مدیر عامل شرکت فولاد ماهان مطرح کرد:

سیاست افزایش تولید جز برنامه های اصلی ما است

1401/04/01 - 16:29 - کد خبر: 66382 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل شرکت فولاد ماهان گفت: در سال اول 50 هزار تن تولید داشتیم که این میزان را اکنون به 200 هزار تن رسانده ایم، سیاست افزایش تولید جز برنامه های اصلی ما است. 

به گزارش نصر، صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی، صنعتی جوان است و از یک دهه گذشته با اهتمام بالای بخش خصوصی تعداد واحد های فولادی افزایش یافته است که این قطعا در تبدیل استان به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول تاثیر خواهد داشت. 
جهش صنعت فولاد آذربایجان شرقی در چند سال اخیر، نقش به سزایی در افزایش صادرات و توسعه اقتصادی این استان نیز داشته است. 
آذربایجان شرقی بعد از صنعت فولاد اصفهان با عمری 50 ساله و صنعت فولاد خوزستان که اغلب واحدهای تولیدی هر دوی این استان ها با جذب سرمایه  دولتی پیشرفت داشته اند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که 85 درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می شود. 
 
 
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع فولاد و صنایع فلزی، معادن و ریخته‌گری به میزبانی تبریز نیز قطعا قدم بزرگی در راستای شتاب دهی به امر توسعه این صنعت در استان خواهد داشت، در این راستا به برخی از غرفه های حاضر در نمایشگاه سر زدیم و با مدیر عاملان خبره در بحث فولاد گفتگو کردیم.
"یعقوب دلال قدیم" مدیر عامل شرکت فولاد ماهان تبریز در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته گری، متالورژی و تجهیزات وابسته ایران-تبریز که امروز چهارشنبه به کار خود پایان خواهد داد بعنوان یکی از تولید کننده های لوله و پروفیل در گفتگو با نصر، گفت: شرکت فولاد ماهان مواد اولیه خود را از طریق شرکت فولاد مبارکه تامین می کند. 
وی ادامه داد: این شرکت انواع لوله های صنعتی از سایز 1/2 تا 5 اینچ در انواع ضخامت ها 0/7 تا 4 میل تولید می کند و 70 درصد محصولات را به کشور های افغانستان، عراق و ترکیه صادر و 30 درصد تولیدات خود را داخلی عرضه می کند. 
وی به نیرو های شاغل در این شرکت پرداخت و گفت: مجموعه فولاد ماهان تبریز با اشتغالزایی برای 140 نفر بصورت مستقیم فعالیت می کند. 
تولید را از 50 هزار تن به 200 هزار تن رسانده ایم، سیاست افزایش تولید جز برنامه های اصلی ما است.  
وی افزود: این مجموعه از سال 89 بصورت حقیقی فعالیت خود را آغاز و از سال 98 بصورت حقوقی تولید تولید را بصورت گسترده آغاز کرده است. 
وی خبرداد: در سال اول 50 هزار تن تولید داشتیم که این میزان را اکنون به 200 هزار تن رسانده ایم. 
 
 
ساخت ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا 
وی با اشاره به برنامه توسعه و دورنمای شرکت ماهان، گفت: این مجموعه در حال توسعه بوده و صنعت خود را به برکت وجود تحریم ها بومی سازی و ماشین آلات را تولید می‌کند. 
وی تاکید کرد: ماشین آلات رده خارج را کنارگذاشته، نوسازی و بهره وری می‌کنیم، ساخت ماشین آلات را با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا انجام می دهیم. 

ضعف تبلیغات در نمایشگاه تبریز 
دلال قدیم به کیفیت برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و افزود: نمایشگاه ظرفیت خوبی برای تولیدکننده و مصرف کننده است و این فرصت مهم یکبار در طول سال انجام می شود اما در معرفی و تبلیغات آن از سوی مراجع ذیربط ضعیف عمل می‌شود، این نمایشگاه پیشران و توسعه دهنده صنعت است، باید مسئولان نیز در معرفی و شناساندن چنین نمایشگاه هایی حمایت کرده و این حمایت و معرفی نیز از سوی دولت باید بصورت جدی صورت بگیرد چرا که با این کار می‌تواند دست صنعت را گرفته و کنم حال صاحبان صنایع باشد. 

استرداد ارزش افزوده اولین چالش فولادی ها
مدیرعامل شرکت فولاد ماهان با اشاره به تحریم های ظالمانه گفت: اثرات تحریم را انکار نمی‌کنیم، قبل از تحریم ها میزان محصولات صادراتی استان ما ناچیز بود اما به لطف آقای ترامپ اکنون در منطقه حرفی برای گفتن داریم؛ با این همه، لطف دولت به این مجموعه ها کم است و چالش هایی سر راه صنایع فولاد وجود دارد که یکی از آنها استرداد ارزش افزوده است، اگر می‌خواهیم استان ما پیشرفت کند باید بتوانیم صنعتی که بخوبی رشد کرده آن را حمایت کنیم و چالش های سر راهش را بزداییم. 
 

صنایع فولادی استان در اختیار سازمان امور مالیاتی
وی خاطرنشان کرد: نهایت سود صنعت 12 درصد است که 9 درصد آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد، زیرمجموعه مسئولان کشوری نگاه خوبی به صنعتگران ندارند، اکنون بسیاری از صنایع فولادی استان در اختیار سازمان امور مالیاتی بلوکه شده اند. 

چالش بخشنامه های خلق الساعه سازمان صمت
وی به دیگر چالش های صنعت فولاد گفت: یکی دیگر از چالش ها بخشنامه های خلق الساعه وزارت صنعت و معدن؛ البته از آقای پرنیان متشکرم از وقتی ایشان آمده اند سازمان متحول شده است، امیدواریم این تحول را به مجموعه های فولادی نیز انتقال دهند.
وی ادامه داد: جا دارد از دولت آقای رئیسی نیز در حل برخی از چالش ها در خرید ورق آلات تشکر کنیم، در دولت گذشته صنعت فولاد به یکی از پرتنش ترین نقاط تبدیل شده بود.
 
 
سامانه جامع صادرات ابزاری قدرتمند است
وی در ادامه به سامانه جامع صادرات پرداخت و گفت: راه اندازی سامانه جامع تجارت می‌تواند بصورت انلاین رصد کرده و همه اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار را بصورت لحظه ای داشته باشد.
وی اضافه کرد: این سامانه یک ابزار قدرتمند در دست دولت است، اما نیاز به کار بیشتر و تکمیل کامل این سامانه دارد، بزرگترین حامی صنعت سامانه جامع تجارت است.
انتهای پیام/
سیاست افزایش تولید جز برنامه های اصلی ما است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار