته اند. حتی در برخی موارد در حوزه فراملی نیز فعالیت کرده اند.
 
 
مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، ادامه داد: امید دارم که رسانه شهر بورس و رسانه های تبریزی بتوانند رویدادهای بین المللی را پشتیبانی کنند.
وی افزود: شهر بورس صرفا یک پایگاه خبری نیست و خیلی خوشحال هستیم که دوستان یک فرا رسانه را تشکیل داده اند و در حوزه های آموزش، رویدادهای تخصصی و… مشارکت فعال دارند. همچنین آنها در برخی رویداد ها برگزار کننده، پشتیبان و… هستند و این یعنی شهر بورس یک رسانه صرفا روایت گر نیست و توانسته در مسائل مختلف به موضوعات جهت دهی کند.
رامین نظامی خواه در پایان گفت: بایستی با فضا دادن و میدان دادن به رسانه هایی همچون شهر بورس از فعالیت و پیشرفت آنها حمایت شود. قطعا باور داریم که شهر بورس ظرفیت های قابل توجهی دارد و می تواند در آینده ای نچندان دور در عرصه های فراملی نیز بدرخشد.
 
 
نیاز بازار سرمایه به رسانه های مستقل
حامد همتی، مدرس دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه در مراسم دومین سالروز آغاز فعالیت شهر بورس، حضور چنین رسانه‌های مستقلی را برای بازار سرمایه ضروری دانست و گفت: انتظاری که از رسانه‌ها وجود دارد، این است که در دو بخش فعالیت مستمر داشته باشند که اولین بخش آگاهی بخشی با زبان ها و ابزارهای مختلف است. بخش دوم نیز موضوع پوشش خبری و اطلاع رسانی است که متاسفانه برخی رسانه ها در بخش اول ضعیف عمل کرده و سراغ بخش دوم رفته اند.
این مدرس دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه افزود: امیدوارم مسئولان بیش از پیش در کنار شهر بورس باشند. این رسانه با سرعتی که پیش می‌رود، در سال‌های آتی می‌تواند در عرصه‌های فراملی نیز بدرخشد.
حامد همتی در خصوص انتظاراتی که فعالان بازار سرمایه از رسانه ها دارند، خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه انتظار بیشتری که مشاورهای قوی و توانمند در رسانه های تخصصی به کار گرفته شوند، اما در برخی موارد مشاوران آن‌طور که باید قوی و توانمند نیستند و به همین دلیل نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر از مشاوران تخصصی استفاده شود که حتی در سطح ملی فعالیت دارند، قطعاً نتیجه بهتری حاصل می شود.
این گزارش حاکی است، در این مراسم، صابر پرنیان رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، اسد بابایی نایب رئیس خانه مطبوعات کشور، رامین نظامی خواه مدیر روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و جواد بیرام زاده مسئول بسیج رسانه آذربایجان شرقی و دیگر مدیران کشوری و استانی حضور یافته و درخصوص عملکرد این رسانه صحبت‌هایی را مطرح کردند.
گفتی است، شهر بورس فعالیت خود را از سوم تیر ماه سال ۱۳۹۹ همزمان با سالروز ولادت حضور معصومه (ع) و روز دختر آغاز کرد.
انتهای پیام/
گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار