رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی مهاباد؛

تیم طناب‌کشی بانوان مهاباد قهرمان شمال‌غرب کشور شد

1398/08/25 - 15:02 - کد خبر: 6645 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی مهاباد گفت: تیم بانوان این شهرستان در مسابقات طناب‌کشی شمال‌غرب کشور به عنوان قهرمانی دست یافت.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، یونس رسولی امروز در گفت و گویی افزود: جشنواره جام «خوشه‌چین» منطقه سه کشور با حضور تیم‌هایی از استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، آذربایجان‌غربی و گیلان در ۶ رشته ورزشی در پنج سالن ورزشی شهر ارومیه برگزار شد.

وی ادامه داد: در پایان این رقابت‌ها تیم پنج نفره طناب‌کشی بانوان مهاباد ضمن شکست دادن حریفان خود عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را کسب کرده و جواز حضور در المپیاد ورزشی روستاییان کشور را به‌دست آورد.

وی با بیان اینکه تیم مهاباد به عنوان نماینده آذربایجان‌غربی در این رقابت‌ها حضور داشت، اظهار داشت: پس از مهاباد تیم‌های زنجان و اردبیل به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی مهاباد گفت: «افسانه آرمیده» به عنوان مربی، هدایت تیم طناب‌کشی مهاباد را در این مسابقات برعهده داشت.

رسولی اظهار داشت: المپیاد کشوری روستاییان کشور تحت عنوان المپیاد «خوشه‌چین» بهمن ماه سال جاری به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

نیم طناب‌کشی بانوان مهاباد هفته قبل نیز در مسابقات قهرمانی استان مقام نخست را کسب کرده بود.

در طناب‌کشی، دو گروه پنج تا هشت نفره رودروی یکدیگر قرار می‌گیرند و هر گروه یک سر طناب را در دست گرفته و با شروع مسابقه طناب را به سوی خود می‌کشند؛ گروهی که بتواند تیم مقابل را به طرف خود کشیده و از خط وسط زمین رد کند برنده میدان خواهد شد.

بیش از ۱۵۰ نوع بازی سنتی در ایران وجود دارد که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آن‌ها بیگانه است. 

بازی‌های محلی در دو گروه در فضاهای باز و بسته انجام می‌شود و این امکان را برای افراد مهیا می‌کند که علاقمندان در هر مکان و شرایطی‌ بتوانند از اوقات خود به بهترین نحوممکن استفاده کنند. 

قالادا قالدی، کشتی آشیرما، خروس خروس، جورابین، کلاه‌پران، قییش قییش، لی‌لی یا چولنگ، قاچ‌توت، خوزین، مش‌داش یا بئش‌داش، تولاما، جولاتوتما، طناب‌کشی، درمانچی‌بابا (توفارقان) و پیشک قاشدی جزو بازی‌های بومی و محلی آذربایجان‌غربی است. 

شهرستان ۲۳۷ هزار نفری مهاباد دارای ۹ هزار ورزشکار است که در قالب ۴۳ هیات، ۷۰ باشگاه خصوصی و ۲۰ باشگاه دولتی در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/

تیم طناب‌کشی بانوان مهاباد قهرمان شمال‌غرب کشور شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار