عضو هیئت مدیره شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی مطرح کرد:

استراتژی ساخت داخل در شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی 

1401/04/01 - 16:46 - کد خبر: 66386 نسخه چاپی

نصر: کارگزار بازرگانی شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: دومین استراتژی ما تمرکز بر ساخت داخل است، تلاش داریم کالا های خارجی را از محل ساخت داخل تامین کنیم و برای این منظور در سه دپارتمان کالا را تامین می‌کنیم. 

به گزارش نصر، صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی، صنعتی جوان است و از یک دهه گذشته با اهتمام بالای بخش خصوصی تعداد واحد های فولادی افزایش یافته است که این قطعا در تبدیل استان به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول تاثیر خواهد داشت. 
جهش صنعت فولاد آذربایجان شرقی در چند سال اخیر، نقش به سزایی در افزایش صادرات و توسعه اقتصادی این استان نیز داشته است. 
 

آذربایجان شرقی بعد از صنعت فولاد اصفهان با عمری 50 ساله و صنعت فولاد خوزستان که اغلب واحدهای تولیدی هر دوی این استان ها با جذب سرمایه  دولتی پیشرفت داشته اند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که 85 درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می شود. 
 
 
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع فولاد و صنایع فلزی، معادن و ریخته‌گری به میزبانی تبریز نیز قطعا قدم بزرگی در راستای شتاب دهی به امر توسعه این صنعت در استان خواهد داشت، در این راستا به برخی از غرفه های حاضر در نمایشگاه سر زدیم و با مدیر عاملان خبره در بحث فولاد گفتگو کردیم.
"سخاوت خیرخواه" معاون بازرگانی منطقه آذربایجان و عضو هیئت مدیره شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی، گفت: این شرکت وظیفه تامین و تدارکات مجتمع های مس ایران را برعهده دارد و بعنوان کارگزار بازرگانی شرکت ملی صنایع مس ایران است. 

تولید 21 هزار کالا برای مجتمع مس ایران 
وی ادامه داد: این شرکت سالانه 21 هزار قلم کالا برای مجتمع های مس ایران تامین می‌کند 
بخشی از تامین تدارکات این منطقه به عهده معاونت شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی است. 
خیرخواه گفت: سالانه 6 هزار کالا برای مجتمع مس سونگون از طریق بازرگانی تامین می‌شود، حدود 83 درصد این قطعات از طریق معاونت منطقه آذربایجان تامین می‌شود. 
 

دو استراتژی برای تولید داخل 
وی با تاکید بر توسعه و دورنمای مجموعه، گفت: دو استراتژی را در تامین و تدارکات دنبال می‌کنیم یکی استراتژی تامین اقلام از منطقه (استراتژی منطقه ای) سیاست ما این است که اقلامی که برای مس سونگون استفاده می‌کنیم این را از استان تامین کنیم. 
وی اضافه کرد: در طی سه سال اخیر هر سال حدود صد و ده درصد تامین اقلام از منطقه را افزایش داده ایم. 
وی ادامه داد: دومین استراتژی ما تمرکز بر ساخت داخل است، تلاش داریم کالا های خارجی را از محل ساخت داخل تامین کنیم و برای این منظور در سه دپارتمان کالا را تامین می‌کنیم، خرید داخلی - ساخت و خرید خارجی بخش های تشکیل دهنده سه دپارتمان است. 
وی توضیح داد: دپارتمان ساخت در قالب همین سیاست ها فعال کرده ایم، در سال 92 سیصد قطعه را از محل تامین می‌کردیم که خوشبختانه در سال 99 آمار را به 1200 رسانده ایم. 
وی تصریح کرد: در طی 10 سال اخیر نزدیک 7500 قطعه مورد مصرف سونگون از محل ساخت داخل تامین شده است. 
 

وحدت مهندسی بین دفاتر مجتمع ایجاد کردیم
خیرخواه گفت: در سال 98 سیاستی را در کارگروه تولید اتخاذ کردیم و بر اساس آن توانستیم 1540 قطعه را بررسی کرده و وحدت مهندسی بین دفاتر مجتمع ایجاد کردیم؛ کارگروه بررسی کرد که آیا امکان دارد قطعات خارجی را در داخل بسازیم؟ بر اساس برآورد ها 75 درصد قطعات از محل ساخت داخل را تامین کردیم؛ شیر آمریکایی، پمپ پانتون آمریکایی، سرند ارتعاشی هلند و... را در تبریز ساختیم.

اعلام همکاری با شرکت های دانش بنیان 
وی با تاکید بر اینکه برخی قطعات بدلیل مشکلاتی امکان ساخت نداشتند، گفت: نزدیک 1040 قطعه داریم که طبق برآورد کارگروه امکان ساخت داخل ندارند، این قطعات را به سمت شرکت های دانش بنیان و برخی از انجمن ها گذاشته و اعلام کرده ایم اگر شرکتی بتواند این قطعات را بسازد از آن ها حمایت می کنیم.
انتهای پیام/
استراتژی ساخت داخل در شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار