رئیس اداره محیط زیست مراغه:

ژئوپارک‌ها در کانون توجه گردشگران زمین‌شناسی قرار دارند 

1401/04/04 - 12:08 - کد خبر: 66562 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره محیط زیست مراغه با اشاره به نقشی که ایجاد ژئوپارک مراغه در روند توسعه این شهرستان می‌تواند داشته باشد، گفت: ژئوپارک‌ها در مرکز توجه گردشگران زمین‌شناسی جهان قرار دارند .

به گزارش نصر، غلامرضا زارع روز شنبه در گفت‌وگو با اشاره به کارکردهای آموزشی – پژوهشی و حفاظتی ژئوپارک ها، افزود: گردشگری زمین‌شناسی همواره به عنوان موتور محرک اقتصادی در ژئوپارک و حوزه نفوذ و کارکرد اقتصادی آن ضلعی از اضلاع مثلث کارکردهای ژئوپارک در نظر گرفته می‌شود.
به گفته وی ایجاد ژئوپارک ها و گردشگری زمین‌شناسی نقش بسیار مهمی در رشد کیفی زندگی مردم و رهایی از فقر و ارتقای اقتصادی دارند و بر همین اساس نیز کشورها از ژئوپارک‌ها به عنوان ابزاری اقتصادی بهره می‌برند.
وی همچنین به اهمیت رشد و تقویت اکوتوریسم سایت فسیلی مراغه به عنوان یک ابزار اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: توجه و رسیدگی به موزه صحرایی در محدوده اثر طبیعی ملی و توسعه موزه مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور می‌تواند زمینه رشد اقتصادی منطقه و ایران را با ایجاد اشتغال از راه جذب گردشگر فراهم کند. 
رئیس اداره محیط زیست مراغه اضافه کرد: همچنین با به‌کارگیری افراد محلی به مشاغل جدید در حاشیه ژئوسایت‌ها می‌توان ضمن رونق بخشیدن به اقتصاد منطقه، حفاظت منطقه را هم با مشارکت مردمی تضمین کرد. 
«زارع» با بیان اینکه سایت فسیلی مراغه با ژئوپارک «یونتای شان» چین بی‌شباهت نیست، اضافه کرد: علاوه بر سایت‌های فسیلی مراغه، ظرفیت‌های طبیعی دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد که می‌تواند به ایجاد ژئوپارک مراغه کمک کند. 
وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از سایت‌های ژئوپارک مراغه در محدوده شهری قرار دارد، اضافه کرد: با حفاری سایت فسیلی سیزده آبان و ایجاد موزه صحرایی با ۳۴۰ قطعه فسیل مهره‌دار از طریق همکاری مجموعه مدیریت شهری می‌توان به صورت مدرن زمینه جذب گردشگر طبیعی در محدوده شهر را فراهم کرد. 
همایش بررسی ظرفیت‌های زمین‌شناسی مراغه برای معرفی به عنوان ژئوسایت‌ طی ۲۸ خردادماه با حضور «علیرضا امری کاظمی» از اعضای شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو در این شهرستان برگزار شد و وی در گام نخست به ظرفیت قطعی منطقه برای ایجاد و ثبت ژئوپارک جهانی صحه گذاشت.
در این همایش ۳۶ ناحیه مستعد شهرستان که برای تبدیل به ژئوسایت شناسایی شده بود، معرفی شد تا در آینده به واسطه شکل‌گیری ژئوسایت‌های متعدد، ژئوپارک مراغه ایجاد و در سطوح ملی و بین‌المللی ثبت شود.
انتهای پیام/
ژئوپارک‌ها در کانون توجه گردشگران زمین‌شناسی قرار دارند  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار