رئیس سازمان پزشکی قانونی:

اخذ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان خطرناک /۱۲هزار تقاضای سقط درمانی در سال داریم

1401/03/31 - 14:56 - کد خبر: 66249 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیک از مجرمان خطرناک اخذ شده و ۳۰ هزار پروفایل از آن تهیه شده است.

به گزارش نصر، عباس مسجدی آرانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه افزود: در تحقق سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و خدمت به مردم دو شاخص وجود دارد که در سازمان پزشکی قانونی نیز این دو هدف مورد تاکید قرار دارد؛ تحول و تعالی برای سازمان پزشکی قانونی اعتماد به نفس در انجام کارها ایجاد می کند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، بنای ما امیدآفرینی در کشور است، تصریح کرد: امروز سازمان پزشکی قانونی کشور برای مردم و مسئولان یک سازمان قابل اعتماد است و این اعتماد در حوزه بین المللی هم وجود دارد. از جمله در هواپیمای اوکراین که اتباع چندین کشور حضور داشتند عملکرد سازمان پزشکی قانونی بسیار عالی بود.
وی ادامه داد: دیپلماسی علمی از اهدافی است که سازمان پزشکی قانونی دنبال می کند، زبان ما یک زبان علمی است و درک متقابلی از مشکلات مردم داریم و قصد دادیم تعاملات بین المللی خود را که در این دو سال کاهش پیدا کرده بود ارتقا دهیم. البته ما در شرایط کرونا هم مراودات خودمان را تعطیل نکردیم.
مسجدی آرانی با تاکید بر اهمیت تمرکز بر فعالیت دانش بنیان ها گفت: برنامه سازمان این است که از دانش بنیان های داخل کشور استفاده و طی پنج سال آینده تمامی نیازهای مورد نیاز سازمان را رفع کنیم. 
وی ادامه داد: در حوزه سخت افزار و نرم افزار از فناوری‌های نوین استفاده می کنیم اما از دولت و مجلس انتظار داریم در حوزه سخت افزار به ما کمک کنند تا خدمات در بستر الکترونیک ارائه شود.
مسجدی آرانی ادامه داد: خط قرمز ما پافشاری بر شیوه‌های گذشته است و ما هر روز بر استفاده از شیوه های نوین تلاش می کنیم. پزشکی قانونی در این چهار دهه هیچوقت به مسائل حاشیه ای وارد نشده و تلاش کردیم با راهکارهای علمی به قوه قضاییه کمک کنیم.
رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در زمینه تحقق قانون جوانی جمعیت قبل از ابلاغ رسمی، کمیته‌های خودمان را تشکیل دادیم و یک ارباب رجوع نداشتیم که به دلیل تغییر این قانون معطل شود.
وی بابیان اینکه موضوع سقط درمانی با سقط جنایی تفاوت دارد، گفت: ما در سال ۱۲ هزار مورد تقاضا در این خصوص داریم اما نظام سلامت با یک چالش جدی به عنوان سقط جنایی مواجه است و از مردم خواهش، می کنیم از مراجعه به افراد پزشک نما خودداری کنند؛ اگر مردم توجه داشته باشند پرونده های قصور در این زمینه کاهش، می یابد.  
رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: ما صرفا در مراکز رسمی پزشکی قانونی فعالیت می کنیم و حتی در بیمارستان‌ها نیز مرکزی نداریم. از دستگاه قضایی تقاضا داریم با افراد و پزشک نماهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد شود و در سایر موارد پرونده های پزشکی از مجازات های جایگزین استفاده کنند.
وی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه به سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در حوزه بحران سازمان پزشکی قانونی عملکرد خوبی دارد. نرم افزار جامع تخصصی که به ما کمک بسیاری می کند در حال تکمیل است و با استفاده از این سامانه از جعل هم جلوگیری خواهد شد و  تلاش ما این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده شود.
وی اضافه کرد: در تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج  مادر ایرانی با پدر خارجی که تخمین زده می شود یک میلیون جمعیت متاثر از این موضوع باشند، در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت رفاه تلاش می شود که برای ۸۰ هزار نفر اعلام شده به سرعت اقدامات لازم برای تعیین هویت و صدور شناسنامه انجام شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی در مورد آمار سقط درمانی در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱نیز گفت: در این مدت هزارو ۹۰۳مورد درخواست و تقاضا برای سقط درمانی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازآن دو و نیم درصد رشد داشته و از این تعداد تقاضا در دوماهه نخست امسال هزارو ۴۷۷ مورد از آنها مجوز دریافت کردند.

تعامل ما با وزارت بهداشت صد درصدی است
مسجدی آرانی با بیان اینکه تعامل ما با وزارت بهداشت صد درصدی است، گفت: ارتقا سطح علمی پزشکان ما بسیار مهم است. علم پزشکی قانونی مهارتی است و فرد باید در این حوزه حضور داشته باشد تا مهارت پیدا کند و ما تلاش می‌کنیم تا از دستاوردهای بشری در این حوزه محروم نباشیم.

 اخذ سالانه ۴۰۰هزار بافت و نسوج
وی با بیان اینکه  سالانه ۴۰۰ هزار بافت و نسوج  اخذ و فرآوری می شود ، تصریح کرد: در زمینه فرآوری بافت با توجه به ظرفیت وجود متریال این حوزه و دانش فنی در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و یکی از دانشگاه‌ها تفاهمنامه‌ای برای تولید پودر استخوان امضا کردیم  و اولین محصول در این خصوص دهه فجر رونمایی خواهد شد و به کمک بخش خصوصی ۴۰ درصدنیاز کشور در مورد را تامین می‌کنیم.
رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: ایجاد دانشکده پزشکی قانونی و ایجاد دپارتمان روانپزشکی موضوع بسیار مهمی است. ما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در دهه فجر دپارتمان را راه اندازی کردیم و همچنین با توجه به افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی توافقی با وزارتخانه برای اختصاص بخشی از این ظرفیت به پزشکی قانونی انجام دادیم تا شهرهای محروم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بحث هوش مصنوعی و نوبت‌دهی الکترونیک نیز در دستورکار پزشکی قانونی قرار دارد، گفت: کار دیگری که تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد همایش طب و قضا است و ما در پزشکی قانونی در سه راهی فقه، پزشکی و حقوق قرار داریم که باید هر سه را در نظر بگیریم و یکی از دستاوردهای این همایش نخبه پروری است.

چالش های پزشکی قانونی
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور توضیح چالش های پیش روی پزشکی قانونی گفت: چالش‌های ما در حوزه پزشکی قانونی که برخی از آن‌ها نیز مزمن شده، شامل کمبود نیروی انسانی، بودجه و زیرساخت‌هاست و ما در این سازمان  ۱۲۵ پروژه در کشور تعریف کردیم، با وجود اینکه این پروژه ها دولتی است، اما بودجه کافی برای آن نداریم،  موضوع دیگر  تعیین ضریب سختی کار برای همکاران ماست و موضوع پرونده شخصیت نیز بسیار مهم است،  اما بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است که  امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲  لحاظ شود.

تعیین علت فوت تنها پنج درصد از پرونده‌ها و معاینات پزشکی قانونی را در برمی گیرد
مسجدی آرانی افزود:‌ با توجه به وضعیت معیشتی، همکاران ما نیازمند توجه بیشتری هستند و همچنین چالش بعدی ما ناشناخته بودن توانایی‌های علمی و تخصصی پزشکی قانونی است تعیین علت فوت تنها پنج درصد از پرونده‌ها پزشکی قانونی را تشکیل می دهد ویک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده در حورزه معاینات دیگر نظیر نزاع ، مصدومان تصادفات وقصور پزشکی است و اما کار فنی و خوب پزشکی قانونی و انعکاس خوب آن باعث ایجاد اعتماد میان مردم شده است.
شناسایی ۵۷۰ تصادف ساختگی در سال گذشته
وی گفت: فلسفه تشکیل پزشکی قانونی اظهار نظر کارشناسی بر اساس علم و در اجرای عدالت است و خلاقیت و عقلانیت لازمه کار،کارشناسی و پزشکی در پزشکی قانونی است،  چرا که همکاران ما پزشک هستند و جزو نخبه‌های کشور شناخته می‌شوند، به عنوان مثال در سال گذشته ۵۷ پرونده تصادف ساختگی شناسایی به مقامات قضایی معرفی شدند که نسبت به سال گذشته ۵درصد کاهش داشت که نشان از تلاش رسانه ای خوب دراین مورد است و در این زمینه بی‌طرفی نیز بسیار برای ما اهمیت دارد و ما نمی‌خواهیم وارد فضای سوءگیری شویم و عدالت‌محور بودن و اخلاق مدار بودن برای ما بسیار مهم است و همچنین  حفظ کرامت مردم بسیار جدی است و خدمت به مردم نعمتی الهی است. ما وظیفه داریم از این فرصت به نحو صحیح استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه علم ژنتیک در پزشکی قانونی بیش از ۳۵ سال است که در حال خدمت است و ما پنجمین کشوری هستیم که کیت ژنتیک را تولید کردیم و به تازگی نیز کیت ۱۸ تولید شد. کیت‌های مربوط به مواد و صحنه جرم نیز تهیه شدند.
مسجدی آرانی افزود: همچنین دستگاه موژنایزر که در اختیار دو کشور در دنیا بود تولید شد. ما از شرکت‌های دانش بنیان هم دعوت می‌کنیم تا در همه حوزه‌ها به ما مراجعه کنند و از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم و ما ظرف پنج سال آینده از نظر تجهیزات و مواد باید خودکفا می شویم.

ظرفیت پزشکی قانونی در حوادث
وی درباره ظرفیت‌های پزشکی قانونی در حوادث نیز گفت: در حادثه هواپیمای اوکراینی به عنوان یک الگو از ظهر روز حادثه انتقال اجساد  کار شناسایی را شروع کرده و کار خود را آغاز کردیم. حتی تیمی از اوکراین برای بازدید به آزمایشگاه‌های ما آمدند و از سطح کار ما متعجب شده بودند. در روز چهارم کل ۱۱ نفر فوتی تیم پروازی شناسایی شدند و پس از یک هفته کل فوتی‌ها تحویل داده شدند. تنها در دو مورد اختلاف نظری با کانادایی‌ها وجود داشت که برطرف شد. از این ۱۷۸ نفر حتی یک نفر نیز قابل شناسایی نبود که نشان‌دهنده کار بی‌نظیر همکاران ماست. در بحران‌های دیگر نیز همین شرایط وجود دارد.

کمبود تامین جسد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم
مسجدی آرانی درباره اهدای جسد به منظور تامین نیازهای آموزش دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفت: درباره اهدای جسد سختگیری‌هایی در این سازمان وجود دارد، چرا که جسد فرد مومن برای ما ارزش بالایی دارد، ما در دانشگاه‌هایی که احساس می‌کنیم به جسد برای مصارف آموزشی و علمی نیاز دارند با آن‌ها همکاری می‌کنیم،  اما اگر بدانیم که از جسد به عنوان زینت استفاده برای دانشگاه  استفاده می‌شود، مخالفت می‌کنیم. در کل کمبود جسد برای تامین نیازهای آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.
وی با اشاره به ظرفیت همکاری‌های مشترک سازمان پزشکی قانونی به دیگر دستگاه ها نیز خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌ای با مجمع خیرین سلامت داشتیم در جهات تامین فضای فیزکی و ساختمانی مراکز پزشکی قانونی داشتیم و چند پروژه نیز در خصوص افتتاح شد. در حوزه‌هایی که بودجه نداریم می‌توانیم از کمک خیران استفاده کنیم کار دیگری که در سال گذشته انجام شد استقرار مدیریت کیفی در آزمایشگاه‌های سازمان است و در حوزه ژنتیک نیز اطلاعات با پلیس به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین آموزش اخلاق پزشکی نیز بر اساس نیازهای امروز سازمان در اختیار همکاران قرار می‌گیرد.
رییس سازمان پزشکی قانونی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه اعلام کرد: دراین هفته ۵پروژه پزشکی قانونی در ۵هزار متر مربع وهمچنین سامانه نوبت دهی مربوط با این سازمان افتتاح خواهدشد.

۱۲هزار و ۱۲۰پرونده در نوبت های مختلف مورد قصور پزشکی مورد بررسی قرار گرفت
وی گفت: در سال گذشته (۱۴۰۰)درمجموع  ۱۲ هزارو ۱۲۰پرونده در نوبت های مختلف مورد قصور پزشکی بررسی قرار گرفت که از این تعداد پنج هزار و ۵۸۳ هزار پرونده محکوم و ۶ هزارو ۵۳۷ هزار پرونده هم تبرئه شدند
مسجدی آرانی اعلام کرد: در سال گذشته بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی و بر مبنای موضوع کمیسیون قصور در همه نوبت‌های رسیدگی رشته جراحی زنان و زایمان با دو هزار و 638 نفر رتبه اول بعد ازآن رشته جراحی عمومی با دو هزار و 9نفر  و رتبه سوم دندانپزشکی با یک هزار و 829 نفر  قرار داشت.
وی خاطر نشان کرد: همچنین آمار مقایسه افراد درگیر در پرونده های قصور بر حسب رشته تخصصی نیز رتبه اول جراحی عمومی با یک هزار و 918 مورد، رتبه دوم دندانپزشکی با یک هزار و 715 مورد و رتبه سوم پرستاران با تعداد یک هزار و 561 نفررا به خود اختصاص دادند.
وی تاکید کرد: در رشته زنان و زایمان از دو هزار و 638 مورد پرونده یک هزار و 772 مورد تبرئه و ۸۶۶ مورد محکوم شدند، در رشته جراحی عمومی از دو هزار و 9 مورد یک هزار و 276 مورد تبرئه و ۷۳۳ مورد محکوم و  رشته دندانپزشکی از یک هزار و 829 مورد ۷۷۲ مورد تبرئه یک هزار و 57 مورد محکوم شدند.
انتهای پیام/
اخذ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان خطرناک /۱۲هزار تقاضای سقط درمانی در سال داریم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار