مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور مطرح کرد:

چین، اندونزی و ایران رکوردداران زلزله

1398/08/25 - 13:44 - کد خبر: 6629 نسخه چاپی

نصر: مقایسه نرخ زلزله در میان کشورهای مختلف جهان حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای چین، اندونزی و ایران به ترتیب با ۱۵۷، ۱۱۳ و ۱۰۶ زلزله ثبت شده، رکورددار بیشترین تعداد زلزله بوده‌اند. کشورهای ترکیه، ژاپن، پرو، آمریکا و ایتالیا نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزاش نصر به نقل از ایرنا، مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با مقایسه نرخ زمین لرزه در چندین کشور پرخطر دنیا اظهار کرد: ایستگاه‌های GNSS با قابلیت تعیین موقعیت ماهواره‌ای، قادرند جابجایی پوسته حین زلزله را اندازه‌گیری کند. این ایستگاه‌ها ترکیبی از سیستم‌های ماهواره‌ای تعیین موقعیت، GPS و گالیله را در خود جای داده‌اند.

فرخ توکلی افزود: گرچه ایران سومین کشوری است که طی بیست سال گذشته با ۱۰۶ زلزله، بیشترین زمین‌لرزه را تجربه کرده، اما فقط ۱۴۰ ایستگاه GNSS دارد و این در حالی است که چین با ۱۵۷ زلزله ۲۱۶۰ ایستگاه و اندونزی با  ۱۱۳ زلزله ۱۸۷ ایستگاه دارد.
وی با یادآوری اینکه ژاپن با ۶۱ زلزله ثبت شده در این دوره زمانی از ۱۳۰۸ ایستگاه GNSS برخوردار است، گفت: به این ترتیب اگر چین و ژاپن را که بیشترین تعداد ایستگاه‌های GNSS را به خود اختصاص داده‌اند؛ مستثنی کنیم می‌توان گفت که ایران از نظر برخورداری از این ایستگاه‌ها در مقایسه با کشور هم‌مرز خود ترکیه و یا اندونزی که زلزله‌های بیشتری را تجربه می‌کند؛ تفاوت چندانی ندارد.

انتهای پیام/

چین، اندونزی و ایران رکوردداران زلزله نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار