مدیرعامل شرکت آذر شهاب تبریز؛

زیرساخت ها همگام با توسعه فراهم نمی شوند/صنعتی که از علم برخوردار نشود، تهی است 

1401/04/02 - 10:49 - کد خبر: 66403 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آذر شهاب تبریز با اشاره به عدم وجود زیرساخت های لازم و اولیه برای صنعت و شرکت های دانش بنیان، گفت: تا امروز فقط هدف گذاری کرده ایم، در حالی که در تامین زیرساخت های اصلی مشکل داریم، واقعیت این است که زیرساخت ها هم ردیف با توسعه فراهم نمی شوند.

به گزارش نصر، صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی، صنعتی جوان است و از یک دهه گذشته با اهتمام بالای بخش خصوصی تعداد واحد های فولادی افزایش یافته است که این قطعا در تبدیل استان به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول تاثیر خواهد داشت. 
جهش صنعت فولاد آذربایجان شرقی در چند سال اخیر، نقش به سزایی در افزایش صادرات و توسعه اقتصادی این استان نیز داشته است.
آذربایجان شرقی بعد از صنعت فولاد اصفهان با عمری ۵۰ ساله و صنعت فولاد خوزستان که اغلب واحدهای تولیدی هر دوی این استان ها با جذب سرمایه  دولتی پیشرفت داشته اند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که ۸۵ درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می شود. 
 

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع فولاد و صنایع فلزی، معادن و ریخته‌گری به میزبانی تبریز نیز قطعا قدم بزرگی در راستای شتاب دهی به امر توسعه این صنعت در استان خواهد داشت، در این راستا به برخی از غرفه های حاضر در نمایشگاه سر زدیم و با مدیر عاملان خبره در بحث فولاد گفتگو کردیم.

مدیر عامل شرکت فرآورده های نسوز آذرشهاب تبریز:
حسن صدیقی در گفتگو با نصر، با اشاره به اینکه این شرکت منظور تامین بخشی از نیازهای صنایع کشور به انواع فرآورده های نسوز در رابطه با خودکفایی این صنعت در سال۱۳۷۴ تاسیس شد، گفت: شرکت فرآورده های نسوز آذر شهاب تبریز با همیاری پرسنل فعال و متخصصین این شرکت و با استفاده از مرغوبترین مواد اولیه قادر به تولید انواع فرآورده های نسوز باکیفیت برتر و قابل رقابت با تولیدات خارجی شده است.
وی با بیان اینکه این شرکت برای بالغ بر ۱۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است، افزود: در طرح توسعه و فاز جدیدمان ۳۰ نفر جذب نیرو خواهیم داشت و از تمیمی جوانان خوش فکر که در رشته های مواد، سرامیک، مکانیک، منابع انسانی، تحقیقات و... تحصیل کرده اند، دعوت به همکاری می کنم. 
 
 
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۵ درصد از نیاز بازار در داخل کشور تولید می شود و تنها ۵ درصد واردات است، ادامه داد: محصولی که در داخل کشور و یا در مجموعه تولید می شود دارای تکنولوژی بالایی است و واردات برخی از اقلام فقط به دو دلیل اتفاق می افتد، یا تولید آن صرفه اقتصادی ندارد ویا وابسته به تکنولوژی خاصی است که در کشور وجود ندارد‌. 
وی در خصوص تاثیر تحریم های خارجی بر توسعه صنعت فولاد و دیگر صنایع، گفت: باید از بعدهای مختلف به بحث تحریم ها نگاه کنیم، از طرفی از تامین تجهیزاتی که به راحتی می تواتستیم وارد کنیم منع شدیم و یا زمانی که به دستمان  رسید دیگر فایده ای نداشت، از طرفی این احساس کمبود  و عدم دسترسی به منابع سبب شد از توانمندی خود استفاده کنیم و به خودکفایی و اقتصاد دانش بنیان برسیم. 
مدیرعامل شرکت آذر شهاب تبریز به وجود تحریم داخلی و برخی قوانین دست و پاگیر کشوری نیز اشاره کرد و گفت: این مشکلات نیز آسیب زا هستند، با وجود منابع معدنی خوب و حمایت در فرآوری ، می توان به توسعه رسید اما هیچ برنامه ای برای این انر در کشور تعیین نشده است. 
وی اضافه کرد: چشم اندازی به عنوان توجیه اقتصادی  برای سرمایه گذاران تعریف نشده است و این یکی از حلقه های مفقوده کشور ماست.
وی با بیان اینکه در وزارت خانه ها، سازمان، صمت و مجموعه های دیگر در بخش های صنعت و فرآوری مواد معدنی هیچ راهنما و نقشه راهی تعریف نشده است که سرمایه گذار را راغب به سرمایه گذاری کند. 
صدیقی با اشاره به اینکه ایران رتبه دهم دنیا در میزان ظرفیت های مواد معدنی را دارد، افزود: این در حالی است که سهم جی دی پی ایران از اقتصاد جهانی حتی یک درصد هم نیست و هیچ ارزش افزوده ایجاد نکردیم. 
وی اضافه کرد: عدم اهتمام لازم در این حوزه،  عدم ایجاد زیرساخت ها برای سرمایه گذاران و قوانین دست و پاگیر  ما را از توسعه دور می کند‌، قطعا با شعار به جایی نمی رسیم. 
 

وی در خصوص ارتباط صنعت با دانشگاه ها و درخواست دانشجو از مراکز آموزش عالی برای فعالیت در بخش صنعتی، گفت: متاسفانه در نظام آموزش عالی اهمیت به پرورش نیروی متخصص داده نمی شود و همچنان جزوات و کتاب های قدیمی تدریس می شود که موضوع سبب عدم اگاهی از علم روز در دانشجویان شده است.
این مدیرعامل با بیان اینکه دانشجویان موفق نیز  خودشان تلاش کرده اند و مهارت پروری کردند، گفت: این جوانان مستعد نیز توسط کشورهای مختلف از جنله استرالیا، اروپا، امریکا و...  بورسیه جذب کرده و مهاجرت می کنند. 
وی افزود: ضعف در آموزش سبب شده است، دانشجویان ترجیح  دهند با وجود سختی های زندگی در کشوری غریب، مهاجرت کنند. 
صدیقی با تاکید بر اینکه صنعتی که از علم برخوردار نشود، تهی است، ادامه داد: این صنعت نه توانمند می شود و نه دانش بنیان. 
وی با اشاره عدم وجود زیرساخت های لازم و اولیه برای صنعت و شرکت های دانش بنیان، گفت: تا امروز فقط هدف گذاری کرده ایم، در حالی که در تامین زیرساخت های اصلی مشکل داریم، واقعیت این است که زیرساخت ها هم ردیف با توسعه فراهم نمی شوند. 
 
 
وی با بیان اینکه صنعت فولاد بعد از صنعت نفت یکی از پر درآمدترین صنف هایی است که صادرات دارد، گفت: ۳۵ میلیون تن تولید داریم و توانمندی این ناشی از همت بخش خصوصی ضمن نبود انرژی، برق آب و زیرساخت های اولیه است. 
این مدیرعامل موفق صنعت فرآورده های نسوز در استان، با اشاره به اینکه ایران جز کشورهای نادری است که ظرفیت های معدنی بسیار، منابع  اب بی نظیر، زمین های حاصلخیز و کشاورزی، دریا، اقلیم های مختلف و انسان های خوش فکر است، افزود: افسوس که از هدیه های الهی انچنان که شایسته است، استفاده نمی کنم، ای کاش قدر بدانیم و استراتژی و برنامه ریزی داشته باشیم.
انتهای پیام/
زیرساخت ها همگام با توسعه فراهم نمی شوند/صنعتی که از علم برخوردار نشود، تهی است  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار