در نشست خبری ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم عنوان شد:

یک تا دو درصد جامعه دچار زخم‌های مزمن/نیازمند پیشگیری در حوزه زخم هستیم

1398/08/25 - 13:54 - کد خبر: 6630 نسخه چاپی

نصر: رئیس ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم با بیان اینکه ممکن است در یک جامعه یک الی دو درصد جامعه دچار زخم های مزمن باشند، گفت: با توجه به افزایش سن جامعه و جمعیت در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، نیازمند پیشگیری در حوزه زخم هستیم.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سید مهدی طبایی در نشست خبری "ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت"  که صبح امروز در جهاددانشگاهی برگزار شد، مشکل زخم در انسان را یک بحث مهم و جدی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی نیز با توجه به رسالت خود با نگاه فناورانه و نو به حوزه زخم و ترمیم بافت وارد شده و این حوزه را از اولویت‌های پژوهشی خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه منجر به ایجاد پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی شده است، حوزه‌های فعالیت این پژوهشکده را در زمینه پیشگیری و آموزش به عموم و نیروهای تخصصی، و نیز انجام پژوهش در حوزه زخم و ترمیم بافت با همکاری مجامع مختلف و اساتید دانشگاه ها عنوان کرد.

سرپرست پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت کلینیک تخصصی زخم جهاد دانشگاهی در حوزه درمان، توضیح داد: زخم ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شوند که با توجه به آمار بالای جراحات و تصادفات در کشور، به طور روزانه با نوع حاد زخم‌ها سر و کار داریم. این در حالی است که زخم‌های مزمن بر اثر بیماری ها و شرایط خاص جسمی ایجاد می‌شوند.

طبایی از جمله بیماری‌های منجر به زخم مزمن را بیماری‌های عروقی، وریدی و شریانی، دیابت و نیز زخم های بستر عنوان کرد و گفت: آمار قابل توجهی در دنیا دچار زخم‌های مزمن هستند که این آمار یک تا دو درصد جامعه را شامل می شود.

وی با اشاره به بار اقتصادی ایجاد شده به دلیل زخم‌های مزمن، گفت :به عنوان مثال زخم های مزمن در آمریکا ۲۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار بار اقتصادی ایجاد می‌کند و میلیون‌ها نفر به دنبال درمان های نوین این حوزه هستند.

رئیس ششمین کنگره ملی وچهارمین کنگره بین المللی زخم و تامین بافت افزود: طی این کنگره استارتاپی از ایده‌های زخم و تامین بافت برگزار شده و ایده‌های برتر مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

طبایی در پاسخ به یکی از خبرنگاران و در خصوص آمار موجود از افراد دچار زخم در کشور گفت: متاسفانه به علت عدم ثبت الکترونیکی اطلاعات بیماران آمارهای دقیقی در دست نیست اما با توجه به آمار شش میلیون نفر افراد مبتلا به دیابت و نیز با توجه به این که 25 درصد این افراد دچار زخم‌های مزمن می‌شوند پیش بینی ما این است که تنها یک و نیم تا دو و نیم میلیون نفر به دلیل دیابت در معرض زخم‌های مزمن هستند که به ویژه زخم اندام تحتانی در این افراد خطرناک بوده و 28 درصد افرادی که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند بعد از دو سال فوت می‌کنند.

وی یکی از اقدامات اولیه در حوزه زخم را پانسمان‌های مناسب دانست و گفت: نمونه‌های داخلی و خارجی این پانسمان‌ها وجود دارند. زخم مزمن به دلیل ماهیت آن که متوجه شرایط سلامتی فرد است به نوعی است که هیچ پانسمانی به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که برای آن مناسب است و در این حوزه برنامه‌های چند گانه و تخصصی باید اجرا شود.

سرپرست پژوهشکده زخم و تامین بافت خاطر نشان کرد: استفاده از پرده آمیوتیک (پرده حائل جنین در شکم مادر) و فرآوری آن به عنوان زخم پوش گاهی اوقات می‌تواند پانسمان مناسبی برای برخی از زخم‌های مزمن باشد که در این حوزه پژوهشگاه رویان به صورت تخصصی کار می‌کند و یکی از شرکت‌های دانش بنیان که در این حوزه کار انجام داده است نیز در قالب کارگاه به معرفی دستاوردهای خود (طی زمان برگزاری کنگره) می‌پردازد.

طبایی آموزش صحیح به افراد و خانواده افراد دچار بیماری‌های پرخطر را از جمله اقدامات موثر پیشگیرانه در این حوزه دانست و گفت: بایستی بتوانیم با آموزش صحیح از ایجاد زخم‌های اضافه در افراد دیابتی جلوگیری کنیم همچنین آگاهی بخشی در زمینه دیابت، کنترل فشار خون، واریس و غیره نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه به حساب می‌آید.

وی در پایان گفت: با توجه به افزایش سن جامعه و جمعیت در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نیاز مند پیشگیری در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/

یک تا دو درصد جامعه دچار زخم‌های مزمن/نیازمند پیشگیری در حوزه زخم هستیم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار