گزارش/

۵۰۰ هزار شغل IT در انتظار نیروی ماهر و متخصص

1401/04/01 - 14:17 - کد خبر: 66357 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر کار می‌گوید: باوجود آنکه ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت آی تی ایجاد شده ولی برای آن نیروی متخصص و ماهر تربیت نشده است.

به گزارش نصر، دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات در تمام وجوه زندگی مدرن نفوذ کرده و به جزء لاینفک زندگی انسانها تبدیل شده است؛ به نحوی که تمام امور زندگی افراد از رانندگی خودرو، تشخیص بیماری تا به آی تی گره خورده است.
درحال حاضر رشته آی تی به عنوان یکی از رشته‌های اشتغالزا در کشور به شمار می رود که دارای سرعت اشتغال بالایی است.
در دوران کرونا که امکان فعالیت بسیاری از کسب و کار وجود نداشت بیشتر مشاغل در بستر اینترنت و از طریق فضای مجازی توانستند فعالیت خود را ادامه دهند.
با وجود آنکه آی تی از جمله رشته های دارای بازار کار است اما در ایران به عنوان رشته بیکار شناخته می شود چرا که بخش اعظمی از فارغ التحصیلان این رشته از مهارتهای مورد نیاز بازار کار برخوردار نیستند.
غلامحسین حسینی نیا  معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ـ می گوید:در حال حاضر در صنعت IT نزدیک ۵۰۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی ماهر و متخصص لازم در این زمینه به این اندازه تربیت نشده است.
او می گوید: برای مدیریت این شرایط طرحی نمادین با عنوان "نخلستان" تهیه شده که هدف آن اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلانی است که رشته آن‌ها مورد تقاضای بازار نیست.
به گفته معاون وزیر کار، تعداد نیروی جوان و تحصیل کرده کشور چیزی حدود جمعیت کشورهای حوزه خلیج فارس است که برای ساماندهی و حضور آنها در عرصه فناوری و تکنولوژی تفاهم نامه‌هایی بین دانشگاهها، سازمان و نهادهای دولتی منعقد شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای می گوید: در زمینه آی تی که مخصوص جوانان تحصیلکرده است بیش از ۵۰ نوع شغل شناسایی شده که فرد ‌آموزش دیده با ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری، می تواند درآمد داشته باشد و حتی درآمد دلاری کسب کند.
بخش فناوری اطلاعات (IT) جزو مشاغل خدماتی است که ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار را دارد و با توجه به هزینه اندک برای راه اندازی، جزو مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر به شمار می رود.
طی سالهای گذشته، پروژه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)  در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با امضای توافقنامه میان وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورد تا اشتغال و کسب و کار در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام استان‌های کشور به اجرا درآید.
امروزه بیشتر کشورها ضمن حرکت به سمت فعالیتهای مبتنی بر آی تی (آی تی محور)، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی رشته‌های حوزه آی تی صورت داده و از این طریق فرصتهای اشتغال بسیاری را برای متقاضیان کار ایجاد کرده اند؛ بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نظر دارد دوره‌هایی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل در قالب ۱۸ واحد و ۵۰۰ ساعت آموزشی در حوزه فناوری تعریف کند تا هر دانشجو در زمینه رشته دانشگاهی خویش مهارت‌های لازم را فرا گیرد.
هم اکنون سهم ارزش افزوده در حوزه آی تی بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود از این رو حرکت به سمت مشاغل آی تی در کشور ضمن ایجاد اشتغال پایدار و رونق بازار کار در این بخش، ارزش افزوده بسیاری به دنبال دارد.
انتهای پیام/
۵۰۰ هزار شغل IT در انتظار نیروی ماهر و متخصص خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار